Gå til innhold

hvorfor norge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

USA har stor utbredning av bredbånd via kabel-tv nettverkene. Antallet abonnement per innbyger er vel ikke spesielt langt i fra tallene her i Norge.

Når det gjelder priser, så har Norge generelt lave priser på dataprodukter. Selvfølgelig finnes det unntak og ting som brått er mye billigere i andre land, men slik er det garantert andre veien også.

Thomas, sikker på at du har fått pris samme kortet da? For hvis den tysklandsprisen du fant stemmer, må det være billigst i hele verden... Husk at det finnes mange forskjellige utgaver av FX-kortene, ja flere utgaver av FX5900 også....

Priseksempler fra Komplett.no:

Gainward GeForce FX 5900 128MB DDR 2.2ns : 4454,-

Gainward GeForce FX 5900 ULTRA 256MB DDR : 5728,-

Gainward GeForce FX 5900 ULTRA 256MB DDR : 7548,-

Se på de to nederste kortene, tilsynelatende samme kort, men to helt forskjellige priser.

Lenke til kommentar
Gainward GeForce FX 5900 ULTRA 256MB DDR : 5728,-

Gainward GeForce FX 5900 ULTRA 256MB DDR : 7548,-

Se på de to nederste kortene, tilsynelatende samme kort, men to helt forskjellige priser.

Ja, men dette er pga det dyreste har cool fx..som er vannkjølig...

Lenke til kommentar

Som han over meg skriver: "Høye lønninger høye priser"

I farten kan jeg komme på:

-Lengre fra produsent i USA og Asia, økt transportkostnader

-Færre kjøpere av hver enkelt produkt, mindre volum

Mange små aktører som kjøper dyrt og selger dyrere.

-Late forbrukere; folk handler hos Elkjøp eller Dell og tror det er billig.

Lite konkuransebeviste forbrukere.

Men på enkelte deler slik som de mest solgte hovedkortene, skjemkortene og CPU'ene er ikke prisene så gale. Der ligger ikke prisene mye over USA når man tar hensyn til transportkostnader, valutakostnader osv.

Men på andre varer slik som LCD-skjermer er prisene en god del høyere. Og man er treigere med å sette ned prisene etter prisfall.

I USA kan man kjøpe Hansol 15" LCD for $220 dvs. 1465 kr!! Samme skjerm koster vel 2500 kr i Norge!

Tror det er det verste eksempel på overpriset datautstyr jeg har sett på lenge.

Lenke til kommentar

Vel, prisen styres ofte av hva folk er villige til å betale. Siden det faktisk er høye lønninger her så...

Men at Norge er et av verdens billigste land når det gjelder teknologi har jeg vanskelig for å svelge. Feks:

Jeg har en del kjentfolk i USA slik at jeg får snart oversendt et ixus400 kamera. Det koster meg i overkant av 3000 kr. Her koster det vel rundt 5000(!). I tillegg så er jeg på jakt etter nye høyttalere til et 5.1 system. En pakke fra AudioPro fikk jeg presset ned til 16000 kroner her i Norge. Kan handle de samme høyttalerene i Sverige for 13000. Må da hente dem i Strømstad. Litt plunder, heft og ventetid, men da har jeg jo spart 5000 :-)

- J

Lenke til kommentar
Ehhhhh....???forklar! For meg virker det motsatt!!

Høye lønninger, høye priser.

Tar jo den da, men det jeg spurte om var om PaRaLyZeD kunne forklare hva skrev:

Generelt er Norge et av verdens billigste land når det gjelder teknologi.

Da stemmer jo ikke det du sa Strupstad...men det er jo sant det og...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...