Gå til innhold

Poll: Pc vs Konsoll. Hva liker du best?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spill-PC er ikke så dyrt som mange tror. Når du først har bygd deg en PC, så er det ikke så veldig dyrt å oppgradere. Jeg har for eksempel en PC som nærmer seg 3 årsalderen. Den begynner å bli utdatert, men ved å kjøpe et 4890 HD-grafikkort og en e8400 Duo-prosessor som jeg klokker litt er jeg lett tilbake i gamet.

 

Det koster meg i underkant av 3000 kroner, og med dette oppsettet kan jeg spille omtrent samtlige nye spill med maks innstillinger.

 

Er forøvrig en konsollmann i tillegg, med både 360/PS3 og Wii stående under TV-en. Hver til sin bruk sier nå jeg.

 

Det argumentet folk trekker frem om at man kan spille konsoll i sofaen, hvor tror dere jeg sitter å skriver nå? ;) Du trenger bare en stk HDTV med pixel mapping og inngang for DVI/VGA eller HDMI. Samt et OK grafikkort. Bildet blir sylskarpt, og man sparer PC-en fra å måtte kjøre på megahøye oppløsninger, og kan derfor ha mer detaljer og AA. Siden man vanligvis sitter et stykke fra en TV-skjerm ser det like bra ut også.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar
Jeg har for eksempel en PC som nærmer seg 3 årsalderen.

En konsoll varer er brukbar i minst tre år før det kommer en ny utgave.

 

 

Det koster meg i underkant av 3000 kroner

En konsoll koster også under 3000 kr.

 

Kan jeg spille omtrent samtlige nye spill

En konsoll kan garantert spille samtlige nye spill.

Endret av runesole
Lenke til kommentar

Jakoozie har noe veldig gode poeng der og derfor synes jeg det er mer klokt å koke det ned på spillene man ønsker å spille. Når man har satt seg ned og vurderer konsoll, eller gamer PC, har man da og mest sannsynelig råd til en gamer PC eller så hadde man ikke spurt spørsmålet.

 

Synes enhet ene og alene burde vurderes etter spillene man ønsker å spille.

Lenke til kommentar

Jeg har lest igjennom denne tråden nå, og det er jo ingen her som har nevnt at man faktisk kan få tilnærmet samme spillfølelsen med PC? Jeg har selv en helt ok PC som kan kjøre de fleste spill jeg liker med god FPS. Pcen har jeg koblet til en TV og i tillegg har jeg koblet en logitech chillstream gamepad til pcen. Så her sitter jeg i senga mi å daffer mens jeg spiller diverse bil- og fotballspill :p

 

Det eneste konsoll kan tilby, som ikke PC har, er muligheten til å kjøre split-screen og spille mot kompiser på samme TV. Dette ser jeg ikke som noe særlig stort problem egentlig, siden man får en helt grei opplevelse ved å spille mot folk via internett..

 

Når det gjelder pris, så er selvfølgelig PC en god del dyrere, men så har den jo veldig mange andre bruksområder også (som forsåvidt andre i denne tråden har påpekt tidligere). Min personlige mening er også at selv om konsoller har en fordel av at man kan kjøre alle spill som blir gitt ut til konsollen, så har PC den fordelen at man ikke nødvendigvis trenger å bytte ut alle delene i en PC for å få bedre ytelse og grafikk.

 

Det kommer selvfølgelig også spill til konsoll som utnytter hardwaren maksimalt, men det tar ikke lange tiden før en PC kan spille samme eller tilsvarende spill med bedre grafikk. Her er det sikkert en del som er uenige med meg, men jeg synes ikke grafikken til PS3 eller XBOX360 er spesiell i forhold til et middels grafikkkort i 1200-1500kr-klassen til PC. Til og med mitt Geforce 8800 GTS greier tilsvarende grafikk på spill som feks colin mcrae dirt (ja, jeg har sammenlignet).

Lenke til kommentar

Mange flotte innlegg! Takk for det. Jeg har noen kommentarer:

 

Split-screen kan jo være et vesentlig poeng om man ønsker å ha kompiser på besøk.

 

De konsollene som er på markedet nå må man vel regne med at blir erstattet av nye utgaver innen mindre enn 3 år?

 

PC har mulighet for langt kraftigere grafikkløsninger enn det som finnes i dagens konsoller, men ulempen er at utviklerne må ta hensyn til alskens forskjellige kort og løsninger, noe som gjør at programmeringen blir vanskeligere - rammeforutsetningene for prorammering til konsoll er mer gitt. Dette forårsaker at det blir noe hakking på pc-spill, mens konsollspill nesten alltid flyter helt fint.

 

Slik har i alle fall jeg forstått det.

 

Edit: Spørsmål: Hva er pixel mapping? Har man det på alle nyere tv-er eller må man passe på å evt få det?

Endret av trygvan
Lenke til kommentar
En konsoll kan garantert spille samtlige nye spill.

jepp, men det samme spillet vil ha bedre grafikk på pc.

 

Jeg har ikke kjøpt en konsoll siden den første xboxen og planlegger ikke å gjøre det heller. Konsoller er bortkasta penger. Alle har pcer, hvorfor ikke legge i 1000kr ekstra neste gang du kjøper en ny og pang, du har et fint fungerende spillsystem OG en jævla datamaskin.

 

Xbox 360 kom vel på markedet i.. 2006? Men holder seg bra enda

Først og fremst, grafikkmessig holder den seg langt fra bra. Da den kom ut så 360spillene ca. like gode ut på pc og 360, nå blir 360en totalt utklassert av helt normale pcer. I tillegg har det vært så mange feil med den konsollen at jeg ikke vil si den har holdt seg bra noen gang. Jeg liker 360, hu jeg bor med har 360 som vi spiller masse coop på og alt det der, men jeg ville nok aldri kjøpt en 360 selv.

 

Til dere konsollfanboys:

Har dere prøvd å spille Gears of War coop på pc? Jeg har det. Jeg har spilt gjennom hele GoW i Coop på pc. Så kjøpte hu jeg bor med 360 og GoW2. Vi spiller det i coop nå for tida. Og det er, basicly, helt for jævlig. Spillet er bra og alt det der, men halve synsfeltet en så sykt trenger i 3d persons skytespill er borte. Nå skal det nevnes at jeg ikke takler å spille annet enn sports eller sloss-spill på konsoll. Alle typer skytespill passer best på pc.

 

edit:

Jeg vil også legge til at så lenge en klarer å oppgradere maskinen sin selv trenger det ikke være dyrere å oppgradere maskinen enn det ville være å kjøpe en ny konsoll. Det er bare å investere smart.

Endret av Nyhus
Lenke til kommentar
PC har mulighet for langt kraftigere grafikkløsninger enn det som finnes i dagens konsoller, men ulempen er at utviklerne må ta hensyn til alskens forskjellige kort og løsninger, noe som gjør at programmeringen blir vanskeligere - rammeforutsetningene for prorammering til konsoll er mer gitt. Dette forårsaker at det blir noe hakking på pc-spill, mens konsollspill nesten alltid flyter helt fint.

Ganske mange konsoll spill flyter dårlig etter min mening, noe som er en av hovedgrunnene til at jeg foretrekker spill på PC. Foruten fordelene med ofte bedre grafikk, høyere oppløsning, bedre AA og texture filtering dekker også min 24" PC skjerm mye mer av synsfeltet enn det min 42" TV gjør pga den korte avstanden jeg sitter fra PC skjermen.

 

Man må også ta med at PC spillene er som oftes også rimeligere i innkjøp. Etter fem spill kan du ha spart 750kr hvis man forusetter 499,- per konsoll spill og 349,- per PC spill.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Gikk over til å spille spill nesten utelukkende på Xbox360 etter at jeg fikk meg hdtv og elite utgaven. Sitter på en middels sterk bærbar pc for tiden og tror aldri jeg kommer til å kjøpe gamer pc igjen. Det å sitte bakoverlendt med en bærbar/xbox360 kontroll i sofaen er for min del overlegent. Jeg spiller fortsatt enkle spill som f.eks kotor og mount & blade på den bærbare.

 

Men for min del, og jeg vet noen pc gamere vil hyle nå :p , så er konsoll overlegent pc i alle spillene jeg har spillt.

 

Jeg hadde gaming pc for ca 1 år siden. Den dro Crysis på tilnærmet max og var veldig morsom å sette sammen. Desverre var det som var morsomst for meg hele prosessen man bruker på å klargjøre maskinen. Byggge, installere OS, installere spill, benchmarke hw, clocke hw og benchmarke på nytt. Spilling på pc har aldri vært en stor opplevelse for meg, spesiellt online spilling. Føler meg også mindre nerd når jeg ikke har en gaming pc. Sikkert mange som mener dette er et tullete poeng, men det er sant for min del.

 

Når det kommer til hva hw i boksene klarer å dytte av grafikk så vil pc altid komme ut på toppen. Men i forhold til hva som er behagelig å spille med så kommer xbox ut på toppen. Ja man kan koble til en xboxkontroll på en pc, er dette noe jeg gidder å drive med? Nei!

 

Alt jeg egentlig prøver å si er at helhetsintrykket mitt totalt sett er bedre i forhold til konsoll gaming enn til pc gaming.

 

Jeg sier ikke at det ene er bedre enn det andre, bare at jeg favoriserer den ene parten :)

 

edit: Risen ser forøvrig helt jævlig ut på xbox. Men satte de ikke bort portingen til et annet studio?

Endret av -Zeitgeist-
Lenke til kommentar
Det er artig.

Du klaget jo nettopp på det.

 

Les igjen.

 

Quoter meg selv:

 

Desverre var det som var morsomst for meg hele prosessen man bruker på å klargjøre maskinen. Byggge, installere OS, installere spill, benchmarke hw, clocke hw og benchmarke på nytt. Spilling på pc har aldri vært en stor opplevelse for meg

Endret av -Zeitgeist-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...