b4073 Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 (endret) En kjapp test av laser og lyssensor. En dråpe melk passerer laseren og i ett glass med vann med blå konditorifage. Endret 17. november 2009 av b4073 Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Stilig! Er en liten forsinkese ser det ut til, men det er kanskje pga autofokus? Jeg fikk trådutløserene mine i går, men de fungerte ikke. Vet ikke om det er kameraet det er noe galt med. Har åpnet det og målt de, alt skal være ok. Men når man gir $5 pr stk så får man vel hva man betaler for. Kjøper en orginal mc-dc2 på fotovideo i dag så får vi se om den fungerer. Lenke til kommentar
sebste Skrevet 18. november 2009 Forfatter Del Skrevet 18. november 2009 Indeed, stilig bilde! Jeg fikk trådutløserene mine i går, men de fungerte ikke. Vet ikke om det er kameraet det er noe galt med. Har åpnet det og målt de, alt skal være ok. Men når man gir $5 pr stk så får man vel hva man betaler for. Kjøper en orginal mc-dc2 på fotovideo i dag så får vi se om den fungerer. Fungerte ikke trådutløserene rett ut ifra esken? Jeg ville ventet litt med å kjøpe en original om jeg var deg. Har selv bestilt meg en trådutløser til D90 for å teste dette i julen, tenkte kanskje å ta turen til Oslo for å se om det virket på kameraet ditt;) Før du kjøper en original må du prøve følgende: Noter hvilke ledninger ut fra kontakten som er jord, fokus og utløser (samme måte som i guiden, med den spanske tegningen som dukket opp i tråden her). Avisoler disse noe, men la de være separert. Sett kontakten i kameraet, og se hva som skjer om du kortslutter de til jord. Da skal kameraet reagere, nesten helt sikkert. Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Indeed, stilig bilde! Jeg fikk trådutløserene mine i går, men de fungerte ikke. Vet ikke om det er kameraet det er noe galt med. Har åpnet det og målt de, alt skal være ok. Men når man gir $5 pr stk så får man vel hva man betaler for. Kjøper en orginal mc-dc2 på fotovideo i dag så får vi se om den fungerer. Fungerte ikke trådutløserene rett ut ifra esken? Jeg ville ventet litt med å kjøpe en original om jeg var deg. Har selv bestilt meg en trådutløser til D90 for å teste dette i julen, tenkte kanskje å ta turen til Oslo for å se om det virket på kameraet ditt;) Før du kjøper en original må du prøve følgende: Noter hvilke ledninger ut fra kontakten som er jord, fokus og utløser (samme måte som i guiden, med den spanske tegningen som dukket opp i tråden her). Avisoler disse noe, men la de være separert. Sett kontakten i kameraet, og se hva som skjer om du kortslutter de til jord. Da skal kameraet reagere, nesten helt sikkert. Dette har jeg forsøkt alt. Har også målt at ledningene faktisk er terminert på riktige pinner i kontakten. Her er et annet bilde av kontakt, med "pinout", dette samsvarer med den spanske tegningen. Jeg tror derfor at det er noe galt med kameraet. http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=29882276 Lenke til kommentar
Bolivar Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Denne skal eg følge med på! Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Da har jeg bekreftet med en splitter ny mc-dc2 (nikons orginale trådutløser) at porten på mitt D90 er gone.. Kamera er sendt til rep, tok vist 4-5 uker, og med treg postgang ifb med juleposten så har jeg kanskje kamera tilbake utpå nyåret. Sebastian, hvor har du kjøpt 3.5mm kontaktene? Tenkte i det minste at jeg kunne gjøre klar kablene fra ekko til d90 mens jeg venter. Lenke til kommentar
sebste Skrevet 18. november 2009 Forfatter Del Skrevet 18. november 2009 (endret) Da har jeg bekreftet med en splitter ny mc-dc2 (nikons orginale trådutløser) at porten på mitt D90 er gone.. Kamera er sendt til rep, tok vist 4-5 uker, og med treg postgang ifb med juleposten så har jeg kanskje kamera tilbake utpå nyåret. Sebastian, hvor har du kjøpt 3.5mm kontaktene? Tenkte i det minste at jeg kunne gjøre klar kablene fra ekko til d90 mens jeg venter. Sånt er bare dårlig gjort og urettferdig.. 1,5m hann-hann tror jeg er fra ebay. Selv har jeg også noen forlengelseskabler på 1, 5 og 10meter, de er fra Clas Ohlsen. Edit til innlegg #69: Sliten jeg nå Kontaktene er fra digikey, men der vil du virkelig ikke bestille fra. Du får de på Clas Ohlson. Endret 18. november 2009 av sebastian_stenmark Lenke til kommentar
katet Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Ein slik har eg lyst på ! Synd eg nett har solgt kameraet, må kjøpe nytt asap Har ikkje lest igjennom heile tråden, men kva prisklasse ligg byggesettet i ? Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Da har jeg bekreftet med en splitter ny mc-dc2 (nikons orginale trådutløser) at porten på mitt D90 er gone.. Kamera er sendt til rep, tok vist 4-5 uker, og med treg postgang ifb med juleposten så har jeg kanskje kamera tilbake utpå nyåret. Sebastian, hvor har du kjøpt 3.5mm kontaktene? Tenkte i det minste at jeg kunne gjøre klar kablene fra ekko til d90 mens jeg venter. Sånt er bare dårlig gjort og urettferdig.. 1,5m hann-hann tror jeg er fra ebay. Selv har jeg også noen forlengelseskabler på 1, 5 og 10meter, de er fra Clas Ohlsen. Ja det der var kjipt. Det som var typisk var at jeg fikk nytt objektiv i posten i dag også.. Har bare D40`n igjen her hjemme nå. Hmm mulig du misforstod, jeg lurte på selve 3.5mm kontaktene, ikke kablene. Tenkte å lodde på kontakter på trådutløser kablen slik at jeg kan bruke vanlig 3.5mm hann-hann mellom den og EKKO. Lenke til kommentar
b4073 Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 (endret) Her er et nytt bilde tatt med hjelp av EKKO. Mangler og få i En Blitssko med synkkabel så jeg slipper og ha blitsen montert på kameraet og kan synce denne mer perfekt. Det jeg ønsker og mestre med EKKO er og få til noe av dette http://www.flickr.com/photos/10756887@N07/tags/waterdroplet/ Endret 21. november 2009 av b4073 Lenke til kommentar
sebste Skrevet 22. november 2009 Forfatter Del Skrevet 22. november 2009 Tøft! Tok meg fri i går kveld selv for å leke litt med EKKO. Jeg har lenge vurdert om den bør klokkes opp i frekvens, men det viste seg å være helt unødvendig. Slik den er i dag kan også mikrosekunder benyttes, men det gir så lite mening. I de tre bildene under er det driverse dråper som drypper i melk. Dråpen passerer laseren helt øverst i bildet, hvor blitsen er utløst hhv 34ms, 88ms og 121ms etterpå. Ved 0ms forsinkelse er dråpen i nederste del av laseren, og bruker deretter 7ms ned i melken under. Blir jo litt stusselig sammenliknet med linken din, men da har en noe å strekke seg etter:p Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Kult å se testbildene. Jeg har ikke fått bestilt den enda, det er fordi jeg straks reiser bort i noen uker. Så om du enda har noen sett igjen da så bestiller jeg også når jeg er tilbake. Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Har dette fungerende på D90 nå. Kan legge inn et par bilder av hvordan lage kabelen om noen er interessert, og om det er greit for Sebastian. Regner jo i grunn med at de som er kapable til å montere sammen dette kittet også klarer å lage kabelen.. Men dog. Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Ok, for å få dette opp å gå på D90. Klikk deg inn på dealextreeme.com og kjøp denne http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.21284 Åpner man den ser det slik ut, og ut ifra det kan det se ut som at gul er jord, hvit er fokus, og rød er utløser. Men dette stemmer ikke De har lagt jord i midten. Slik at fargene er slik. Jord=Hvit, Fokus=Gul, Utløser=Rød. Dette stemmer om vi måler kabelene frem til kontakten, da får vi denne pin-outen: Klipp av ledningen og avisoler litt av hver leder. Dette er en flertrådet ledning (stranded wire) så den er ikke den letteste å lodde, men den skal nå loddes på en 3.5mm hannkjønn plugg. Husk å tre på hylsen før du lodder fast kontakten. Ferdig resultat er da en slik kabel: . Bare å plugge i GPS porten og fyre løs. Du trenger ikke gjøre noe i instilingene på kameraet, det skal trigge fra kabelen uansett modus den står i. Lenke til kommentar
Maranello Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Er dette helt likt på D80? Lenke til kommentar
Freeload Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Venter i spenning på klarsignal for å kjøpe julegave til meg selv, men denne linken er nyttig for dråpefotografer. En serie hvor det er 5 ms mellom hvert bilde - kjekt for å vite hvor mye en må kompansere. http://www.photosbykev.com/wordpress/nggal...age-840/images/ Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Er dette helt likt på D80? Ikke helt likt, men du kan følge guiden alikevel. Forskjellen er at du må bruke denne utløseren da kontaktene på D90 og D80 er forskjellig. Pinout på D80 kontakten kjenner jeg ikke til, så du må nok bare åpne utløseren slik jeg gjorde, og se hva som er hva av de tre ledningene. Lenke til kommentar
Maranello Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Har en utløser som jeg kjøpte på eBay for en stund siden, veldig lik din semtex. Har ikke funnet ut hva som er hva enda, finner ikke oversikt over pinout på kontakten. På min ser det ut til at den gule er utløser, men rød og hvit kan jo begge være jord/fokus? Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Har en utløser som jeg kjøpte på eBay for en stund siden, veldig lik din semtex. Har ikke funnet ut hva som er hva enda, finner ikke oversikt over pinout på kontakten. På min ser det ut til at den gule er utløser, men rød og hvit kan jo begge være jord/fokus? Ja det kan de, derfor må du nesten koble den til kameraet og se om du får målt hvem av de to som er jord. (måle kontinuitet mot annet jordpunkt på kameraet, f,eks blitssokkel) Lenke til kommentar
sebste Skrevet 26. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2009 (endret) Hei alle sammen. Nå har jeg sendt avgårde like over 20 sett, og stort sett har vel alle fått det til! To har hatt noen vansker, og begge deler viste seg å være dårlig lodding til jord. Derfor ønsker jeg å spesifisere dette til alle; er det noe som ikke fungerer, eller er ustabilt? Se over loddingene som går til jordplanet. Jordplanet er et enormt varmereservoar, og dette fører til at det må varmes opp mer enn andre loddepunkter for å få en god lodding. Den eneste komponenten som ikke er spesielt glad i mye varme som går til jord er transistoren på lydutløseren, prøv å varme jordplanet litt først. Ellers kan jeg jo dele noen bilder jeg akkurat har tatt som litt "motivasjon". Bildene er tatt med laser og lyssensor, en byrette er brukt til å danne dråpene, Canon 50D + Canon EF 100mm macro + Sigma DG500 blits. Fargene er ikke Photoshop, men kun farget veske (konditorfarge stort sett), og farget papp som bakgrunn. Dette var bare et lite utdrag! -Sebastian Endret 27. desember 2009 av sebastian_stenmark Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå