Gå til innhold

Søker hjelp til å teste/utvikle fotoutstyr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stilig! Er en liten forsinkese ser det ut til, men det er kanskje pga autofokus?

Jeg fikk trådutløserene mine i går, men de fungerte ikke. Vet ikke om det er kameraet det er noe galt med. Har åpnet det og målt de, alt skal være ok. Men når man gir $5 pr stk så får man vel hva man betaler for.

Kjøper en orginal mc-dc2 på fotovideo i dag så får vi se om den fungerer.

Lenke til kommentar

Indeed, stilig bilde!

Jeg fikk trådutløserene mine i går, men de fungerte ikke. Vet ikke om det er kameraet det er noe galt med. Har åpnet det og målt de, alt skal være ok. Men når man gir $5 pr stk så får man vel hva man betaler for.

Fungerte ikke trådutløserene rett ut ifra esken? Jeg ville ventet litt med å kjøpe en original om jeg var deg. Har selv bestilt meg en trådutløser til D90 for å teste dette i julen, tenkte kanskje å ta turen til Oslo for å se om det virket på kameraet ditt;)

Før du kjøper en original må du prøve følgende: Noter hvilke ledninger ut fra kontakten som er jord, fokus og utløser (samme måte som i guiden, med den spanske tegningen som dukket opp i tråden her). Avisoler disse noe, men la de være separert. Sett kontakten i kameraet, og se hva som skjer om du kortslutter de til jord. Da skal kameraet reagere, nesten helt sikkert.

Lenke til kommentar
Indeed, stilig bilde!

Fungerte ikke trådutløserene rett ut ifra esken? Jeg ville ventet litt med å kjøpe en original om jeg var deg. Har selv bestilt meg en trådutløser til D90 for å teste dette i julen, tenkte kanskje å ta turen til Oslo for å se om det virket på kameraet ditt;)

Før du kjøper en original må du prøve følgende: Noter hvilke ledninger ut fra kontakten som er jord, fokus og utløser (samme måte som i guiden, med den spanske tegningen som dukket opp i tråden her). Avisoler disse noe, men la de være separert. Sett kontakten i kameraet, og se hva som skjer om du kortslutter de til jord. Da skal kameraet reagere, nesten helt sikkert.

Dette har jeg forsøkt alt. Har også målt at ledningene faktisk er terminert på riktige pinner i kontakten.

Her er et annet bilde av kontakt, med "pinout", dette samsvarer med den spanske tegningen.

Jeg tror derfor at det er noe galt med kameraet.

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=29882276

Lenke til kommentar

Da har jeg bekreftet med en splitter ny mc-dc2 (nikons orginale trådutløser) at porten på mitt D90 er gone.. Kamera er sendt til rep, tok vist 4-5 uker, og med treg postgang ifb med juleposten så har jeg kanskje kamera tilbake utpå nyåret. :mad:

Sebastian, hvor har du kjøpt 3.5mm kontaktene? Tenkte i det minste at jeg kunne gjøre klar kablene fra ekko til d90 mens jeg venter.

Lenke til kommentar
Da har jeg bekreftet med en splitter ny mc-dc2 (nikons orginale trådutløser) at porten på mitt D90 er gone.. Kamera er sendt til rep, tok vist 4-5 uker, og med treg postgang ifb med juleposten så har jeg kanskje kamera tilbake utpå nyåret. :mad:

Sebastian, hvor har du kjøpt 3.5mm kontaktene? Tenkte i det minste at jeg kunne gjøre klar kablene fra ekko til d90 mens jeg venter.

Sånt er bare dårlig gjort og urettferdig.. 1,5m hann-hann tror jeg er fra ebay. Selv har jeg også noen forlengelseskabler på 1, 5 og 10meter, de er fra Clas Ohlsen.

Edit til innlegg #69:

Sliten jeg nå;) Kontaktene er fra digikey, men der vil du virkelig ikke bestille fra. Du får de på Clas Ohlson.

Endret av sebastian_stenmark
Lenke til kommentar

Sånt er bare dårlig gjort og urettferdig.. 1,5m hann-hann tror jeg er fra ebay. Selv har jeg også noen forlengelseskabler på 1, 5 og 10meter, de er fra Clas Ohlsen.

Ja det der var kjipt. Det som var typisk var at jeg fikk nytt objektiv i posten i dag også.. Har bare D40`n igjen her hjemme nå.

Hmm mulig du misforstod, jeg lurte på selve 3.5mm kontaktene, ikke kablene. Tenkte å lodde på kontakter på trådutløser kablen slik at jeg kan bruke vanlig 3.5mm hann-hann mellom den og EKKO.

Lenke til kommentar

Tøft! Tok meg fri i går kveld selv for å leke litt med EKKO. Jeg har lenge vurdert om den bør klokkes opp i frekvens, men det viste seg å være helt unødvendig. Slik den er i dag kan også mikrosekunder benyttes, men det gir så lite mening.

I de tre bildene under er det driverse dråper som drypper i melk. Dråpen passerer laseren helt øverst i bildet, hvor blitsen er utløst hhv 34ms, 88ms og 121ms etterpå. Ved 0ms forsinkelse er dråpen i nederste del av laseren, og bruker deretter 7ms ned i melken under.

Blir jo litt stusselig sammenliknet med linken din, men da har en noe å strekke seg etter:p

post-72053-1258893805_thumb.jpgpost-72053-1258893810_thumb.jpgpost-72053-1258893815_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ok, for å få dette opp å gå på D90.

Klikk deg inn på dealextreeme.com og kjøp denne http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.21284

0.JPG

Åpner man den ser det slik ut,

1.JPG

og ut ifra det kan det se ut som at gul er jord, hvit er fokus, og rød er utløser. Men dette stemmer ikke ;) De har lagt jord i midten. Slik at fargene er slik. Jord=Hvit, Fokus=Gul, Utløser=Rød.

Dette stemmer om vi måler kabelene frem til kontakten, da får vi denne pin-outen:

4.JPG

Klipp av ledningen og avisoler litt av hver leder.

2.JPG

Dette er en flertrådet ledning (stranded wire) så den er ikke den letteste å lodde, men den skal nå loddes på en 3.5mm hannkjønn plugg. Husk å tre på hylsen før du lodder fast kontakten.

3.JPG

Ferdig resultat er da en slik kabel:

5.JPG.

Bare å plugge i GPS porten og fyre løs. Du trenger ikke gjøre noe i instilingene på kameraet, det skal trigge fra kabelen uansett modus den står i.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Har en utløser som jeg kjøpte på eBay for en stund siden, veldig lik din semtex. Har ikke funnet ut hva som er hva enda, finner ikke oversikt over pinout på kontakten.

post-21630-1260483346_thumb.jpg

På min ser det ut til at den gule er utløser, men rød og hvit kan jo begge være jord/fokus?

post-21630-1260483419_thumb.jpg

Ja det kan de, derfor må du nesten koble den til kameraet og se om du får målt hvem av de to som er jord. (måle kontinuitet mot annet jordpunkt på kameraet, f,eks blitssokkel)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei alle sammen.

Nå har jeg sendt avgårde like over 20 sett, og stort sett har vel alle fått det til!

To har hatt noen vansker, og begge deler viste seg å være dårlig lodding til jord. Derfor ønsker jeg å spesifisere dette til alle; er det noe som ikke fungerer, eller er ustabilt? Se over loddingene som går til jordplanet. Jordplanet er et enormt varmereservoar, og dette fører til at det må varmes opp mer enn andre loddepunkter for å få en god lodding. Den eneste komponenten som ikke er spesielt glad i mye varme som går til jord er transistoren på lydutløseren, prøv å varme jordplanet litt først.

Ellers kan jeg jo dele noen bilder jeg akkurat har tatt som litt "motivasjon".

Bildene er tatt med laser og lyssensor, en byrette er brukt til å danne dråpene, Canon 50D + Canon EF 100mm macro + Sigma DG500 blits. Fargene er ikke Photoshop, men kun farget veske (konditorfarge stort sett), og farget papp som bakgrunn.

Serie.jpg

_MG_4827-Edit%20copy.jpg

_MG_4903-Edit.jpg

Rød%20fluesopp.jpg

_MG_5597.jpg

_MG_5474-Edit.jpg

_MG_5461-Edit%20copy.jpg

_MG_5407-Edit.jpg

Dette var bare et lite utdrag!;)

-Sebastian

Endret av sebastian_stenmark
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...