Gå til innhold

Kjøre bil uten fysisk førerkort?

Gjest Slettet+65132

Anbefalte innlegg

Scenario:

Hvis jeg "mister" lappen min og får en kopi, deretter fyllekjører og blir fradømt det ene sertifikatet, vil jeg kunne slippe unna rutinekontroller ved å vise fram den andre lappen?

hVA ER STRAFFEN FOR Å KJØRE MED DET ANDRE SERTIFIKATET?

(oops, caps)

Jeg antar at det er Straffeloven kap. 18, Dokumentfalsk som trer i kraft i dette tilfellet.

http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-022.html

§ 182. Den, der i retsstridig Hensigt benytter som ægte eller uforfalsket et eftergjort eller forfalsket Dokument eller som medvirker hertil, straffes med bøter eller med Fængsel indtil 2 Aar, men indtil 4 Aar, naar der handles om et indenlandsk eller udenlandsk offentligt Dokument.

Siden førerkortet ditt er et offentlig dokument, så gjelder altså fengsel inntill 4 år.

Eventuelt trer kanskje §186 i kraft.

§ 186. Den, som til Forberedelse af Dokumentfalsk forfærdiger eller anskaffer falsk Segl, stempel eller merke eller andre Gjenstande, der tilkjendegiver sig som bestemte til at benyttes til Eftergjørelse eller Forfalskning, eller i saadan Hensigt tilvender seg et ægte Segl, Stempel eller Merke, eller som medvirker hertil straffes med bøter eller med Fængsel indtil 3 Aar.

Siden du har mistet førerretten, må man vel anse førerkortet ditt som ugyldig/forfalsket, om du foreviser dette i en trafikkontroll? Nå er ikke jeg så bevandret i jussens verden, men jeg synes i alle fall at det høres fornuftig ut ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...