nomore Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Hei, Eg er på vei ut for å kjøpe meg ny loddebolt. For å spare tid sjekket eg først nettsiden til de aktuelle butikkene og fant da ut at den ene hadde Dremel butandrevet loddebolter. Første som slo meg var at det ikke akkurat var en god loddebolt, men eg ble nysgjerrig og sjekket Dremel sine nettsider. Ser da at loddebolten er i god gammel Dremel stil multifunksjonell. Ser da at det er to utgaver som kan brukes til lodding, Versaflame og Versatip. Begge disse kan brukes til lodding og varming(for krympestrømper o.l.). Krympestrømper er noe eg ikke har begynt med enda fordi eg ikke har varmeapparat til det, men har flere ganger hatt behov for det. Ser derfor nå muligheten i å legge et par ekstra hundrelapper for et apparat som både lodder og varmer Noen som har erfaring med disse og kan anbefale meg en av de? Slik eg tolker nettsiden så er Versatip mer en loddebolt mens Versaflame har en større og mer åpen flamme som kan brukes til flere ting. Begge disse ligger på en ca 400-450 kr. - Dremel Versaflame - Dremel Versatip Lenke til kommentar
avo Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Hei, Eg er på vei ut for å kjøpe meg ny loddebolt. For å spare tid sjekket eg først nettsiden til de aktuelle butikkene og fant da ut at den ene hadde Dremel butandrevet loddebolter. Første som slo meg var at det ikke akkurat var en god loddebolt, men eg ble nysgjerrig og sjekket Dremel sine nettsider. Ser da at loddebolten er i god gammel Dremel stil multifunksjonell. Ser da at det er to utgaver som kan brukes til lodding, Versaflame og Versatip. Begge disse kan brukes til lodding og varming(for krympestrømper o.l.). Krympestrømper er noe eg ikke har begynt med enda fordi eg ikke har varmeapparat til det, men har flere ganger hatt behov for det. Ser derfor nå muligheten i å legge et par ekstra hundrelapper for et apparat som både lodder og varmer Noen som har erfaring med disse og kan anbefale meg en av de? Slik eg tolker nettsiden så er Versatip mer en loddebolt mens Versaflame har en større og mer åpen flamme som kan brukes til flere ting. Begge disse ligger på en ca 400-450 kr. - Dremel Versaflame - Dremel Versatip Min erfaring - gassdrevet loddebolt er en fin nødløsning der du ikke har strøm. Men - sammenlignet med en god elektrisk loddebolt, dvs en fra Weller, er den totalt ubrukelig. Temperaturen blir som oftest feil. Enten så lav at du bruker for lang tid på å varme opp - varmen sprer seg, du brenner både fingre og komponenter, eller for høy - det tar for lang tid å kjøle ned - du brenner fingre, og loddingen blir dårlig. Men ja - de er ikke så værst til krympestrømper, selv om jeg foretrekker en liten varmluftspistol. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 3. november 2009 Forfatter Del Skrevet 3. november 2009 Eg opprettet samtidig en tråd på MfN og der får eg flere anbefalinger på VersaTip fra Dremel. Nå var jo spørsmålet VersaFlame eller VersaTip og ikke gassdrevet loddebolt eller skikkelig 220v loddebolt, så svaret eg fikk der er nok ikke nødvendigvis det svaret eg ville fått om eg hadde spurt tilsvarende det siste der. Men eg ser poenget ditt. Men nå er faktisk plassen et problem for meg og det praktiske rundt at den er trådløs og liten overveier ulempen med at den ikke er like pro som en i fra Weller. Men eg har ikke kjøpt noe enda da de ikke hadde inne. Vi får se hva det blir til, mest sannsynlig faller eg mot en Dremel VersaTip. Lenke til kommentar
avo Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Nå var jo spørsmålet VersaFlame eller VersaTip og ikke gassdrevet loddebolt eller skikkelig 220v loddebolt, så svaret eg fikk der er nok ikke nødvendigvis det svaret eg ville fått om eg hadde spurt tilsvarende det siste der. Joda, jeg så i grunn det - tenkte akkurat å editere litt, for å si at om det er lodde du skal, og ikke har noe annet valg enn disse to ski-brennerne, så velg i alle fall den som ser ut som en loddebolt. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 3. november 2009 Forfatter Del Skrevet 3. november 2009 Det er eg enig i Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Krympestrømper er noe eg ikke har begynt med enda fordi eg ikke har varmeapparat til det, men har flere ganger hatt behov for det. Ser derfor nå muligheten i å legge et par ekstra hundrelapper for et apparat som både lodder og varmer Hårføner fungerer jo fint, dersom du har tilgang på elektrisitet da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå