Mannen med ljåen Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Hei! Jeg kjører Peugeot 406. Ja, jeg vet at det er vinter... Men er det normalt med så lite futt i varmeapparatet, at jeg kan kjøre med det på fullt, uten at det er mer enn litt lunk i lufta som kommer inn? Mener å huske at det var mer varme i den før... Finnes det noe som må vedlikeholdes, eller er det kulden her i sør-norge som hindrer det i å bli varmere? Lenke til kommentar
Patience Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Det som ofte bruker å være årsaken til slike problemer er at termostaten er blitt dårlig og må skiftes. En lett og billig operasjon :-) Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 31. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2009 Takk. Men hvilken termostat? Noe som hører til AC-anlegget? Eller den som styrer kjølevæsken i bensinmotoren? Lenke til kommentar
buzzman Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Takk. Men hvilken termostat? Noe som hører til AC-anlegget? Eller den som styrer kjølevæsken i bensinmotoren? trolig i AC anlegget. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 31. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2009 Men jeg har sånn gammeldags anlegg. Ikke den typen hvor du stiller inn en temperatur, men sånn med et hjul som peker på en skala fra blått til rødt. Å sette den i det røde feltet med vifta på fullt gir ikke så mye varme, men det er likevel varmere enn lufta ute. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 For lite vann/kjølevæske kanskje.... Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 31. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2009 Mulig. Skal sjekke det i morra når jeg ikke er overtrøtt. Kjølevæsken ble erstattet i fjor sommer pga. at den gamle delvis hadde lekket ut. Jeg tilskrev dette dårlig vedlikehold fra min side, men kanskje det virkelig er en lekkasje der. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Dette kan være en eller flere årsaker, men sjekk dette i denne rekkefølgen. 1. Sjekk kjøleveskenivået. Er dette lavt? Fyll på når motor er kald. Har det vært veldig lite så det ikke synes på tanken en gang, så vil det være en del luft etter litt kjøring så du må etterfylle igjen. Husk å bruke riktig kjøleveske - viktig! Kan også være greit å prøve å se etter tegn til lekasjer. Den værste lekasjen er et evnt brudd i toppakninga. 2. Termostaten. Det er den som sitter på motoren og styrer flow av kjøleveska der. Hvordan ser temperaturen ut (det du leser av på dashbordet)? Er denne unormalt lav må den byttes. Dette er viktig for om motoren går for kaldt slites den unødvendig og drivstofforbruket øker. Lav temperaturavlesning kan også skyldes selve føler til denne (men den gir ikke kald luft for det). 3. Det kan være ventilen som styrer kjøleveske inn til varmeregisteret. 4. Selve varmeregisteret begynner å bli tett. 5. Kjøleveska er eldgammel og kjølesystemet begynner å bli tett. Delvis deffekt varmepumpe. Lenke til kommentar
Indian Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Tømme en boks med Bar Nural, kjør i noen dager skylle ut med flere omganger med vann. Bytt termostaten og fylle på med frostveske. For that 'peace of mind' en boks med Bar Leaks. Jeg har gjort det med bilen min og varmen er blitt som sommer i bilen. Motortemperaturen også er blitt ner stabil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå