Gå til innhold

[Løst]Hjelp til Excel

nNamac

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et lite excel problem jeg håper dere kan hjelpe meg med.

Jeg har to regneark. Ark 1 er en liste over alle kommunene i Norge med tilhørende informasjon:

folketall per 01/04/09

folketall per 01/01/09

folketilvekst

kommunenavn

Ark 2 skal jeg programmere som en tabell over de 10 mest folkerike kommunene (per 01/04/09).

Dataene skal hentes fra Ark 1 ved hjelp av formler. Jeg bruker N.STØRST formelen til å finne kommunene med størst folketall. Men hvordan henter jeg den tilhørende informasjonen (folketall per 01/01/09, folketilvekst og kommunenavn)?

Folketallet i Oslo er f.eks celle L54, denne verdien henter jeg til tabellen via N.STØRST. Men hvordan henter jeg da f.eks automatisk folketallet per 01/01/09 fra celle B54 til tabellen i Ark 2?

Veldig takknemlig hvis noen kan hjelpe meg med denne:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg prøver å bruke FORSKYVNING formelen for dette, men jeg trenger Ref (referansen til cellen som skal brukes som utgangspunkt for forskyvningen) til å være resultatet av en N.STØRST formel. Hvordan får jeg til det? Hvis jeg taster N.STØRST formelen i Ref feltet får jeg en feilmelding.

Lenke til kommentar

Jeg er forstår ikke hvorfor du skal bruke formler. En Pivot-tabell gjør dette for deg mye enklere. Kommunenavn som radetikett, folketall som data, sorter data synkende.

Hvis du vil ha formelhjelp må du være mer konkret. Vis formelen din og fortell eksakt hvor dataene dine er.

HTH. Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar
Jeg er forstår ikke hvorfor du skal bruke formler. En Pivot-tabell gjør dette for deg mye enklere. Kommunenavn som radetikett, folketall som data, sorter data synkende.

Hvis du vil ha formelhjelp må du være mer konkret. Vis formelen din og fortell eksakt hvor dataene dine er.

HTH. Beste hilsen Harald

Takk for svar:)

Jeg må bruke formler fordi dette er en skoleoppgave som krever det:)

Jeg vil bruke FORSKYVNING til å hente verdien fra B54 i Ark1 til en celle i Ark2. Utgangspunktet Ref er L54, Rader er 0 og Kolonner er -10. Taster jeg inn dette får jeg korrekt verdi, problemet er bare at utifra kriteriene i oppgaven min har jeg ikke lov til å taste inn L54 som Ref manuelt.

Celle L54 inneholder befolkningstallet i Oslo, dette finner jeg vha. N.STØRST formelen. Jeg lurer derfor på om det er mulig å på en eller annen måte bruke N.STØRST formelen som ref for FORSKYVNING formelen?

Jeg prøvde å taste "=N.STØRST(Inndata!L10:L475;1)" som ref i FORSKYVNING formelen, men dette virker ikke.

Takk igjen for at du tar deg tid:)

Lenke til kommentar

Ok lekser, skjønner. Generell metodikk:

Du er ute etter noe som står ved siden av tredje største i en kolonne med tall.

Tredje største finner du med N.STØRST .

SAMMENLIGNE finner i hvilken rad i et celleområde dette tredje største tallet finnes. (Tror sammenligne er missing link i det du holder på med. )

FORSKYVNING eller INDEKS slår opp en celle i et celleområde, gitt antall rader og kolonner. Og SAMMENLIGNE har funnet hvilken rad allerede.

HTH. Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Jepp! Du hadde rett; det var SAMMENLIGNE funksjonen som manglet:)

Et kjapt (forhåpentligvis) spørsmål til. Nå har jeg SAMMENLIGNE funksjonen i en celle, som gir meg radnummeret jeg bruker som Rad_nr i INDEKS funksjonen i en annen celle. Kan jeg på et eller annet vis slå disse to funksjonene sammen i en celle? Slik at jeg slipper å ha en frittstående celle som bare viser til et radnummer (ser ikke så pent ut...)

La ved to skjermbilder for enkelhets skyld

post-138306-1257098156_thumb.jpg

post-138306-1257098169_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Oh ja. I B2-formelen erstatter du "F2" med den eksakte formelen som står i celle F2 (unntatt innledende likhetstegn =).

Dette er en veldig vanlig måte å bygge kompliserte formler; dele oppgavene opp over flere celler, og så copy-paste sammen delene til slutt.

HTH. Beste hilsen Harald

Flott, da var den løst. Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...