NikkaYoichi Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Scenario:Hvis jeg "mister" lappen min og får en kopi, deretter fyllekjører og blir fradømt det ene sertifikatet, vil jeg kunne slippe unna rutinekontroller ved å vise fram den andre lappen? hVA ER STRAFFEN FOR Å KJØRE MED DET ANDRE SERTIFIKATET? (oops, caps) Jeg antar at det er Straffeloven kap. 18, Dokumentfalsk som trer i kraft i dette tilfellet. http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-022.html § 182. Den, der i retsstridig Hensigt benytter som ægte eller uforfalsket et eftergjort eller forfalsket Dokument eller som medvirker hertil, straffes med bøter eller med Fængsel indtil 2 Aar, men indtil 4 Aar, naar der handles om et indenlandsk eller udenlandsk offentligt Dokument. Siden førerkortet ditt er et offentlig dokument, så gjelder altså fengsel inntill 4 år. Eventuelt trer kanskje §186 i kraft. § 186. Den, som til Forberedelse af Dokumentfalsk forfærdiger eller anskaffer falsk Segl, stempel eller merke eller andre Gjenstande, der tilkjendegiver sig som bestemte til at benyttes til Eftergjørelse eller Forfalskning, eller i saadan Hensigt tilvender seg et ægte Segl, Stempel eller Merke, eller som medvirker hertil straffes med bøter eller med Fængsel indtil 3 Aar. Siden du har mistet førerretten, må man vel anse førerkortet ditt som ugyldig/forfalsket, om du foreviser dette i en trafikkontroll? Nå er ikke jeg så bevandret i jussens verden, men jeg synes i alle fall at det høres fornuftig ut ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå