Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[løst] Anbefaling billig men stabil NAS/ekstern harddisk?

Anbefalte innlegg

Leter etter en løsning for å koble ekstern harddisk til ruteren, slik at flere PCer kan nå den. Helst med <500GB forhåndsinstallert. Den må i tillegg ha USB-port som kan brukes til printer-deling. Den må være pålitelig og tålelig rask. Den må kunne kobles til enkelt pc i stedet for nettverk, enten ved USB, eller nettverksakbel rett i PCen. Budsjett under 2000. Hvor finner jeg mye kvalitet for pengene med disse kriteriene?

Takk

Endret av madsc90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du spør etter ett produkt som ikke finnes. Jeg har i alle fall ikke sett noen NAS med med mulighet for skriverdeling. Det finnes routere med mulighet for tilkobling av ekstern disk/skriver, men de jeg har sett tillater kun en bruker av gangen.

Når det gjelder en rimelig NAS, så har jeg brukt en D-Link DNS-313 med gigabitnettverk med en 1 TB Hitachi disk i ett halvt år, uten problemer. Man må installere disken selv, men det er lett. Man må bare huske å installer siste firmware før du tar den i bruk. Man kan også koble den direkte til PC via USB, dog ikke samtidig som den er koblet til nettverket.

Lenke til kommentar

Skriverdeling har jeg lest finnes hos mange NASer... Blant annet på denne: https://prisguiden.no/product.php?produc...=specifications .

Jeg gjorde masse research og kom frem til NetGear ReadyNAS Duo til 1800 hos Dusting home. Denne kommer med 500 GB forhåndsinstallert. De fleste steder står det at de to plassene til interne harddisker kun kan brukes i x-raid (raid 1), men med softwareoppgradering funker det også i raid 0 (merk at det ikke er noen positiv grunn for å bruke dette) og JBOD (Da får du all plassen på alle disker).

Alt i alt virket dette som et veldig godt kjøp. Gleder meg til den kommer.

Lenke til kommentar
Skriverdeling har jeg lest finnes hos mange NASer... Blant annet på denne: https://prisguiden.no/product.php?produc...=specifications .

Jeg gjorde masse research og kom frem til NetGear ReadyNAS Duo til 1800 hos Dusting home. Denne kommer med 500 GB forhåndsinstallert. De fleste steder står det at de to plassene til interne harddisker kun kan brukes i x-raid (raid 1), men med softwareoppgradering funker det også i raid 0 (merk at det ikke er noen positiv grunn for å bruke dette) og JBOD (Da får du all plassen på alle disker).

Alt i alt virket dette som et veldig godt kjøp. Gleder meg til den kommer.

1+ helt riktig :)

Lenke til kommentar

Hmm, jo det er en viss skriverstøtte på denne. Lurte på hvorfor dette ikke er en funksjon som var mer omtalt. Søkte litt rundt på nettet, og det viser seg å være blandede resultater med hensyn til hvilke skrivere som fungerer på denne, og ulike firmwareversjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...