Gå til innhold

To subwoofere til en PC?

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg har et Z-540 høytaler system, men to av høytalerene er ødelagte. Dette fikset jeg ved å bruke et annet sett med høytalere (inkludert en subwoofer nr 2) fra Creative (I-Trigue 3220) og plugget de separat inn i "Fronthøytaler ut" og "Bakhøytaler ut". Dette funket fett og gir meg en liten surround følelse.

Eneste problemet er at subwooferen i Creative systemet ikke funker. Bare subwooferen fra Logitech systemet. Skjønner jo egentlig dette, fordi oppsettet i PCen ikke er laget for to subwoofere.

Finnes det noen enkle løsninger for å fikse dette? Har søkt litt på google men fant faktisk ingenting brukbart.

Vista 32

Realtek HD Audio

Takk på forhånd! :)

-Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei! :)

Jeg har et Z-540 høytaler system, men to av høytalerene er ødelagte. Dette fikset jeg ved å bruke et annet sett med høytalere (inkludert en subwoofer nr 2) fra Creative (I-Trigue 3220) og plugget de separat inn i "Fronthøytaler ut" og "Bakhøytaler ut". Dette funket fett og gir meg en liten surround følelse.

Eneste problemet er at subwooferen i Creative systemet ikke funker. Bare subwooferen fra Logitech systemet. Skjønner jo egentlig dette, fordi oppsettet i PCen ikke er laget for to subwoofere.

Finnes det noen enkle løsninger for å fikse dette? Har søkt litt på google men fant faktisk ingenting brukbart.

Vista 32

Realtek HD Audio

Takk på forhånd! :)

-Tom

Jeg kjenner ikke dine høyttaler sett, så jeg må i grunn snakke på generelt grunnlag her, men har jeg rett i å annta at begge høyttaler settene er kobla til via vanlige 3.5mm jack plugger bak på lydkortet? I såfall skal sub'en på I-trigue settet fungere, uavhengig av hva annet du har kobla til. Det er derimot vanlig at lyden som går ut til bak-kanalen ikke har særlig mye bass, da denne helst skal via sub'en til front kanalen eller dedikert sub-kanal. Du burde kanskje teste å koble til bare I-trigue settet på front utgangen for å sjekke at sub'en ikke er defekt.

Lenke til kommentar

Da kan det rett og slett høres ut som lyden som kommer ut på bakhøyttaler utgangen rett og slett er filtrert, slik at det ikke kommer dypbass til creative settet. I f.eks. et skikkelig surround oppsett, så kan man selv sette delefrekvens for bassen. Dvs. at om man setter denne til 80Hz, så går all bass under 80Hz til sub'en, og ikkeno under 80Hz går til noen av de andre høyttalerne. Dette kan man gjøre fordi dypbass ikke er retningsbestemt (dvs. øret kan ikke lett høre hvor bassen kommer ifra) og derfor vil det likevel fremstå som at alle kanaler i surround systemet har nok bass. En noe forenklet forklaring, men det er bare for å illustrere et poeng. Jeg har aldri kjørt analog surround ut fra PC selv, så jeg tør ikke si noe 100% sikkert, men jeg kan tenke meg at PC'en (altså software'n til lydkortet) gjør denne delingen, slik at kun sub-kanalen får bass under en viss frekvens, og alle de andre kanalene kun får all lyd over denne frekvensen. Det vil i såfall gjøre at en sub koblet til bak kanalen ikke vil låte, og således oppfattes som å ikke fungere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...