Gå til innhold

64 GB, hvor mye bør settes av til W7?

Anbefalte innlegg

Kjøpt ny bærbar nylig, og gikk da for en SSD-løsning. Jeg ofret en del på størrelsen for å få en litt raskere disk, så entdte opp på 64 GB.

Ser at minimum er 16 GB, vil dette holde til både Windows 7, fremtidige oppdateringer og installering av et par programmer? Om jeg har forstått det rett så tar ikke Windows 7 mer enn 8 GB av de 16 som er minimum.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
64 GB er nok ikke noe problem nei, men lurer på hva jeg minimum bør sette av til Windows 7.

Hei, jeg fikk satt inn Intel X25-M igår og foreløpig så bruker jeg 50gb av totalt 80, skal du ha bare windows på en partisjon og programmer på den andre?

Lenke til kommentar

Mener å huske at det er 64-bit som følger med.

Bryr meg svært lite om XPMode, og er en av de få(?) som mener at Vista er bedre enn XP, XP fulgte alikevel med i esken på ca 6 CD-er eller noe.

Så langt så bruker jeg bare 2.4 GB på det OS'et jeg kjører nå, men er nylig installert og kommer nok til å fylle seg opp etter hvert.

Tror kanskje 50-50 vil fungere greit ja, om ikke kan man bare forandre litt i etterkant.

Lenke til kommentar

En ukes gammel Windows 7 64bits Ultimate med Office 2007 og noen "små" programmer (altså ingen spill eller andre store pakker) bruker nå 28 GB.

Det vil jo øke med tiden, etter hvert som det kommer mer oppdateringer og service pakker etc. Så ville anbefalt 50 - 60 GB for å være på den sikre siden.

Husk at en del spill etc legger savinger og andre filer på OS disken.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Min erfaring når det gjelder HDD er at ca. 5% forsvinner i formatering og lignende så man har 95% tilgjengelig.

Hvis det er det samme med SSD så har man så knappe 61 Gb tilgjengelig.

Så varsler vel win når det er ca. 10% igjen slik at man har vel ca. 50 Gb å leke seg med.

Min win 7 home premium 64-bit tar ca. 12 Gb, og så bør man vel ha noen Gb til oppdateringer, servicepacks, gjennopprettingspunkter, swap-filer osv så hvis man setter av det samme så har man 24 Gb til win.

Da har man 26 Gb igjen.

Så legger man inn epost-program, nettlesere, openoffice, antivius, brannmur, mediaplayere osv og sitter vel igjen med litt over 20Gb til spill.

Da spørs det om du bruker det på komplett the sims til ungene, blir fort 10-15 Gb, age of conan sine småfrekke over 22 Gb eller et titalls normale spill på ca. 2 Gb.

Lenke til kommentar
En ukes gammel Windows 7 64bits Ultimate med Office 2007 og noen "små" programmer (altså ingen spill eller andre store pakker) bruker nå 28 GB.

Det vil jo øke med tiden, etter hvert som det kommer mer oppdateringer og service pakker etc. Så ville anbefalt 50 - 60 GB for å være på den sikre siden.

Husk at en del spill etc legger savinger og andre filer på OS disken.

Min Home Premium installasjon er bare to dager, men med office 2007 og noen små programmer er den på 19GB. Satte av 35GB på min, men tror jeg kan knipe av 5-10GB hvis jeg skulle slippe opp for plass på den andre partisjonen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...