Stjernestøv Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 (endret) Trenger noen tips her... Kjøpte meg et Gigabyte GA-EG41MF-US2H som jeg skal bruke til en "kontor-pc". Meaning: God prosesseringskraft, men mindre krav til grafikkytelse. Dette håpet jeg å oppnå med en lett overklokk av prosessor/minne, men det er plent umulig å få bios til å akseptere mine forsiktige overklokkingsforsøk. Har parret hovedkortet med: cpu- Intel E8500 ram- OCZ Reaper 4GB kit ddr2 pc-8500 Onboard vga ( G41 Chip ) Selvom jeg setter 1:1 på fsb/ram (derav underklokker rambrikkene på default cpu-fsb) er det plent umulig å øke fsb opp til for eksempel 350Mhz (default=333). Er dette forårsaket av at nordbrikken også håndterer grafikken og derav treffer en fsb-wall? Håper det er noen overklokkere våken enda. Hadde vært fett å fått til en 10-15% økning av cpu ytelse. Hva mener dere? Endret 1. november 2009 av The Metal God Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 1. november 2009 Forfatter Del Skrevet 1. november 2009 Liten oppdatering: Finner ut at fsb på 343Mhz lar meg boote og er stabilt, mens 344Mhz er helt umulig å få til. Har selvfølgelig satt litt høyere spenninger for å sikre god stabilitet, men som sagt vil ikke økningen av fsb godtas og bios legger inn en "feilsafe" konfigurasjon rett etter det misslykkede forsøket. Ville vært interessant og se hva som skjer dersom jeg slenger inn et add-on grafikkort Lenke til kommentar
camxer Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Vel husker at f.eks nvidia sine 650i og 680i hadde fsbhull, men tror ikke det er vanlig med intel sine chipset. Prøvd å sette ned multiplier og stille opp fsb? Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 1. november 2009 Forfatter Del Skrevet 1. november 2009 Ja jeg satt ned multiplyeren og minne kjører default. (testet også med 1:1, men samme resultat). Har googlet en del og har funnet ut at svært mange har opplevd samme problematikken: I got one of these boards to pair up with an e7200. Unfortunately it seems to have a hard fsb wall at exactly 344mhz. 343 posts and memtest/primes ok, but 344 causes it to revert back to stock, and setting 344 or higher in setFSB causes the whole thing to lock up (but setting to lower fsb works of course) Later on i might try the BSEL mod on the cpu, and change a few bios options around, but this puzzles me a lot. Edit: After some research, it seems that this is a hard chipset limitation. Nobody has been able to get more than 345mhz from a G41.. that's also why they dropped the "1600fsb supported" stickers on the box. LinkSamme problem - eksempel nr2 Samme problem- eksempel nr3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå