-Dagger- Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Hei. Har flere spørsmål angående en bærbar pc jeg kjøpte over nett våren 2007. Pcen har begynt å fuske og harddisken lager en skurrende lyd om jeg prøver å installere noe på D-partisjonen. I tillegg blir den ekstremt varm, selv om jeg jevnlig støvsuger vifter og sørger for god ventilasjon under pcen. Jeg er temmelig sikker på at dette går under reklamasjonsretten. Det som er problemet er at jeg ikke husker hvilken nettbutikk jeg kjøpte den fra. Det eneste jeg har er postkontoret jeg hentet pakken på, og at jeg betalte oppkrav for pakken. Jeg har sendt forespørsel til posten om kvittering men vet ikke helt hva jeg kan forvente. Nå til det egentlige spørsmålet: Laptoppen ble kjøpt som bedriftskunde i en liten selvdrevet bedrift på nettstedet, er det slik at reklamasjonsretten ikke gjelder da? Har lest flere motstrindende meninger om dette, har ikke funnet noe i reklamasjonsloven som skal tilsi at det er slik heller. Det har ikke blitt inngått noen avtale med nettbutikken om garanti heller. Vil jeg ha loven på min side om jeg finner ut hvilken nettbutikk det er og får sendt inn varen til reparasjon ? Lenke til kommentar
Goldshoten Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Selgeren må selv ha oppgitt en garanti om jeg ikke husker helt feil. Den vanlige regelen for reklamasjon er at du som forbruker må påberope deg mangelen senest 2 år etter at du overtok laptopen. Det er derimot en lengre frist på 5 år dersom laptopen eller deler av den er ment å vare vesentlig lengre enn den normale reklamasjonsfristen på to år. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Siden PC'en ble kjøpt på et firma, er det kjøpsloven som gjelder. Du har 2 års reklamasjonsrett, såfremt ikke noe annet er avtalt. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Siden dette er et firmakjøp så er det kjøpsloven som gjelder, ikke forbrukerkjøpsloven. I henhold til kjøpsloven så har du 2 års reklamasjonsfrist på mangler som har oppstått etter at du kjøpte maskinen pga feil som var der på overtakelsestidspunktet(når du fikk den). Om harddisken nå svikter pga en feil som var der på overtakelsestidspunktet så kunne du ha reklamert på denne dersom det hadde vært mindre en 2 år siden du kjøpte maskinen. Om harddisken nå svikter pga ytre påvirkning for eks så er dette ikke en mangel du kan reklamere på, heller ikke om det hadde vært mindre en 2 år siden du kjøpte maskinen. I tillegg, når det er kjøpsloven som gjelder så kan denne fravikes ved avtale. Det kan ikke forbrukerkjøpsloven Men, i tillegg har man ofte noe som heter garanti. Dette er noe som er frivillig fra selger/produsent sin side og de fastsetter også vilkårene. Lenger garantitid kan ofte også kjøpes(ofte vanlig ved bedriftsskjøp). Konklusjon, du kan ikke reklamere på feilen, men om du har garanti på maskinen så kan du sende inn maskinen til produsent(ofte via selger) og få de til å se på feilen og vurdere om det er en garantisak. Uansett bør du finne ut hvor maskinen er kjøpt. Om du har kjøpt den på et firma så har du vel kvittering i regnskapet som billag? Evnt så viser vel evnt regnskapet hvor maskinen er kjøpt? Lenke til kommentar
-Dagger- Skrevet 1. november 2009 Forfatter Del Skrevet 1. november 2009 (endret) Takk for hjelpen. Fant ut hvilken nettbutikk jeg bestilte fra, i tillegg ser det ut til at jeg har bestilt som privatperson likevel, var nok derfor jeg ikke fant kvittering. Har brukt laptoppen i fanget, men for det meste står den ganske så stille på skrivebordet. Har en minibærbar jeg gikk til innkjøp av for å ha på skolen og i senga Endret 1. november 2009 av -Dagger- Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Det er ikke hvordan du kjøpte maskinen som er avgjørende for reklamasjonsfristen, men bruken. Det kan dog være vanskeligere for nettbutikken å bevise. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Det er ikke hvordan du kjøpte maskinen som er avgjørende for reklamasjonsfristen, men bruken. Det kan dog være vanskeligere for nettbutikken å bevise. Dersom Firma AS er kjøper vil det umulig kunne være et forbrukerkjøp. Definisjonene finnes klart og tydelig i loven. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 (endret) Ja, det har du rett i. Tenkte andre veien. At man som privatperson kjøper maskinen, men benytter den i arbeid. Og det var et direkte svar på at han opplyste om at han hadde kjøpt den som privatperson allikevel. Endret 7. november 2009 av Orjanp Lenke til kommentar
-Dagger- Skrevet 21. november 2009 Forfatter Del Skrevet 21. november 2009 Tenkte jeg skulle komme med en liten oppdatering. Sendte inn pc'en til Acer og skrev reklamasjonssak i kommentarfeltet når jeg fylte ut nettsøknaden. Etter 2 uker har jeg nå fått tilbake pc'en. De har skiftet både harddisk og cd-rom. I tillegg er harddisken en 160 gb type, mens min gamle var på lusne 120. ^^ Ingen kostnader annet enn frakt til reparasjonsstedet. Alt virker som det skal. Veldig fornøyd med servicen Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Du kan kreve at selger betaler tilbake kostnaden det var å sende inn maskin. Gjelder bare å ha en kopi av kvitteringen du fikk når du sendte inn varen. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Du kan kreve at selger betaler tilbake kostnaden det var å sende inn maskin. Gjelder bare å ha en kopi av kvitteringen du fikk når du sendte inn varen. Siden det er snakk om et firmakjøp kan han vel ikke kreve noe som helst, men bare takke Acer for at de tydeligvis ikke sjekket nærmere før de reparerte Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Du har selvfølgelig rett, Tee. Var litt for kjapp der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå