Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Linksys WRT54GS ikke rask nok for oppgradering av nett-hastighet

Anbefalte innlegg

Har en Linksys WRT54GS, men den gir ikke nok etter at jeg har fått meg høyere internett-hastighet. Oppgraderte hos NGT til Next2 som gir meg 20.000 nedlastinghastighet, men via WRT54GS får jeg ikke mer enn ca 4000. Når jeg kobler på kabel får jeg den riktige hastigheten.

Er det slik at WRT54GS ikke klarer å levere mer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvor godt signal har du på maskinen?

hvor mange maskiner er på trådløst?

hvor mange trådløse nettverk er det i nærheten, og hvilke kanaler går disse på i forhold til ditt?

har du andre ting som er trådløse i bolig?

grunnen til at jeg spør er at alle disse tingene(og mer til) virker inn på hastigheten du vil få på det trådløse.

Lenke til kommentar
hvor godt signal har du på maskinen?

hvor mange maskiner er på trådløst?

hvor mange trådløse nettverk er det i nærheten, og hvilke kanaler går disse på i forhold til ditt?

har du andre ting som er trådløse i bolig?

grunnen til at jeg spør er at alle disse tingene(og mer til) virker inn på hastigheten du vil få på det trådløse.

Signal er på max, 3 maskiner er koblet til, 2 andre nettverk i nærheten. Dette har ikke hatt noen innvirkning tidligere.

E annen ting er at under status på nettverkskortet på pc'n står det 400Mbps når jeg går rett på kabel. Når jeg setter inn trådløse routeren har jeg kun 54Mbps.

Lenke til kommentar

trådløst nett er ikke noe å satse på vis du skal ha veldig kjapt nett. 54Mbps er teoretisk maks på G standarden og jeg sier teoretisk for jeg har aldri opplevd at dette er faktisk hastighet.

og jo flere maskiner du har på det trådløse nettet jo flere må dele på de 54Mbps.

du sier du ikke hadde noe problem med det før, hadde du raskere trådløst før?

E annen ting er at under status på nettverkskortet på pc'n står det 400Mbps når jeg går rett på kabel. Når jeg setter inn trådløse routeren har jeg kun 54Mbps.

hva mener du? at når du kobler til nettet med kabel rett i modem/annen router får du 400 og kabel i linksysen får du 54 eller at kabel i linksys modem gir 400 og trådløs tilkobling gir 54?

Min personlige vurdering ut ifra det du sier er at hastighetene du får er helt kurante i forhold til trafikk på nettet ditt og støy fra andre WLAN.

har selv hatt 10Mbit inn som jeg fikk fint med kabel men på trådløst nett(g standard) fikk jeg bare 5Mbit.

Lenke til kommentar

400Mbit er nok firewire :-)

Du kan få bedre signal ved å legge inn DD-WRT firmware og øke signalstyrken.

54Mbit er bruttohastighet. Man må trekke fra overhead og at det er toveis kommunikasjon på samme frekvens. Hastigheten ligger som regel i nærheten av det kvarte av bruttohastigheten.

Skal du ha trådløsnett som duger med litt slappe signaler bør du nok over på 11n i begge ender. http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...bc:36180%3br:pg

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Det maksimale man kan oppnå i én retning på trådløst er ca 40% av oppgitt hastighet.

Dette skyldes at trådløst kun er halv duplex.

På et velfungerende 54mbit/s AP med et godt nettverkskort i PCen kan man oppnå en hastighet på ca 22-23mbit/s. Dette kan enkelt testes med f.eks iperf.

Dette er med følgende forutsetninger:

1. Du er den eneste som genererer noe trafikk på det trådløse nettet

2. Du har maksimal dekning (dvs gjerne sitter "oppå" APet)

3. Ingen interferens fra andre nett eller annet utstyr

4. Du laster ned data kun i én retning.

Å ha noe særlig mer enn 5mbit/s internett på trådløst 54mbit/s med naboers nett innen rekkevidde og et par vegger mellom pc og ap er som regel ikke noe vits. Man bør ha kabel til de klientene som skal utnytte båndbredden maksimalt.

Husk også at latencyen er mye høyere på trådløst, noe som gir utslag ved online spilling f.eks.

Endret av marsboer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...