Gå til innhold

Problemer med lyd og seriell COM-port

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg driver og skal programmere en tykknapp på en mikrofon som skal avleses av PC'en og oversettes til en tastaturknapp. Jeg har fått til dette ved å koble knappen til pinne 2 og 3 i en 9-pin COM-port som er koblet til PCen. For å lese knappetrykket bruker jeg et lite hjemmelaget program kalt CPSwitch:

CPSwitch.jpg

Programmet fungerer flott, men jeg får problemer når jeg skal ta opp lyd fra mikrofonen smtidig som CPSwitch kjører. Når COM-porten jeg skal bruke er valgt i CPSwitch, og jeg kobler trykknappen til pinne nr 3 eller berører den med noe av metall, kommer en slags konstant tikkelyd i bakgrunnen av mikrofonlyden. Dette høres både hvis jeg tar opp lyd og hvis jeg hører på lyden fra mikrofonen direkte.

9-pinout.gif

Så er det noen som vet hva dette kan komme av og hvordan det kan fikses? Evt. om det finnes liknende programmer som CPSwitch?

Even

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hva med en optokobler?

Du det var nok ingen dum idè! :) Nå er ikke jeg kjent med slike dingser, så hvor skal jeg i tilfelle plassere en slik optokobler? Og hvilken type optokobler trenger jeg?

Edit: Jeg trenger vel ikke en sånn full RS232 optokobler? Er jo bare 2 pinner på porten jeg skal bruke. Opplegget bør ta så liten plass som mulig.

Her er en enkel versjon av kblingskjemaet mitt:

CPSwitch22.jpg

Tusen takk for svar! :)

Endret av Even92LN
Lenke til kommentar
optokoblere kobles vel da evt. på PPT+ og PPT-. Disse trenger da selvsagt spenningsforsyning.

Men er du helt sikker på at du kan hente 5V fra mic-inngangen på pc'n? Dette var nytt for meg...

Takk for svar :)

Ja, jeg måtte i hvertfall tvinne den ene av de tre ledningene, den hvite, fra jack-pluggen rundt den røde, for så å koble den svarte og den sammentvunnede ledningen (hvit+rød) til hver sin ledning fra mic'en (svart og rød). Det var det eneste som funka for å få lyd fra mic'en. Vet ikke sikkert om det er 5V men...

Endret av Even92LN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...