Gjest Slettet+65132 Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Har seg slik at jeg mistet førerkortet mitt i går, og har i den forbindelse ikke hatt tid til å bestille et nytt. Skal gjøre det på mandag. Har jeg lov å kjøre bil? Hjelper det å ta med legimatisjon og forklare situasjonen min? Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 nei strengt tatt ikke, du kan bli bøtelagt, men ditt lokale politikammer kan utstede en midlertidig kjøretillatelse, du må uansett innom for å melde førerkortet tapt før du kan bestille nytt fra statens vegvesen! Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 (endret) Har seg slik at jeg mistet førerkortet mitt i går, og har i den forbindelse ikke hatt tid til å bestille et nytt. Skal gjøre det på mandag. Har jeg lov å kjøre bil? Hjelper det å ta med legimatisjon og forklare situasjonen min? Ja, du har lov til å kjøre bil. Du har ikke mistet føreretten, du har bare mistet førerkortet. Hvis du mot formodning skulle bli stoppet i kontroll før du rekker å komme deg til nærmeste trafikkstasjon på mandag, vil jeg tro at politiet vil vise forståelse for at du har mistet førerkortet og bare sjekke at du faktisk har førerett (ved å kalle opp operasjonssentralen og få dem til å foreta et kjapt søk i førerkortregisteret). I verste fall får du et gebyr på noen hundrelapper for ikke å ha medbrakt førerkortet under kjøring. Bare husk å medbringe gyldig legitimasjon. EDIT: Det kan jo være en god idé å stikke innom den lokale politistasjonen og be om å få en midlertidig kjøretillatelse. nei strengt tatt ikke, du kan bli bøtelagt, men ditt lokale politikammer kan utstede en midlertidig kjøretillatelse, du må uansett innom for å melde førerkortet tapt før du kan bestille nytt fra statens vegvesen! Det er ikke nødvendig å melde førerkortet tapt hos politiet før du kan bestille nytt hos Statens vegvesen, nei. Endret 31. oktober 2009 av Jurist Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 det fikk i alle fall jeg beskjed om at jeg måtte gjøre Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 det fikk i alle fall jeg beskjed om at jeg måtte gjøre Det er mye mulig. I så fall er det forskjell fra sted til sted. Jeg ble frastjålet lommeboka for noen år siden, da dro jeg rett til Statens vegvesen og bestilte nytt. De sa at de automatisk meldte fra til politiet. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Da har de sikkert litt forskjellig praksis. Lenke til kommentar
Haugli Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Du risikerer alt fra advarsel til 500kr i bot, TROR JEG Lenke til kommentar
Gjest Slettet+65132 Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Ok, får håpe dette går bra Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Ok, får håpe dette går bra Den sikreste løsningen er å stikke innom politistasjonen hvis du skal ut og kjøre i kveld eller i morgen, du burde i det minste ringe 02800 og spørre om det er nødvendig. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Du risikerer alt fra advarsel til 500kr i bot, TROR JEG Støttes! Har i snart 5 år nesten aldri vist førerkortet mitt siden jeg har flere biler og det "alltid" ligger i den andre bilen.. Tidligere hadde jeg det fra før jeg tok mørkeskjøringa blei tatt i den ene bilen og det gyldige i den andre, men det var fram til en politimann sa jeg måtte ha med det gyldige og klipte det ugyldige i to :/ Dog aldri fått gebyr for det da Lenke til kommentar
Minus Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Ble stoppet i promille for noen uker siden og da hadde jeg glemt å ta med førerkort. Politibetjenten spurte meg hva fødselsnummeret mitt var og sjekket opp det, samt spurte hva mitt fulle navn var. Han sa det gikk bra for den gangen her, men at jeg måtte huske å ta det med neste gang jeg skulle kjøre bil. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 (endret) Ikke for å kapre tråden, men... Er det mulig å få to kopier, en for hanskerommet i hver bil? Hvis ikke direkte lovlig, hva om jeg "mister det ene" og får en ny, så "finner" jeg det andre etterpå, og fortsetter å bruke det? Endret 31. oktober 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Ikke for å kapre tråden, men...Er det mulig å få to kopier, en for hanskerommet i hver bil? Hvis ikke direkte lovlig, hva om jeg "mister det ene" og får en ny, så "finner" jeg det andre etterpå, og fortsetter å bruke det? MULIG? Ja. Lovlig? Nei :-) Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 (endret) Scenario: Hvis jeg "mister" lappen min og får en kopi, deretter fyllekjører og blir fradømt det ene sertifikatet, vil jeg kunne slippe unna rutinekontroller ved å vise fram den andre lappen? hVA ER STRAFFEN FOR Å KJØRE MED DET ANDRE SERTIFIKATET? (oops, caps) Endret 31. oktober 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Scenario:Hvis jeg "mister" lappen min og får en kopi, deretter fyllekjører og blir fradømt det ene sertifikatet, vil jeg kunne slippe unna rutinekontroller ved å vise fram den andre lappen? hVA ER STRAFFEN FOR Å KJØRE MED DET ANDRE SERTIFIKATET? (oops, caps) Du vil trolig kunne slippe unna "rutinekontroller" hvor de bare ser på førerkortet ditt. Du vil imidlertid kjøre rundt uten gyldig førerkort og, ikke minst, uten førerett. Med andre ord vil straffen være den samme som for å kjøre når du har mistet lappen av en hvilken som helst årsak, pluss muligens en liten bonusstraff for å oppgi et ugyldig dokument når politiet spør etter førerkortet ditt :-) En smule kjipt blir det også hvis du er uheldig og pådrar deg erstatningsansvar ved en kollisjon/lignende, for da kommer ikke forsikringsselskapet til å betale fem flate øre. Lenke til kommentar
Crystina Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Du kan bli bøtelagt med et par tusen kroner, så da er det ganske obvious at det er strengt ulovlig. Anbefales ikke, men så er det jo ikke hver dag man har kontroller heller.. Gjør det på ditt eget risiko! Politiet eller trafikkstasjonen kan utstede en midlertidig kjøretillatelse til innehaver av norsk førerkort eller innehaver av førerkort fra EØS med fast bopel i Norge. Denne kjøretillatelsen skal ikke ha lenger gyldighet enn 3 måneder. Den kan forlenges av begge myndigheter uavhengig av hvem som utstedte den opprinnelige tillatelsen. Etter at du har hatt den midlertidige kjøretillatelsen i en måned uten at førerkortet blir gjennfunnet, kan man oppsøke en trafikkstasjon for å få utstedt duplikat av førerkortet. Dette forutsetter at du har fast bopel i Norge. I tilfeller hvor det er åpenbart at førerkortet er tapt for alltid, eller det er nødvendig å kjøre i utlandet, kan duplikat utstedes straks uten å gå veien om midlertidig kjøretillatelse. Kjøretillatelsen må medbringes under kjøring og den må suppleres med akseptabel legitimasjon med bilde av innehaveren. Tillatelsen gjelder for kjøring i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Kommer det tapte førerkortet til rette, skal førerkortet straks innleveres til en trafikkstasjon. Midlertidig kjøretillatelse kan utstedes også til innehaver av utenlandsk førerkort ved tap eller tyveri av førerkortet. Førerretten må dokumenteres av førerkortmyndighetene i utstederlandet. Det samme gjelder hvis det utenlandsk førerkort utløper under oppholdet i Norge eller dersom det er blitt skadet eller på annen måte blitt uegnet som legitimasjon. Les på vegvesen.no Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Fikk beskjed flere ganger om at det var 500-750 kroner i gebyr for å ikke ha det med når jeg blei stoppa Lenke til kommentar
Svampebob Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Mener det er 700kr, en kompis av meg fikk i vært fall det når han ikke hadde med lappen, men det var på moped, vet ikke om det er forskjellig på bil. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Ikke for å kapre tråden, men...Er det mulig å få to kopier, en for hanskerommet i hver bil? Ja dette er mulig men eg veit ikkje korleis dette fungerer i praksis. Førerkortet er meint å være ein personleg ting som du har med deg og ikkje noke som ligger i hanskerommet. Men det er egentlig berre å melde fra at du har mista førerkortet og dermed få trykkt opp eit nytt, dette blir da eit heilt likt førerkort som det du hadde berre at det står at det er 2 gangs opptrykk. Om du finner igjen det gamle førerkortet så er det fortsatt gyldig, men eg er usikker på om du då egentlig skal sende innigjen det gjennfunne førerkortet. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Ikke for å kapre tråden, men...Er det mulig å få to kopier, en for hanskerommet i hver bil? Hvis ikke direkte lovlig, hva om jeg "mister det ene" og får en ny, så "finner" jeg det andre etterpå, og fortsetter å bruke det? Har du bankkort liggende rundtomkring? Hvorfor er det noe verre å ta med seg førerkortet enn bankkortet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå