sebste Skrevet 3. november 2009 Forfatter Del Skrevet 3. november 2009 Hei.dette er meget interessant. enorme muligheter med den her ja. Hvordan kan jeg kjøpe en slik av deg Det har kanskje ikke kommet frem tydelig nok før, ettersom du spør. Jeg får en rekke PM'er, epost, SMSer og telefoner fra forskjellige brukere som er interessert. Det er veldig hyggelig, men for å få litt oversikt vil jeg komme tilbake med en felles informasjon om hvordan de som vil prøve kan få de komponentene de trenger. Jeg holder på å lage en oppskrift nå, slik at alle kan se hva dette innebærer, og kan vurdere hvor vidt dette er et prosjekt for seg. Mvh Sebastian Stenmark Lenke til kommentar
Spook Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 (endret) Jeg melder meg også på som interessert og vil gjerne ha et slikt "kit". Så ta meg med om du gjør en form for opptelling Endret 3. november 2009 av Spook Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 (endret) Det EKKO gjør er kun å elektronisk skru en bryter av og på, tegningen her viser dette. I tilfellet med EKKO er da den begge bryterne. Eks: Trykker du ned fokus, eller EKKO gir signal om å fokusere, så lukkes bryter på hvit ledning, nr 9, og signalet i hvit ledning føres til jord, gul, nr 6. Med mindre Nikon er svært kritisk på signalet den får tilbake (ikke leser det som logisk 0 og 1), så skal dette gå uten problemer. Husk at den tegningen der er 10pins kontakten, og den er nok analog. Som nevnt tidligere har D90 en port der du kan plugge inn en GPS enhet eller en trådutløser. Inngangen er nederst på dette bilde: http://images.camcorderinfo.com/images/upl...0-jacks-375.jpg Endret 3. november 2009 av semtex Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Jeg er egentlig særdeles interessert i dette, men jeg tror ikke D40-en jeg bruker har noen innganger som funker til dette her. Har vel egentlig bare USB - og en sånn 1/8"-kontakt, men det er vel bildeutgang eller noe. Om D40 allikevel lar seg bruke til dette, vil jeg meget gjerne kjøpe et kit. Lodde kan jeg nok få til selv. PS: hos FlashZebra selgers det en kabel med 10-pins-kontakt. Det kan hende det lar seg gjøre å få kjøpt noen løse ender billig der hvis man spør pent - eller for den saks skyld, en ferdig 1/8" -> 10-pin-kabel som man kan være sikker på at er av formidabel kvalitet. Uten å prøve å reklamere, kan jeg formidle at kvaliteten på produkter derfra jeg har prøvd er fantastisk. Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 På D40 må du nok satse på at noen utvilker IR støtte. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 http://img22.imageshack.us/img22/7818/pino...d901024x768.jpg Her er pinout for D90, en Spansk ordbok og gode nerver er alt som skal til for å verifisere at den er korrekt. Lenke til kommentar
Roskov Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Jeg er veldig interessert i å kjøpe denne kjekke saken :-D Spesielt med lydutløser og laser trigger. Men lodding er jeg ikke så stø på, så om mulig ferdig bygd sett og selvfølgelig litt ekstra i pris for arbeid om mulig. Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 http://img22.imageshack.us/img22/7818/pino...d901024x768.jpgHer er pinout for D90, en Spansk ordbok og gode nerver er alt som skal til for å verifisere at den er korrekt. Flott.. OVersatt blir det slik Disparado = Utløser. (shutter release) Alimentacion = +5V supply (strøm ut til gps/trådutløser) Autoenfoque = Autofokus GND = Jord Data = GPS Data (NMEA) Da er det kanskje ikke så umulig å få til alikevel.. Får vente å se til jeg får operert trådutløseren når den kommer. Lenke til kommentar
Kellendil Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Dette virker jo som et bedre alternativ enn det jeg bruker (2x kit fra HiViz, et for lyd og et for lys) Vil absålutt tro at det er et marked for det. (det fins jo allerede, men da til en ganske heftig pris, om jeg husker rett) Lenke til kommentar
sebste Skrevet 5. november 2009 Forfatter Del Skrevet 5. november 2009 Hei igjen. Da har jeg fått laget en monteringsanvisning, som ligger på denne siden. Det har til tider blitt veldig seint, beklager eventuelle uklarheter eller mangler. På samme siden som over har jeg også lagt inn noen korte videoklipp som viser hvordan noe av dette fungerer. Det er ikke kreativ bruk, men gir et innblikk i hvordan den fungerer. Ellers må jeg gå over alle komponentene for å finne ut hvor mange komplette sett det blir, og laget noen pakker. Dette burde jeg ha klart i morgen ettermiddag/kveld. -Sebastian Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 (endret) Dette så veldig bra ut. Flott med bilder og forklaringer. Jeg sitter bare å venter på konto nr ditt jeg, så overføres beløpet for dine utlegg. Det ser foresten ut som at dette er mer fin-lodding enn jeg er vant med og har utstyr til. Har du en loddebolt å anbefale? Evt om du tar monteringen for meg, mot et beløp kronasjer selvfølgelig. Jeg jobber ikke langt unna elfa, antar at mye av komponentene (alle?) kan skaffes derifra i tilfelle du mangler noen Dette med laseren skjønte jeg ikke, hvordan "merker" EKKO at strålen brytes? Må strålen treffe en sensor i andre enden? edit: så det nå på eksempel filmene. En annen ting jeg har tenkt litt på er muligheten for styre dette fra en pc via lpt/seriell port. Det lar seg gjør ved å sende +5v til analoge sensor inngangen? Eller til PIR? Forstod ikke dette med 3/4 V+ Endret 5. november 2009 av semtex Lenke til kommentar
TheDarkListener Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Kjempebra! Var veldig forklarende, både tekst, bilder og video:) Lenke til kommentar
sebste Skrevet 8. november 2009 Forfatter Del Skrevet 8. november 2009 (endret) Hei igjen. Beklager at dette har tatt litt tid, men nå er komponentene pakket i poser, og det meste klart. Den store posen inneholder: EKKO kretskort, med ATMega168 mikrokontroller, ferdig montert, ferdig programmert. Batteriboks med bryter, samt en liten skrue til lokket. 16x2 bakgrunnsbelyst LCD-display Overgang til Canon EOS XXXD og XXXXD serie kameraer, samt noen Pentax og Samsung. Krympehylse Én 1,5m hann-til-hann 3,5mm ledning. Én hannkontakt 3,5mm Komponentposen inneholder kontakter, knapper, motstander, transistorer, LED, kondensator og overgang til LCD. Dette er alt som trengs i de første stegene av monteringsanvisningen. Lydsensorposen inneholder kretskort og nødvendige komponenter for å bygge denne. Sensorposen inneholder: LASER PIR bevegelsessensor fotocelle, lysmotstand. tre hunnkontakter 3,5mm Blitsposen inneholder blitssko, hannkontakt 3,5mm og blitskabel. Dette har jeg 20 sett liggende av, med unntak av to punkter: - De fem siste sensorposene mangler tre hunnkontakter 3,5mm, og kan finnes her. - Jeg har bare fire blitsposer. Delene her finner dere på eBay ved å søke på "flash hot shoe pc sync", og "flash pc sync cord". I tillegg til dette vil en trenge: - Overgang til ditt kamera om du ikke har kamera med 2,5mm plugg, som er inkludert. Les monteringsanvisningen, slike er å finne på dealextreme.com for en rimelig penge. - Avhengig av bruk vil en trenge flere 3,5mm kabler, både hann-til-hann og forlengelseskabler, hann-til-hunn. -En loddebolt, kamera, 3xAA batterier, og kreativitet:) Jeg må montere og programmere noen fler mikrokontrollere, men ellers er dette klart til å sendes avgårde. Pris for et sett uten blitssko og blitskabel er 400kr, og 50kr ekstra for blitssko og blitskabel. Dette er omtrent hva delene har kostet til meg, og dette innebærer én ting: Jeg kan ikke ta ansvar for defekte komponenter! Jeg har montert syv sett til nå, og aldri hatt noen problemer. Er det komponenter jeg har liggende skal jeg riktignok gjøre det jeg kan for å hjelpe til:) Det skal også legges til at jeg har testet alle kretser i forbindelse med at jeg har programmert de, dette blir ikke et problem:) Sist men ikke minst aller viktigst: Jeg har fire eksamener nå i starten av desember, og det krever min fulle konsentrasjon. Dette betyr at jeg ikke kan ta meg tid til å svare på henvendelser før 12. desember, etter det hjelper jeg mer enn gjerne til. Jeg ber om full forståelse for dette, og henviser til monteringsanvisningen. Det eneste som ser ut til å gjenstå da er posten. Jeg bor i Trondheim, nærmere bestemt Gløshaugen, og deler gjerne ut ved oppmøte her. Ellers ble jeg skremt da jeg tittet innom posten.no og så at det kostet 115kr for minste pakke. Mulig dette bare skremmer en student, men i mine øyne var dette svært dyrt. Alternativet er 25kr for brev under 350g, og 5kr for bobleplastkonvolutt. Da forsvinner muligheten for sporing dessverre. Slik jeg ønsker å gjøre dette er: For dere som har lest og forstått hva dette er, kan klare monteringen, og forstår at jeg blir fraværende frem til 12.desember; Send meg en epost på sebastian.stenmark (alfakrøll) gmail.com, med navn, adresse, om du ønsker blitspose, og om du ønsker brev, pakke, eller postoppkravspakke. For de som ikke ønsker postoppkrav svarer jeg med kontonr og sum, så skal jeg se å få sendt ut pakker så raskt jeg kan. EKKO-sett igjen: 10 Blitsposer igjen: 0 For dere andre som ønsker montering el. Jeg kan dessverre ikke ta meg tid til dette nå. Om interessen fortsatt er stor når jula nærmer seg, ta kontakt, så skal jeg være svært hyggelig:) Mvh Sebastian Stenmark Det ser foresten ut som at dette er mer fin-lodding enn jeg er vant med og har utstyr til. Har du en loddebolt å anbefale? Evt om du tar monteringen for meg, mot et beløp kronasjer selvfølgelig. En annen ting jeg har tenkt litt på er muligheten for styre dette fra en pc via lpt/seriell port. Det lar seg gjør ved å sende +5v til analoge sensor inngangen? Eller til PIR? Forstod ikke dette med 3/4 V+ Med loddebolter over 20W kan en lett ødelegge transistorene. Jeg anbefaler 15W eller temperaturregulert loddestasjon. Styring fra lpt/seriell vil være mulig via begge sensorinngangene. Mikrokontrolleren baserer seg på at en spenning over 2/3 av V+, er true, og under 1/3 false. Dette betyr at ved V+ = 4,5V, så vil spenning over 3V være true, og under 3/2 false. Endret 10. november 2009 av sebastian_stenmark Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Da har jeg mottatt to sett Overlevert til en hjelpsom svigerfar som skal lodde dette sammen. Venter fortsatt på trådutløser til D90, men så snart den er på plass så kommer jeg med tilbakemelding på hvorvidt EKKO fungerer med D90. Lenke til kommentar
tommy_sn Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Hvor mye tar du for et komplett ferdig loddet sett til en 500D da? Lenke til kommentar
b4073 Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 (endret) Da er settet ferdig montert, mangler bare og få i kabel mellom EKKO og kamera. Gleder meg til og utforske dette :-) Endret 12. november 2009 av b4073 Lenke til kommentar
sebste Skrevet 15. november 2009 Forfatter Del Skrevet 15. november 2009 (endret) Hei igjen! Skjønner etterhvert at flere begynner å bli ferdige, så tenkte jeg kunne nevne noen ting jeg har fått spørsmål om, samt noen tips og triks: - I intervallmodus, nedtellingsmodus og langstidseksponeringsmodus: Etter å ha satt tid, starter en klokka ved å trykke OK. Et rødt lys blinker hvert sekund klokka går, og eksponering til kameraet markeres med grønt lys. For å stoppe klokka, må MENY-knappen holdes nede i det rødt lys blinker. - Skal to(eller fler) kameraer tilkobles via en 3,5mm splitter, så må kameraene skrues på samtidig. Ellers vil det ene stå å ta bilder. - For å hindre unødvendige eksponeringer, se på lys-dioden. Det er også et triks å trykke på MENY for å midlertidig deaktivere signaler til kamera/blits. Ved nytt trykk på MENY kommer en tilbake i samme modus som en var, med samme innstillinger. - Standardverdi for utløservarighet er 200ms. Dette ofre for lite for kameraet hvis autofokus benyttes. Velg enten manuell fokus på kameraet, eller still opp utløservarigheten. - I blitsmodus så vil en skarp lyd/lys etc utløse blitsen. Dersom kamera er koblet til, så vil en starte eksponering ved å trykke på OK. Dette er hendig i mørke rom. Bevegelse på PIR vil også gi signal til kameraet om å ta bilde, mens blitsen venter på lyd/lyssignal. -Sebastian Endret 18. november 2009 av sebastian_stenmark Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 (endret) Har montert sammen settene nå, men mangler kabel til kameraet. Har testet at de fungerer ved hjelp av den grønne dioden. Var faktisk riktig så artig dette, så har nå bestillt et Arduino kit, med lass av sensorer og anent gøy. Foresten, hvordan er batterikapasiteten, har du testet den over lengre tid? Ser du hadde designet hull til lcd feste, så vi fikk festet den med sånne avstandsklips. Endret 16. november 2009 av semtex Lenke til kommentar
sebste Skrevet 16. november 2009 Forfatter Del Skrevet 16. november 2009 Var faktisk riktig så artig dette, så har nå bestillt et Arduino kit, med lass av sensorer og anent gøy. Foresten, hvordan er batterikapasiteten, har du testet den over lengre tid? Ser du hadde designet hull til lcd feste, så vi fikk festet den med sånne avstandsklips. Stilig med flere som får programmeringsmuligheter. Merk at ISP-tilkoblingen er ment tilkobling ovenifra, og må derfor speilvendes når ekko skal programmeres fra undersiden. Ta kontakt hvis du ønsker hjelp. Når det gjelder batterikapasiteten, så vet jeg ikke. Har nemlig ikke klart å gå tom ennå, men jeg vet den har vært på i 30-40 timer. Jeg hadde i tankene en litt strømgjerrig design, men resultatet gikk over all forventning der:P Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Tror ikke arduino brettet kan programere andre chipper på andre brett. Selv om det er en Atmel chip der også. Kjøpte det mest for å leke litt med tilsvarende prosjekter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå