Sveern Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Jeg går første året på HiG, men av personlige grunner hadde det vært mye bedre om jeg kunne byttet til Oslo eller Trondheim, litt etter hvordan ting utvikler seg. Er dette mulig? Har sett over årsplanene for de aktuelle stedene og ser at HiO har så og si de samme fagene, men fordelt annerldes over årene, NTNU har de fagene, og noen til, men også fordelt utover. Hvordan vil dette gå for seg da? Er forresten også kalt inn i militæret og fåt utsettelse på det pga utdanning, vet ikke om de har noe å si men... Lenke til kommentar
Trashyman Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 (endret) Jeg gikk også et år på høgskole før jeg byttet over til universitet. Angående militæret kan det bli litt kjedelig. Jeg var i samme situasjon. Ble innkalt til militæret før jeg begynte på høgskole, men fikk utsettelse grunnet utdanning. Men da jeg byttet fikk militæret selvsagt vite dette, og sendte ny innkalling. Denne gangen nyttet det ikke å forklare situasjonen med at jeg byttet skole. I løpet av ankeprosessen slo en gammel kneskade seg opp igjen (helt sant!), slik at jeg nå er erklært tjenesteudyktig. Endret 27. mars 2010 av TobiasFunke Lenke til kommentar
Sveern Skrevet 26. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2010 Bumper denne istedenfor å starte en ny tråd... Vurderer sterkt å søke meg til et universitet nå etter at jeg er ferdig med første året. Hvordan gjør jeg dette rent praktisk? Lenke til kommentar
Trashyman Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 (endret) Sier ifra til skolen at du ikke skal fortsette, og søker vanlig igjennom samordna opptak. Hvis du kommer inn på universitetet, kan du søke innpassing på alle fagene du tok på høgskolen. Du får som regel aldri alle studiepoengene, da det blir noe overlapp. Jeg fikk innpasset 40 av 60 studiepoeng. Endret 27. mars 2010 av TobiasFunke Lenke til kommentar
kimla Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 Jeg står litt i samme båt. Har gjort ferdig en utdanning, og skal begynne på en ny en. UiO har en side for vurdering av ekstern utdannelse: http://www.matnat.uio.no/studier/studieinformasjon/ekstern/ Ellers er det bare å ta kontakt med skolene og du får mer informasjon om hvordan du kan få fritak for fag som overlapper fag du allerede har. Hovedregelen er vel at du må få tak i emnebeskrivelser for fagene du har hatt (står gjerne på en av skolens nettsider) og dokumentasjon på at du har tatt disse fagene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå