Teza Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 16/08-09 kjøpte jeg et par WD Caviar Black 1TB disker. Reagerte på mye støy fra disse (knitring) men dette har gitt seg etter hvert. De har fungert bra og har vært fornøyd med dem. Står i raid0 da de kun skal benyttes som os disker. Dog da jeg nå skulle sette opp raid 5 på filserveren, ble jeg nødt til å midlertidig flytte 1.5Tb over på disse diskene, og med min flaks får jeg nå feilmelding under boot og antar den ene disken er gåen (et par dager etter flyttingen). Kjedelig å tape så mye data men det er jo i bunn og grunn min egen feil da raid0 ikke akkurat er sikker lagring. Tenkte å samtidig kjøpe nye disker til filserveren, av samme type, men er nå usikker på om dette er rette disker å kjøpe. Noen som har fulgt med og vet om det er problemer med denne disk serien fra WD? Bør jeg kansellere bestillingen av 6 disker og heller kjøpe noen andre? Lenke til kommentar
Anv Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 WD Black er en av de absolutt beste diskene du kan kjøpe. At de "knatrer" er helt normalt. Disker ryker og man kan rett og slett ikke få kjøpt en HDD som garantert holder i forventet levetid. Lenke til kommentar
Teza Skrevet 1. november 2009 Forfatter Del Skrevet 1. november 2009 Det har vært skrevet om enkelte serier fra WD som har hatt mye feil, hvilket er grunnen til at jeg spør. Vil tro dette var ordnet men tenkte jeg skulle spørre dersom jeg tok feil. Ut fra det jeg har lest skulle dette være gode disker, hvilket var grunnen til de ble kjøpt. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Det er ingen kjente problemer med WD Black hvis det var det du ville høre, alikevel ryker noen få prosent av disse. Du har da vært en av de uheldige få prosentene. Det finnes ingen pålitelige kilder man kan referere til bortsett fra brukerforum og butikker hvor man finner "user reviews". En av de store finner du her og som du ser kommer 1TB meget godt ut av det. Link Hvis du er opptatt av sikkerhet bør du ikke bruke 6 disker i raid-5. Med såpass mange er raid-6 et bedre alternativ. For å være helt korrekt burde du ha kjøpt RE disker, de er laget for bruk i raid, prisen er dessverre deretter og feilprosenten er den samme. Det er mange som bruker WD Black i raid og det fungerer som regel uten problem. Lenke til kommentar
Teza Skrevet 2. november 2009 Forfatter Del Skrevet 2. november 2009 (endret) Man kan alltid være uheldig og dette er min andre HDD som ryker, siden 486 DX2 50 var det råeste på markedet og kostet 22500 eksl. mva og skjerm. Informasjonen i din siste post var den jeg var ute etter, ser WD har RE3, RE4 og RE4-GP. Har kansellert ordren og skal prøve å finne ut litt mer om disse diskene. Edit: Hvor mange disker vil du anbefale som maks i raid5? Edit 2: Har da bestillt 3 stk WESTERN DIGITAL RE4-GP Enterprise 2TB 3.5" SATA2 IntelliPower 64MB (WD2002FYPS) Prøve disse og oppgradere med flere, hvis jeg blir fornøyd med kjøpet. Endret 2. november 2009 av Teza Lenke til kommentar
Anv Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 3-4 av dem skulle gjøre susen, det blir helt sikkert bra. En utfordring med raid er egentlig at man bør ha minimum 1 disk liggende i reserve. (Murphys lov) At du velger 2TB disker er fornuftig i forhold til antall disker du vurderte, mindre støy/varme og færre ting som kan gå galt. Bare husk å ha backup. (raid er ikke backup, det gir bare bedre oppetid) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå