Milktea Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 (endret) Jeg har tatt frem en gammel fiolin som antageligvis har stått et par tiår uten å bli spilt på, men har problemer med å få byttet strenger. Stemmeskruene sitter nemlig helt fastlåst, og jeg vil nødig ødelegge dem. Er det noen som har et tips til hvordan jeg kan få løsnet opp stemmeskruene uten at verken de eller fiolinen kommer til skade? Takk for svar! Edit: La ikke merke til at dette havnet i feil kategori før jeg trykket på post. Beklager! Endret 31. oktober 2009 av Milktea Lenke til kommentar
lomaxx Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Jeg har tatt frem en gammel fiolin som antageligvis har stått et par tiår uten å bli spilt på, men har problemer med å få byttet strenger. Stemmeskruene sitter nemlig helt fastlåst, og jeg vil nødig ødelegge dem. Er det noen som har et tips til hvordan jeg kan få løsnet opp stemmeskruene uten at verken de eller fiolinen kommer til skade? Takk for svar! Edit: La ikke merke til at dette havnet i feil kategori før jeg trykket på post. Beklager! har du prøvd og smøre skruene evt med litt wd-40 Lenke til kommentar
Milktea Skrevet 31. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2009 Har ikke prøvd å påføre noe enda da jeg ikke er sikker på hva som kan skade instrumentet. Men er det lurt å bruke WD-40 på treverket? Har hørt at det kan gi både misfargelse og vond lukt. Lenke til kommentar
aarolilja Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 (endret) dra til de profesjonelle. dersom du ikke har en musikkbutikk inærheten så er du fscked. da må du nødvendigvis smøre noe på skruene, og det vil alltid være en risiko (misfarging/lukt). samtidig så kan det virke som om du ikke har peiling på hva du styrer med? isåfall - DRA TIL EN INSTRUMENTFORHANDLER! for all del, la folk med peiling behandle instrumentet ditt. Endret 31. oktober 2009 av aarolilja Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 (endret) Ikke smør noe på skruene hvis du ikke vet hva du driver med. Den har kanskje ligget i en kjeller eller noe og treverket har utvidet seg såpass mye at skruene nå sitter fast. Prøv først, hvis du ikke finner en instrumentmaker, å la treverket stabilisere seg i et rom med tørr luft i noen dager. Kanskje det vil løsne det opp litt. Endret 31. oktober 2009 av kakesjef Lenke til kommentar
Milktea Skrevet 1. november 2009 Forfatter Del Skrevet 1. november 2009 Takk for tipsene. Prøvde å spraye med 5-56 og fikk det til å løsne, og renset til slutt over med litt rødsprit og en klut. Ser ikke ut til at fiolinen har tatt noen skade! Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Jeg har ikke personlig erfaring, men har lest flere steder på nettsider til gitarbyggere at diverse oljeprodukter brukt på denne måten er fyfy, på grunn av at de trekker inn i treet under lakken, og forårsaker misfarging og avflassing av lakk. Derfor er det kanskje lurt å la det være. Håper det går bra i dette tilfellet! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå