Gå til innhold

Hva betyr "firmware upgrade"


Anbefalte innlegg

Hehehe! :lol: Veldig bra!

 

Ja, jeg bomma på "equalizer", jeg pleier å stave det "EQ" :wink:.

 

Og jeg synes at på slike områder kommer norsk til kort. Jeg skriver ingen artikler, men leser du "Musikk Praksis"? Der var debatten ganske het for et par år siden akkurat om dette temaet. Det ble prøvd å innføre norske uttrykk (og noen satte det engelske bak i parantes), men de fikk så mange klager at de ga opp. Musikk-bransjen er treeeeig i utviklingen.

 

Jeg personlig synes at slik type fornorsking er tåpelig, og bør unngås. Når en hel bransje har brukt for eksempel "insert channel" i 30 år, hvorfor må det endres på nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det kommer til forkortelser, ser man en tendens til at oversettelsen av dem ikke alltid er like konsekvent. Vi bruker jo f.eks. de engelske forkortelsene «IQ» og «EQ» om de norske begrepene «intelligenskvotient» og «emosjonell kvotient», mens vi lar «PC» forbli «PC».

 

Nå er vel IQ lik Intelligens-koeffisient ? =)

 

ontopic igjen:

 

Firmware upgrade blir å oppgradere "programmene" som styrer en dings, eks mobil, da, gjerne gjennom en kabel for mobile enheter. Man laster ned en "flasher" og en ny "firmware" og laster den opp til enheten, og vips, har du fått en "ny" versjon av "operativsystemet". Veldig follkelig forklart =)

 

 

bfisk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...