Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Svart skjerm men resten funker!

Anbefalte innlegg

HeisanN! Når jeg skrur på maskinen min så slår alle viftene seg på og jeg har testen uten RAM og da kommer det piping men skjermen slår seg aldri på. Jeg vet at skjermen funker. jeg vet at skjermkortet funker. jeg har testet med en annen skjerm jeg har testen med andre skjermkort.. og jeg vet at alt har funket. Problemet startet da jeg lot maskinen stå på et døgn uten at jeg brukte den fordi den ikke kunne gå i dvale og da var det disse komponente som sto i:

Mobo: Asus Puffer 2

Cpu: Intel Pentium 4 3,4 Prescott

Skjermkort: Opprinnelig geforce 6600gs Men det sto i Geforce 9500GS når det skjedde.

Etter at dette skjedde skiftet jeg ut hovedkortet med et Asus P5Q SE2 men da var skjermen fortsatt svart.

Så byttet jeg ut cpuen med en Intel Core 2 Quad 9400 da var skermen fortsatt svart..

så nå er det nesten ikke samme maskinen lenger da jeg skiftet ut strømforsyningen sammen med CPU`en og...

De skjerkortene som er nevnt ovenfor er testet i en annen maskin og jeg VET at 9500GS funker helt sikkert.

Jeg lånte også et Geforce 6 series(vet ikke hva) kort og prøvde i min maskin. men det er fortsatt svart..

HJEEEEEEEELP!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du har byttet ut hele pc'en, uten om ram, som regel er det svakeste ledd i pc'en.

Du startet rett med feilsøkingen, fjerne ram og skjermkort, piper når ram mangler, da er cpu og hovedkort ok, hvis du setter i ram, og ram er ok, da skal den pipe fordi skjermkort mangler, hvis den ikke piper når du setter i ram, så er det noe galt med ram!

Lenke til kommentar

Heisann! Jeg har 6 rambrikker og satte opp systemet med hk,CPU og hdd. startet maskinen med en og en rambrikke og det pep ike på noen av dem. testet også uten RAM og den pep fortsatt. Kan du nå fastslå at det er RAM`en?

Takk for hjelp hittil :D

Lenke til kommentar

Du trenger ikke hdd tilkoblet når du feilsøker, det beste er å fjerne alt fra hk uten om cpu, strøm og kjøling.

Det høres litt rart ut, at alle 6 brikkene er gåen. Hvilke brikker er det du prøver, nr og navn, helst link. Husk at du må bruke PC2 5300-9600 (667MHz-1200MHz) brikker på P5Q SE2!

Lenke til kommentar
Svart skjerm men resten funker!

Eeeeeh... typisk tegn på at noe av resten ikke virker. :roll:

Koble fra alt du ikke trenger for å starte maskinen - HDD, Floppy, CD/DVD/BR drev etc.

Eneste du trenger er CPU, hovedkort, (1) minnebrikke, skjermkort og PSU (du trenger såklart kjøler/vifte og kabler der det trengs). Får du fremdeles ikke bilde er det en (eller flere) av delene som ikke virker og du må prøve litt frem og tilbake for å finne ut hvilken.

Sjekk også manualen om hovedkortet er riktig konfigurert med pinner (husker ikke helt hva de het) etc.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Alle kortene jeg har er på 512mb og det står pc2-4200U på alle men 2 av dem er forskjellig fabrikat på.. alle disse rambrikkene kommer fra ferdige pc`er. de som er av forskjellig fabrikat kommer fra en HP og de andre fra Dell.

Takker for hjelp!

Lenke til kommentar

Du kan ikke bruke de brikkene på P5Q SE2, de har for lav frekvens, kjøp noen PC2 6400 brikker, det er like greit å kjøpe 2 stk 2 GB brikker pga av pris, du trenger ikke høyere hastighet enn PC2-6400(800MHz) på brikkene, så lenge du ikke skal overklokke prosessor.

Endret av ask99
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...