MasterS Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Heisann. Som topic sier så får jeg ikke åpnet noen porter, eller jo jeg gjør det, men de er ikke åpne når jeg sjekker med software. Noen som har forslag ? Bruker firmware: R1.97e2b På forhånd takk Lenke til kommentar
dmdb Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Heisann.Som topic sier så får jeg ikke åpnet noen porter, eller jo jeg gjør det, men de er ikke åpne når jeg sjekker med software. Noen som har forslag ? Bruker firmware: R1.97e2b På forhånd takk da er det mest sannsynlig brannmuren på pc-en som er årsaken. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 (endret) Du gir ikke mye informasjon å gå på her OP... Her er de mest sansynlige grunnene til at du feiler: - Du har to rutere (f.eks. en modemruter + en trådløs ruter), men prøver bare å forwarde portene i èn av dem. Det fungerer ikke. Modemruteren må sende portene til trådløsruteren og trådløsruteren må sende portene til PCen. Evt. kan du i stedet disable ruterfuksjonaliteten i den trådløse ruteren slik at den bare fungerer som aksesspunkt. To rutere i nettverket er uansett helt unødvendig, så du mister ikke noe ved å disable ruterfunksjonen i en av dem. Sistnevnte løsning er mer elegant og lettere å konfigurere ved senere behov, men krever som regel litt mer kunnskap om rutere. Dessuten er det større risiko for å rote til noe slik at du mister kontakten med nettet helt. Hvis du er mindre erfaren er det bedre å bare forwarde i begge ruterene siden uansett hvor feil du gjør det der så er det begrnset med skade du kan utføre. - Du har en brannmur som blokkerer inngående trafikk til maskinen. Du bør disable brannmuren mens du holder på å sette opp forwarding av porter slik at du ikke trenger å tenke på denne også. Slå den på igjen helt til slutt og sjekk enda en gang for å forsikre deg at denne ikke blokkerer noe (du kan som regel sette inn et unntak for brannmuren manuellt om den gjør det). - Du Har rett og slett ikke konfigurert ruteren riktig... Umulig å si ved mindre du som minimum gis oss et screenshot av hva du har gjort. - Du måler ikke om porten er forwardet riktig. Mange vet ikke hva det faktisk betyr at porten er forwardet, og tror det at en vilkårlig valgt portsjekker på nettet vil si at porten er åpen bare den er forwardet i ruteren. Det stemmer som regel ikke. Ved mindre faktisk er en applikasjon som lytter på den porten mens du tar testen så vil du ikke få noe mer svar. For å teste om porter er forwardet riktig annbefaler jeg å laste ned Utorrent, velge porten du skal teste i options, og så kjøre den innebygde testen. Da vil du få en nøyaktig test. Merk at i noen (relativt få) tilfeller avhengig av ruter kan det være nødvendig å restarte ruteren etter portforwarding før du kan få et positivt resultat. -Stigma Endret 31. oktober 2009 av Stigma Lenke til kommentar
MasterS Skrevet 1. november 2009 Forfatter Del Skrevet 1. november 2009 Du gir ikke mye informasjon å gå på her OP... Her er de mest sansynlige grunnene til at du feiler: - Du har to rutere (f.eks. en modemruter + en trådløs ruter), men prøver bare å forwarde portene i èn av dem. Det fungerer ikke. Modemruteren må sende portene til trådløsruteren og trådløsruteren må sende portene til PCen. Evt. kan du i stedet disable ruterfuksjonaliteten i den trådløse ruteren slik at den bare fungerer som aksesspunkt. To rutere i nettverket er uansett helt unødvendig, så du mister ikke noe ved å disable ruterfunksjonen i en av dem. Sistnevnte løsning er mer elegant og lettere å konfigurere ved senere behov, men krever som regel litt mer kunnskap om rutere. Dessuten er det større risiko for å rote til noe slik at du mister kontakten med nettet helt. Hvis du er mindre erfaren er det bedre å bare forwarde i begge ruterene siden uansett hvor feil du gjør det der så er det begrnset med skade du kan utføre. .:: Har et bredbåndsmodem og en router. Ikke statisk linje, så brukernavn og passord ligger lagret i routeren ved pålogging til linjen. - Du har en brannmur som blokkerer inngående trafikk til maskinen. Du bør disable brannmuren mens du holder på å sette opp forwarding av porter slik at du ikke trenger å tenke på denne også. Slå den på igjen helt til slutt og sjekk enda en gang for å forsikre deg at denne ikke blokkerer noe (du kan som regel sette inn et unntak for brannmuren manuellt om den gjør det). .:: Brannmur er skrudd av. Prøvd både med den på og av. - Du Har rett og slett ikke konfigurert ruteren riktig... Umulig å si ved mindre du som minimum gis oss et screenshot av hva du har gjort. .:: Har fulgt guid hos portforward slavisk og det er ikke anderledes enn hva jeg har gjort med andre rutere. - Du måler ikke om porten er forwardet riktig. Mange vet ikke hva det faktisk betyr at porten er forwardet, og tror det at en vilkårlig valgt portsjekker på nettet vil si at porten er åpen bare den er forwardet i ruteren. Det stemmer som regel ikke. Ved mindre faktisk er en applikasjon som lytter på den porten mens du tar testen så vil du ikke få noe mer svar. .:: Bruker PFPortChecker fra portforward og har prøvd testeren i uTorrent, begge feiler. For å teste om porter er forwardet riktig annbefaler jeg å laste ned Utorrent, velge porten du skal teste i options, og så kjøre den innebygde testen. Da vil du få en nøyaktig test. Merk at i noen (relativt få) tilfeller avhengig av ruter kan det være nødvendig å restarte ruteren etter portforwarding før du kan få et positivt resultat. -Stigma .:: Har nettopp testet gamlingenes ruter og åpnet en port der, og alt fungerte smertefritt. Tror jeg må ha ny ruter, evt prøve å sette den tilbake til orginal firmware og oppdatere den på nytt. Takk for hjelpen så langt. Flere forslag tas imot med takk. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 (endret) Du gir ikke mye informasjon å gå på her OP... Her er de mest sansynlige grunnene til at du feiler: - Du har to rutere (f.eks. en modemruter + en trådløs ruter), men prøver bare å forwarde portene i èn av dem. Det fungerer ikke. Modemruteren må sende portene til trådløsruteren og trådløsruteren må sende portene til PCen. Evt. kan du i stedet disable ruterfuksjonaliteten i den trådløse ruteren slik at den bare fungerer som aksesspunkt. To rutere i nettverket er uansett helt unødvendig, så du mister ikke noe ved å disable ruterfunksjonen i en av dem. Sistnevnte løsning er mer elegant og lettere å konfigurere ved senere behov, men krever som regel litt mer kunnskap om rutere. Dessuten er det større risiko for å rote til noe slik at du mister kontakten med nettet helt. Hvis du er mindre erfaren er det bedre å bare forwarde i begge ruterene siden uansett hvor feil du gjør det der så er det begrnset med skade du kan utføre. .:: Har et bredbåndsmodem og en router. Ikke statisk linje, så brukernavn og passord ligger lagret i routeren ved pålogging til linjen. - Du har en brannmur som blokkerer inngående trafikk til maskinen. Du bør disable brannmuren mens du holder på å sette opp forwarding av porter slik at du ikke trenger å tenke på denne også. Slå den på igjen helt til slutt og sjekk enda en gang for å forsikre deg at denne ikke blokkerer noe (du kan som regel sette inn et unntak for brannmuren manuellt om den gjør det). .:: Brannmur er skrudd av. Prøvd både med den på og av. - Du Har rett og slett ikke konfigurert ruteren riktig... Umulig å si ved mindre du som minimum gis oss et screenshot av hva du har gjort. .:: Har fulgt guid hos portforward slavisk og det er ikke anderledes enn hva jeg har gjort med andre rutere. - Du måler ikke om porten er forwardet riktig. Mange vet ikke hva det faktisk betyr at porten er forwardet, og tror det at en vilkårlig valgt portsjekker på nettet vil si at porten er åpen bare den er forwardet i ruteren. Det stemmer som regel ikke. Ved mindre faktisk er en applikasjon som lytter på den porten mens du tar testen så vil du ikke få noe mer svar. .:: Bruker PFPortChecker fra portforward og har prøvd testeren i uTorrent, begge feiler. For å teste om porter er forwardet riktig annbefaler jeg å laste ned Utorrent, velge porten du skal teste i options, og så kjøre den innebygde testen. Da vil du få en nøyaktig test. Merk at i noen (relativt få) tilfeller avhengig av ruter kan det være nødvendig å restarte ruteren etter portforwarding før du kan få et positivt resultat. -Stigma .:: Har nettopp testet gamlingenes ruter og åpnet en port der, og alt fungerte smertefritt. Tror jeg må ha ny ruter, evt prøve å sette den tilbake til orginal firmware og oppdatere den på nytt. Takk for hjelpen så langt. Flere forslag tas imot med takk. Ok, du er sikker på at det er et rent bredbåndsmodem og ikke et rutermodem? Ellers så kommer jeg på at i noen rutere så brukes allerede noen porter av ruteren. Dette problemet kommer du mest borti dersom du prøver å bruke visse standard porter, eksempelvis port 21 eller 80. Bare for å utelukke det bør du se om det er samme problem ved eksempelvis port 30000. Det gjelder dog ikke alle rutere, og jeg vet ikke om din spesifikke modell er slik eller ikke. Ellers kan jeg ta en titt på det via fjernstyring og se om jeg finner noe evt. Du kan nå meg på thestigmata at yahoo.no på MSN om du vil det. (skrevet slik pga. antispam). Jeg er ikke ekspert på akkurat din modell, men jeg har jobbet med så mange forskjellige rutere i så lang tid at jeg kan sansynligvis analysere hvor problemet ligger likevel. -Stigma Endret 1. november 2009 av Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå