Gå til innhold

Padling - Hva trenger man og hvordan begynne?

Cemi

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg tror jeg ønsker å begynne å padle, da jeg ønsker å holde meg litt i form og jeg sykler relativt lange strekninger hver dag. Dette blir da mest trening for bena, og ønsker noe som trener øvre delen av kroppen. Da jeg ikke er særlig motivert for å gjøre pushups etc ettersom det er utrolig kjedelig synes jeg kajakk ser ut som en morsom måte å holde seg i form, og jeg antar at det trener overkroppen.

Jeg har kun prøvd en gang på sommeren når det var relativt varmt, så jeg lurer på følgende:

Kan man padle kajakk gjennom vinteren såfremt det ikke er is på vannet? Hvordan kler man seg, og hva om man faller i vannet når man er alene og padler midt på vinteren?

Hvor mye må man investere i en kajakk for å få en brukbar kajakk kun for trening, ikke noe seriøs fart eller noenting? Ønsker bare en utendørsaktivitet som ikke er så utrolig kjedelig å holde på med.

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

om du skal starte å padle vil jeg anbefale deg å høre med nermeste padleklubb om kurs til å starte med. det koster en god del penger men er verdt det. mange setter seg bare i en kajakk og starter å padle, greit nok om sommern men den dagen du går rundt og ikke vet hva du skal gjøre ligger du framdeles tynt an.

det går helt fint å padle hav på vinterstid, delvis elv også men det blir veldig kaldt.

så må man ha: båt, padleåre, spruttrekk og vest.

om du skal padle på vintern er man nesten nødt å ha tørrdrakt.

slepetau er også veldig greit å ha om man padler med noen og spesielt lengre turer.

prisen på en grei havkajakk blir vel rundt 10 000 kr. som sagt greit å ta padlekurs å melde seg inn i den lokale padleklubben ;) da har man mye ekspertise og det er ofte noen man kan dra å padle med.

men som sagt, å ta nybegynnerkurs og melde seg inn i en klubb. STERKT anbefalt :)

og jo det er veldig god trening for armene å padle, kanskje ikke den beste styrketreninga men man blir ganske så utholden etter hvert.

Jeg har selv starta å padle elv og har falt for det nå. Det er en helt annen form for padling. det er mye mer krevende på alle områder og enda bedre trening. jeg låner framdeles alt utstyret av klubben (går på universitet og klubben låner ut alt) men skal handle inn alt av utstyr og så blir det padleåre og båt over sommern, føler at det å velge en båt krever litt mer prøving og godt utstyr forbedrer jo opplevelsen.

jeg kommer sikkert til å punge ut 6000+/- for hjelm, tørrdrakt overdel, tørrdrakt bukse, vest, slepeline, og et spruttrekk.

skal man padle hav er det nok med en dels tørrdrakt og vest.

jeg kjøper todelt så jeg kan bruke buksa når det er kaldt og så kjører jeg overdel og shorts når det er varmere ute.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det behøver nødvendigvis ikke koste like mye som antydet ovenfor. De fleste kajakkklubber tilbyr medlemmene en mulighet til å låne kajakk, åre og vest. Jeg anbefaler at du melder deg inn i din lokale kajakkkubb etter et grunnkurs i redningsteknikker og padleteknikk. I tillegg til at utgiftene på kort sikt er mye lavere enn å kjøpe eget utstyr selv kommer man inn i et godt miljø der man kan lære mye av likesinnede.

Blir du hekta på padling er det nok best å kjøpe egen båt --> mye større frihet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...