Gå til innhold

AMD XP bare ræva Pentium tar KAKA

Harry A

Anbefalte innlegg

Quote:

Også burde noen fortelle
Dollar
(siden han drar fram o/c egenskaper) om problemene som oppstår når man øker volten som leveres til northwood-prosessorene...

Hva mener du? Dette er jo som vanlig bare pisspreik fra AMD tilhengerne. De siste innleggene her taler jo for seg selv, skrevet av folk som går i barnehagen ser det ut til...:sad:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

extreme:

Quote:

Hva mener du?

Det burde du i grunnen klare å tenke deg til selv. Du skal få et ledende spørsmål: hvorfor forkorter du levetiden til en prosessor når du gir den ekstra strøm?

Quote:

Dette er jo som vanlig bare pisspreik fra AMD tilhengerne. De siste innleggene her taler jo for seg selv, skrevet av folk som går i barnehagen ser det ut til...

Enig, innlegg av typen "AMD (og i noen tilfeller, hvorav du ofte utmerker deg: Intel) r0x0r your b0x0r" er bare søplete.

Lenke til kommentar

Quote:

Hva mener du?

Det burde du i grunnen klare å tenke deg til selv. Du skal få et ledende spørsmål: hvorfor forkorter du levetiden til en prosessor når du gir den ekstra strøm?

:lol: Å øke volten bittelitt har ingenting å si. Ved å øke volten vesentlig mye, så forkorter man kanskje levetiden fra 15år ned til 10 år ca. Det argumentet der er helt elendig å bruke mot en prosessor. Jeg anbefaler deg å lese litt rundt på kompetente hardware sider som har skrevet mye om Northwood, og se hvilket enormt overklokkingspotensiale den har, du finner den omtrent på samtlige sider der ute. Dessuten hvis du er redd for å øke volten, hvorfor skal du gjøre det da? Det er ikke nødvendig for å overklokke det, selv flere hundre MHz. Tvert imot, prosessoren du argumenter for, AMD, skal du overklokke den noe særlig er volt høyning en nødvendighet. Så jeg fatter egentlig ikke hvorfor du gidder å skrive dette engang.

Quote:

Dette er jo som vanlig bare pisspreik fra AMD tilhengerne. De siste innleggene her taler jo for seg selv, skrevet av folk som går i barnehagen ser det ut til...

Enig, innlegg av typen "AMD (og i noen tilfeller, hvorav du ofte utmerker deg: Intel) r0x0r your b0x0r" er bare søplete.

Haha, det har jeg aldri sagt.

[ Denne Melding var redigert av: extreme på 2002-01-27 21:49 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-26 18:52, extreme skrev:

Quote:

On 2002-01-26 17:18, pgressum skrev:

Quote:

On 2002-01-26 17:08, Dollar skrev:

P4 ... er det verd det?

LOL Enkelt spørsmål.... NEI.... (om du spør meg da...)

Hva mener du? De dagene da AMD faktisk var mye rimeligere enn Intel er jo over, det er ikke mye som skiller de nå, hvis man regner 1.8GHz Northwood (0.13 micron), mot AMD XP1800 (0.18 micron) og tar med vifte på AMD'en...

Meldingen av egentlig ment til Dollar, men uansett så er det et faktum at P4 ytelse koster en del mer enn tilsvarende i Athlon. Spørsmålet er da om en er villig til å betale mer for det samme... Jeg er av den oppfatning at en kjøper det som er billigst.

Videre viser de fleste tester at en Athlon 1700+ er mer tilsvarende en P4 1800 MHz enn en P4 1700 MHz. Da blir også prisforskjellen større pluss at hovedkortene til P4 er en del dyrere enn til AMD. Sånn sett blir hovedkort og CPU på en Intel platform langt mer kostbar enn til AMD.

Lenke til kommentar

Quote:

Meldingen av egentlig ment til Dollar, men uansett så er det et faktum at P4 ytelse koster en del mer enn tilsvarende i Athlon. Spørsmålet er da om en er villig til å betale mer for det samme... Jeg er av den oppfatning at en kjøper det som er billigst.

Videre viser de fleste tester at en Athlon 1700+ er mer tilsvarende en P4 1800 MHz enn en P4 1700 MHz. Da blir også prisforskjellen større pluss at hovedkortene til P4 er en del dyrere enn til AMD. Sånn sett blir hovedkort og CPU på en Intel platform langt mer kostbar enn til AMD.

Langt mer kostbar? Det er jo bare tull!

Disse prisene er hentet fra http://www.komplett.no og jeg har tatt ut det billigste hk'et med i845D og det billigste hk'et med KT266a

Abit BD7M Hovedkort for S478/P-4

- I845D, ATA/100, Micro ATX, DDR-Ram, LAN 1364,-

MSI K7T-266 PRO2B Hovedkort for Socket A

- VIAKT266A, ATA/100, lyd, ATX, DDR Bulk 1290,-

Det skiller 74,- kr mellom kortene, langt mer kostbart sa du?

Forøvrig så ligger de fleste andre hk'ene med begge chipsettene endel høyere i pris, og det skiller like lite mellom prisene på de også.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-27 16:37, Dollar skrev:

Er Athlon XP verd det da?

LOL - NEI spør du meg

Athlon XP 1600+ med vifte 1550kr

Pentium 4 "northwood" 1.6AGHz Boxed 1750kr

Det er galskap og ikke velge P4 med det o/c potensialet og de overlegne hovedkortene

Her forutsetter du at _alle_ velger å overklokke CPUen sin... Det er vel noe som helt av seg selv faller i fisk...

Skal en ta med hovedkortene som er utelatt i prisene dine her så kommer de på følgende;

AMD 990,- - ECS K7S5A

Intel 1.308,- Abit BD7M

Videre koster 1700+ bare 50 kroner mer enn 1600+ og derfor må en se på P4 1700 MHz (da ingen kjøper 1600+ og påstanden er at AMD er like dyrt som Intel)

AMD 1700+ - 1.382,-

P4 1,7 GHz - 2.178,-

AMD XP 1700+ og hovedkort - 2.372,-

Intel P4 1,7 og hovedkort - 3.486,-

Differense 1.114,-

Intel er her 47% dyrere enn AMD. Dog må en ta med vifte til 250,- til AMD og da blir Intel bare 36 % dyrere.

I tillegg kommer det selvsagt at XP 1700+ er en raskere CPU enn 1700 MHz P4 og således burde en ytelsesmessig sammenlikne den med minst P4 1,8 GHz.

Lenke til kommentar

Du glemte CPU prisene ....:wink:

Er det noen her som har erfart ytelsen på MP prosessoren ? - Dette er noe jeg lurer på,... vet at XP og MP har forskjellige bruksområder men allikevel,.... :smile:

Hadde ikke hatt noe i mot å hatt en pentium,.. for all del,... Vet at Intel lager veldig gode prosessorer. Men liker personlig best AMD fordi de er meget billige i forhold til ytelse og de er temmelig problemfrie. (Men dette variere jo fra hovedkort til hovedkort med forskjellig chipset osv da...)

Har selv et Abit KG7-RAID hovedkort med AMD 761 Irongate chipset. Maskinen har ALDRI låst seg. - jeg kødder ikke !!!

Og maskinen min står på LEEENGE !

Hadde jeg hatt penger til det hadde jeg kjøpt to kongemaskiner (en Pentium basert) og den andre AMD basert. Hvorfor,... ? - Jo for da har jeg begge deler,... og da hadde jeg sluppet å sutret over hvilken som er best av de,... - Jeg ville jo hatt begge,...- Så hvorfor bry meg ?

Lenke til kommentar

Quote:

Å øke volten bittelitt har ingenting å si. Ved å øke volten vesentlig mye, så forkorter man kanskje levetiden fra 15år ned til 10 år ca. Det argumentet der er helt elendig å bruke mot en prosessor.

Akk, skjønner at det ikke bare er å be folk om å tenke litt selv. Skal IKKE gå inn på spekulasjoner i antall år fra eller til, mine tall har i så måte akkurat like mye faktapreg i så måte som dine spekulasjoner.

Men, det som det ikke er tvil om, er at prosessorene blir mer og mer utsatt for elektronmigrasjon etter som produksjonsprosessen blir finere. Hvordan det vil slå ut for Northwood har jeg ingen anelse om, jeg bare påpeker at en 0,13 mikron prosessor vil være mer sårbar ettersom du øker volten enn en 0,18 mikron prosessor. Ble det klart nok til at også du skjønner det?

Quote:

(bla, bla, bla) (snip)... Tvert imot, prosessoren du argumenter for, AMD, ...

Ble litt nysgjerrig, den tror jeg du må utdype.

Quote:

Så jeg fatter egentlig ikke hvorfor du gidder å skrive dette engang.

:roll: Folkeopplysning?

Quote:

Hørt om generaliserte eksempler før? Så nei, du har ikke akkurat brukt de ordene, men meningen er slett ikke ulik...

Lenke til kommentar

Quote:

Her forutsetter du at _alle_ velger å overklokke CPUen sin... Det er vel noe som helt av seg selv faller i fisk...

Han mener nok ikke det, men

hvorfor ikke ta utnytte av en så og si "underklokka" cpu?

Skal en ta med hovedkortene som er utelatt i prisene dine her så kommer de på følgende;

AMD 990,- - ECS K7S5A

Intel 1.308,- Abit BD7M

ECS K75A, hva er det for et H.K.? Aldri hørt om. Sjekket itbutikken og psdata, ingen av de hadde det. komplett.no er nede, så jeg fikk ikke sjekket der. Husk at AMD cpu'er må ha KT266A chipsett for å yte best, og kjøpe noe annet chipsett er bare dumt. Abit kortet er forøvrig bra, og det har rett chipett for P4, i845D.

Quote:

Videre koster 1700+ bare 50 kroner mer enn 1600+ og derfor må en se på P4 1700 MHz (da ingen kjøper 1600+ og påstanden er at AMD er like dyrt som Intel)

AMD 1700+ - 1.382,-

P4 1,7 GHz - 2.178,-

Vel, han sammenlignet med Northwood da, som er 0.13 micron. Den er forøvrig billigere enn Williamette (forstå det den som vil!:D). AMD'en er jo 0.18 og produserer mye mer varme...

Quote:

AMD XP 1700+ og hovedkort - 2.372,-

Intel P4 1,7 og hovedkort - 3.486,-

Differense 1.114,-

Intel er her 47% dyrere enn AMD. Dog må en ta med vifte til 250,- til AMD og da blir Intel bare 36 % dyrere.

I tillegg kommer det selvsagt at XP 1700+ er en raskere CPU enn 1700 MHz P4 og således burde en ytelsesmessig sammenlikne den med minst P4 1,8 GHz.

Vel, ikke de billigste prisene jeg har sett det der, og tror ikke hk'et ditt hadde kt266a chipsett. Prisforskjellen blir nok bare noen få hundrelapper...

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-27 22:17, mortenj skrev:

Quote:

Å øke volten bittelitt har ingenting å si. Ved å øke volten vesentlig mye, så forkorter man kanskje levetiden fra 15år ned til 10 år ca. Det argumentet der er helt elendig å bruke mot en prosessor.

Akk, skjønner at det ikke bare er å be folk om å tenke litt selv. Skal IKKE gå inn på spekulasjoner i antall år fra eller til, mine tall har i så måte akkurat like mye faktapreg i så måte som dine spekulasjoner.

Men
, det som det ikke er tvil om, er at prosessorene blir mer og mer utsatt for elektronmigrasjon etter som produksjonsprosessen blir finere. Hvordan det vil slå ut for Northwood har jeg ingen anelse om, jeg bare påpeker at en 0,13 mikron prosessor vil være mer sårbar ettersom du øker volten enn en 0,18 mikron prosessor. Ble det klart nok til at også du skjønner det?

Quote:

(bla, bla, bla) (snip)... Tvert imot, prosessoren du argumenter for, AMD, ...

Ble litt nysgjerrig, den tror jeg du må utdype.

Quote:

Så jeg fatter egentlig ikke hvorfor du gidder å skrive dette engang.

:roll:

Folkeopplysning?

Quote:

Hørt om generaliserte eksempler før? Så nei, du har ikke akkurat brukt de ordene, men meningen er slett ikke ulik...

"Ble det klart nok til at også du skjønner det?"

Ganske respektløst og skrive sånn, du har jo tatt bort noe av det jeg skrev og kommentert noe annet. Du vet forøvrig ikke mye om P4 Northwood, og det med volt greine tar du bare ut fra luften.

Lenke til kommentar

Quote:

Ganske respektløst og skrive sånn, du har jo tatt bort noe av det jeg skrev og kommentert noe annet.

Nei, nei, nei. Regner med at de fleste er helt i stand til å scrolle opp på siden til posten din, så jeg forkortet det pent og representativt ned.

Quote:

Du vet forøvrig ikke mye om P4 Northwood, og det med volt greine tar du bare ut fra luften.

Håpløst tilfelle. Er du i det hele tatt klar over hva jeg snakker om?

Lenke til kommentar

On 2002-01-27 22:47, mortenj skrev:

Quote:

Ganske respektløst og skrive sånn, du har jo tatt bort noe av det jeg skrev og kommentert noe annet.

Nei, nei, nei. Regner med at de fleste er helt i stand til å scrolle opp på siden til posten din, så jeg forkortet det pent og representativt ned.

Quote:

Du vet forøvrig ikke mye om P4 Northwood, og det med volt greine tar du bare ut fra luften.

Quote:

Håpløst tilfelle. Er du i det hele tatt klar over hva jeg snakker om?

Du er visst en skikkelig hottentott, en frekk en sådan.

Lenke til kommentar

Quote:

Hva mener du? Dette er jo som vanlig bare pisspreik fra AMD tilhengerne. De siste innleggene her taler jo for seg selv, skrevet av folk som går i barnehagen ser det ut til...

Et svar som innbyr til respekt.

Quote:

Jeg anbefaler deg å lese litt rundt på kompetente hardware sider

(var det ikke du forresten som for et par dager siden bastant slo fast at man ikke skal tro alt man leser på hardware sidene? hva er da din definisjon på kompetente hardware sider?)

Quote:

Du vet forøvrig ikke mye om P4 Northwood

Bøyer meg ydmykt i støvet, min kunnskap er mangelfull, det behøver ingen være i tvil om. Men hei, jeg er da i det minste åpen for å lære, i motsetning til ...

Quote:

Du er visst en skikkelig hottentott, en frekk en sådan.

Litt sarkastisk arroganse får du tåle, ihvertfall så lenge du stadig stiller deg laglig til for slikt.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-27 22:32, extreme skrev:

Han mener nok ikke det, men

hvorfor ikke ta utnytte av en så og si "underklokka" cpu?

OK, men da kan det samme sies om Xp også... en XP 1700+ går stort sett til 1700 MHz som tilsvarer 2200+. Men, det blir helt feil å sammenlikne hvor mye en kan overklokken en CPU til...

Quote:

ECS K75A, hva er det for et H.K.? Aldri hørt om. Sjekket itbutikken og psdata, ingen av de hadde det. komplett.no er nede, så jeg fikk ikke sjekket der. Husk at AMD cpu'er må ha KT266A chipsett for å yte best, og kjøpe noe annet chipsett er bare dumt. Abit kortet er forøvrig bra, og det har rett chipett for P4, i845D.

Se forsiden av HW... Det er et SIS 745 hovedkort fra ECS eller Elitegroup (det er så mange Intel-tilhengere som ikke liker VIA så jeg valgte SIS Chipset som ytelsesmessig ligger mellom KT266 og KT266a). Det billigste KT266A kortet koster 1.190,-

Quote:

Vel, ikke de billigste prisene jeg har sett det der, og tror ikke hk'et ditt hadde kt266a chipsett. Prisforskjellen blir nok bare noen få hundrelapper...

Vis gjerne til andre priser. Alt jeg har skrevet står jeg for og prisene er hentet fra prisguiden når jeg skrev det. Mener begge CPUene var hentet fra databutikken.com (som var billigst på begge to).

Lenke til kommentar

hallo

prisene er fra psdata.no

Ny! Intel CPU Intel Pentium 4 S-478 1.8GHz 400MHz 512K 13u FCPGA Boxed 3029,-

AMD CPU Athlon XP 1800 1.53GHz Socket A 266FSB Tray 1895,-

1134 kr koster p4 1,8Ghz mer en AMD XP1800

vifte 250 kr

og hvem er de er best? (jeg mener AMD XP1800)

Mhz er ikke alt!! :roll:

Lenke til kommentar

Poenget er at dagene da AMD var mye billigere enn Intel er over, det virker som om det er mange som har problemer med å forstå dette. For et halvt år siden var AMD billig i forhold ja, men nå er det ikke mye som skiller de. Hvem gidder vel å kjøpe AMD da? Dessuten, vwalle: 1.8GHz northwood 0.13 micron koster 2500,- på komplett.no. Priseksempelet der var skrekkelig!

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-27 22:43, bergatlas skrev:

Det er jo bare på de aller raskeste cpu'ene (2000+ og intel 2,2) at prisforskjellene er så store da.

Går du litt ned, til P4 1,8 Ghz og AMD XP 1800+ (+vifte) er jo prisene nesten like.

Gjengir dagens priser fra prisguiden på P4 (bruker NW den det finnes) og XP (ikke inkl vifte).

XP 1500+ - 1339,- | P4 1,5 - 1559,-

XP 1600+ - 1337,- | P4 1,6 - 1757,- NW

XP 1700+ - 1382,- | P4 1,7 - 2215,-

XP 1800+ - 1730,- | P4 1,8 - 2520,- NW

XP 1900+ - 2475,- | P4 1,9 - 3126,-

XP 2000+ - 3255,- | P4 2,0 - 4587,- NW

| P4 2,2 - 7011,- NW

Eller sett på en annen måte etter pris:

(Her har jeg lagt til 200,- for en vifte!)

XP 1700+ - 1582,- | P4 1,6 - 1757,- NW

XP 1800+ - 1930,- | P4 1,7 - 2215,-

XP 1900+ - 2675,- | P4 1,8 - 2520,- NW

XP 2000+ - 3455,- | P4 1,9 - 3126,-

Ingen kan komme her og påstå at ikke AMD vil være vesentlig raskere når det gjelder pris/ytelse (som er den sammenlikningen som jeg mener er mest relevant). I tillegg kommer vi tilbake til at hovedkortene til AMD er et par hundre kroner rimeligere enn til P4.

Lenke til kommentar

For ordens skyld bør det legges til at om pris ikke er et poeng er P4 2,2 GHz NW den raskeste CPUen nå (gitt at en bruker Windows).

Ellers kan vi gjerne se på prisene på dual AMD og Intel systemer ? Noen ? Da ser vi virkelige forskjellen i pris....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...