larsingedude Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Hei, jeg har installert Ubuntu 9.10 for noen timer siden, og er klar til å gå løs på linux labyrinten. Spørsmål: *Hvordan fungerer antivirus til Linux? Trenger jeg det? *Hvorfor funger ikke "restart" funksjonen i nettleseren min (firefox), hvis jeg bruker den, avsluttes bare programmet, men ikke starter på nytt. Og hvis jeg starter programmet manuelt, så får jeg fortsatt beskjed om at det trengs en omstart. *Hvordan "mounter" jeg filer i Linux, på samme måte som jeg gjorde med daemon-tools? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 (endret) *Hvordan fungerer antivirus til Linux? Trenger jeg det? Nei. *Hvorfor funger ikke "restart" funksjonen i nettleseren min (firefox), hvis jeg bruker den, avsluttes bare programmet, men ikke starter på nytt. Og hvis jeg starter programmet manuelt, så får jeg fortsatt beskjed om at det trengs en omstart. Merkelig problem. Jeg har installert Ubuntu 9.10 to ganger, men ikke merket noe tilsvarende. Hvilken Firefox-versjon er det? Har du installert noen utvidelser? *Hvordan "mounter" jeg filer i Linux, på samme måte som jeg gjorde med daemon-tools? For ISO- og IMG-filer: Høyreklikk -> Åpne i -> Arkivmonterer Endret 1. november 2009 av endrebjo Lenke til kommentar
aarolilja Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 angående virus: om du har medieservere som blir benyttet på Windows-maskiner vil jeg anbefale å ha orden på sysakene, altså: ja. for alle tilfeller hvor Windows-maskiner ikke er involvert: nei. angående montering av ting: alt kan monteres i GNU/Linux. du monterer et isobilde på samme vis som en CD, altså med mount kommandoen. jeg vil også anbefale opsjonen loop, som gjør behandler ditt isobilde som et block device. mount -o loop din.isofil katalogen/du/vil/montere/i Lenke til kommentar
larsingedude Skrevet 1. november 2009 Forfatter Del Skrevet 1. november 2009 angående virus: om du har medieservere som blir benyttet på Windows-maskiner vil jeg anbefale å ha orden på sysakene, altså: ja. for alle tilfeller hvor Windows-maskiner ikke er involvert: nei. angående montering av ting: alt kan monteres i GNU/Linux. du monterer et isobilde på samme vis som en CD, altså med mount kommandoen. jeg vil også anbefale opsjonen loop, som gjør behandler ditt isobilde som et block device. mount -o loop din.isofil katalogen/du/vil/montere/i ------------------------------- """"This disc contains a "UDF" file system and requires an operating system that supports the ISO-13346 "UDF" file system specification."""" """"Kun lesbar"""" ----------------------------- Kan du ta det steg for steg, men bare utrolig enkle beskrivelser. Er helt fresh på linux og ikke så pro på pc generelt. Filplasseringa er på skrivebord. Takk =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå