Gå til innhold

Hvor mye penger må jeg ut med for og få en bedre PC ?

Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå ville jeg ikke tatt PSU kalkulatorer som fakta, men heller som en god pekepin. Jeg gikk inn og tok en titt på Aopen sin 350W strømforsyning. Den gir max 14 ampere per 12v rail. Det vil si at strømforsyningen begrenser hvilket skjermkort du kan ha i maskinen opp til et som bruker maks 168W. Det vil si at HD 5850, HD4890 og HD4870 er skjermkort du ikke kan bruke på grunn av at strømforsyningen rett og slett ikke gir nok strøm.

HD4870 kan til nød gå, men du har 8W å gå på, noe som er marginalt lite og med tanke på faktisk ytelse av strømforsyninga så har jeg mine tvil. Men ja med et HD 5770 vil det nok gå med tanke på at de maks bruker 108W.

Dette vil si med en 350W Aopen strømforsyning kan ikke CPU og GPU kjøres på samme rail. 12v1 har burkt opp 108W fra skjermkortet og 12v2 har brukt opp 95W fra CPU. Derfor har 12v1 60W igjen og 12v2 har 73W igjen.

Tar man inn faktoren med at en standard chipset bruker rundt maks 30W så har rail 12v2 43W igjen.

Regner med at det er 3 vifter i systemet. CPU og 2 kabinett vifter. Dette trekker ca 4W til sammen. Trekker dette fra 12v1 som da har igjen 56W.

En standard DVD spiller trekker rundt 4W på spin up og en harddisk rundt 30W. Tar dette fra 12v1 som da har 22W igjen.

Konklusjon:

12v1 har 22W igjen.

12v2 har 43W igjen.

Dette er da gitt 100% effektivitet fra strømforsyningen, noe jeg ikke tror den klarer. Eneste man da kan oppgradere denne maskinen med er en harddisk, og det bare såvidt. Å kalle det plenty er bare bullshit.

Nei jeg ville ikke hatt en så svak strømforsyning siden det ikke gir rom for noe annet enn et HD5770 skjermkort(eller svakere), ingen mulighet for oppgradering (annet enn en kabinettvifte eller 2 ekstra) og gir en støyende PSU fordi den opererer på maks av hva den kan. Og noe særlig overklokking kan en glemme.

Men det er bare hva jeg anbefaler. Hadde strømforsyningen hatt 1 rail istedet for 2 ville jeg kanskje godtatt en 350-watter.

Edit: Det er ofte også det som er problemet med billige strømforsyninger, at de har mange rails med lite ampere.

Endret av fUsiOn
Lenke til kommentar

Før noen nevner noe imot det. Ja den Aopen strømforsyningen er bra til å være en 350W og kunne lett kosta det kabinettet+strømforsyningen koster alene, så det er absolutt ingen dårlig deal.

Har sett på noen strømforsyninger fra 400-500W og noen av de har under 12A på en 12v rail, det er latterlig dårlig.

Endret av fUsiOn
Lenke til kommentar

@fsuhion, har ikke tenkt og argmentere mot det, dette fordi du selv bekrefter at psu'en holder til det oppsettet jeg satte opp. Stikk i strid med hva du selv sa noen poster tidligere.

Og ta nå i mente at trådstarter spurte hva en minimum må ut med for å få en bedre pc.

Lenke til kommentar

Nå har nok denne PSU-en i realiteten bare en rail. Faktisk finnes det svært få PSU-er som har unike (separate) rails. Normalt er det bare en rail (source) som er splittet i flere med limitere. Fordelen når man ikke splitter med limiter er at man kan kombinere en strømgjerrig CPU med litt kraftiger skjermkort.

In most cases, multiple +12V rails are actually just a single +12V source just split up into multiple +12V outputs each with a limited output capability.

CPU og GPU skal om man skal være pirkete aldri kjøres på samme rail, det er i strid med ATX spesifikasjonene. En ATX definert PSU skal ha egen rail til CPU. I realiteten er Single Rail systemer også satt opp slik i større eller mindre grad. Men dette blir flisespikeri.

Og hva slags tull er det om 100 % effektivitet. 350 Watt er angivelsen på hva PSU-en gir ut, ikke hva den trekker fra stikkontakten. Om effektiviteten på 100 % load (output 350 Watt) er 80 %, vil den trekke ca 435 Watt fra stikkeren. De manglende 85 Watt er det som blir varme. Så effektivitet har ingen relevans når man vurderer output. Det som har relevans er om PSU er oppgitt med peak eller ikke på maks verdier.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
@fsuhion, har ikke tenkt og argmentere mot det, dette fordi du selv bekrefter at psu'en holder til det oppsettet jeg satte opp. Stikk i strid med hva du selv sa noen poster tidligere.

Og ta nå i mente at trådstarter spurte hva en minimum må ut med for å få en bedre pc.

Eneste jeg ser at jeg bekrefter er at PSU'n kommer til å jobbe mot sin maksimale kapasitet, som kan føre til ustabilitet i systemet ved load. Jeg la bare fram disse tallene for å vise hvor lite en faktisk har å gå på, og at det i realiteten overhodet ikke er sikkert at det vil fungere optimalt. Det er mulig det fungerer greit i praksis, men teoretisk sett hadde jeg aldri gjort dette selv og vil derfor også fraråde TS å gjøre det.

PS. lær deg å skrive nicket mitt rett, med annet du på en eller annen tåpelig måte prøvde å gjøre nicket mitt morosomt...

Lenke til kommentar

Var overhode ikke mening og gjøre noe some helst morsomt, beklager hvis du følte det slik. Og ja jeg ville nok ha satt inn aopens sitt kabinett med 400 w, er ikke mange kroner forskjell, men som jeg sa i tidligere innlegg, der og da gikk siden jeg var inne på til oppgradering, men fakta består, den holder med relativ god margin slik det er.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Nå har nok denne PSU-en i realiteten bare en rail. Faktisk finnes det svært få PSU-er som har unike (separate) rails. Normalt er det bare en rail (source) som er splittet i flere med limitere. Fordelen når man ikke splitter med limiter er at man kan kombinere en strømgjerrig CPU med litt kraftiger skjermkort.

In most cases, multiple +12V rails are actually just a single +12V source just split up into multiple +12V outputs each with a limited output capability.

Nå er da alle de verdiene på denne strømforsyningen oppgitt i peak. Bare legg sammen alle railene og se ser du at det ikke stemmer tilsammen.

Og når det gjelder rails. Om det er en separat rail eller om den er limited så skjer det samme, PSU'n svikter i det den går over gitte verdi. Har prøvd dette selv med en strømforsyning. Den knelte som bare det. Jeg gikk da å hentet en annen strømforsyning som hadde MINDRE ampere men bare EN rail og problemet sluttet å oppstå.

Du kan også måle deg frem til dette med rails med et multimeter. På en PSU med flere rails vil ikke railene ha noen direkte sammenheng med hverandre. På en rail vil du kunne få utslag på et multimeter uansett hvor du måler fra på f.eks 12v railen.

Jeg ar overhodet ingen ekspert på dette og må si jeg setter et stort spørsmålstegn med dette du nevner med en rail og at de er bare splittet opp med limiter per "rail". Hvis det i realiteten bare er EN rail så hadde det ikke vært noe poeng å dele opp denne i flere små. I mine øyne er dette rett og slett bare idiotisk. Om man tenker på at for mye strøm kunne gått gjennom en kabel, så vil den jo kunne gjøre dette i single-rail PSU'er også, noe som ikke har vist seg å ha vært noe problem. Nå er jo som sagt billige PSU'er billige for en grunn...

Edit:

Egentelig hvis man ser på det, så hadde det vært viktigere for en strømforsyning med lite watt å ha en single rail uten splitter og limiter, da det er mindre Ampere å gå på.

Endret av fUsiOn
Lenke til kommentar

Jeg trodde akkurat det samme som deg, helt til jeg satt meg ned å lese litt mer.

Og bakgrunnen for sirkuset er i utgangspunktet selve ATX-standarden pluss noen rariteter som Intel har funnet på. Argumentet er sikkerhet, la oss si at vi har en "single-rail" 800 Watts PSU. Teoretisk kan man da laste en kabel ut fra den med så mye strøm at kabelen smelter. For da ikke å måtte bruke særdeles grove kabler, har man derfor splittet den en 12 volts kilda i selve PSU-en i flere rails som begrenses av litt beskyttelse.

Typically, a rail is split by simply taking a single +12V source and breaking up the capability with a series of over current protection; essentially a "logic" that prevents a certain amount of current from going to a wire, or group of wires.

Nå er det faktisk produsenter som ikke bryr seg særlig om dette, Seasonic skriver at de har flere rails, men har i realiteten bare en - altså ikke splittet opp.

Men grunnen for flere rails er altså helt logisk.

Ellers to meget gode FAQ om PSU-er. FAQ 1, FAQ 2

350 Watt angivelsen er nok kontinuerlig og ikke peak. Og at den kan være noe svak på 12 volt er nokså klart. Nå har jeg ikke målt hva som trekkes på 3,3 og 5 volten på nyere oppsett. Men alt dras ikke over 12 volt, selv på nye hovedkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...