Gå til innhold

Problemer med lyden

Anbefalte innlegg

Lydkort: Creative X-Fi extreme gamer (pci kort)

Headset: Beyerdynamics DT770 Pro

Jeg får skurrelyder når jeg spiller Flight Simulator X. I bakgrunnen fungerer lyden som normalt, men det skurrer akkurat som en radio som er innstilt på feil frekvens, det er meget skitten og uutholdelig skurrelyd som er konstant og ikke går vekk. Det ser ut som det forverrer seg under overklokking av cpu.

Er det noen som har noe hint til hva jeg kan gjøre for å få dette vekk?

EDIT: Jeg må legge til at når jeg øker motorkraften på et fly i spillet så øker skurrelyden proposjonelt. Kan det være at jeg bør øke volt innstillinger på NB/SB ?

Endret av Databamse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glemte å skrive det, jeg løste problemet. Dette er et kjent problem for Creative X-Fi kort, men skal visstnok være løst med det nye EMU20K2 chipset Titanium serien kort.

Men jeg løste problemet ved å bruke Audio Creation Mode istedet for Game Mode. Så slo jeg av Plug & Play i biosen. Lydproblemet er forsvunnet helt. Og som det står i artikkelen nedenfor gjelder det stort sett bare Nvidia hovedkort, noe som jeg har.

Sound issues with crackling and popping

A number of owners of X-Fi cards have come to experience what is known as a constant popping and crackling noise during use of the cards. Creative has attributed the case to be NVIDIA nForce motherboards, however many other users who do not use these motherboards continue to experience the sound issues. Creative has not provided a fix as of yet for this. Nevertheless there are unofficial recommendations how to solve these issues:

* Move the sound card to another PCI expansion slot and reinstall the sound card's drivers

* Replace native disk controller drivers with generic Windows ones

* Update the motherboard's BIOS to the latest version (including "beta" versions)

* Set the PCI Latency to 96 or greater

* Use the X-Fi card only in "Audio Creation Mode" with "Bit-matched playback" option on

* Overclock the PCI bus to 40 MHz instead of 33 MHz

* Replace all of the capacitors on the card (At the expense of warranty)

* Deactivate X-Fi "Crystalizer"

* Deactivate unused devices in the motherboard's BIOS to free IRQ resources (RS-232 and Centronix ports, second Ethernet port, Parallel ATA controller, integrated audio)

* Deactivate Plug and Play in the motherboard's BIOS

The newly revised EMU20K2 chipset used by the Titanium line of cards is said to solve the problem, further confirming the above PCI bus related fixes.

Endret av Databamse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...