Freeload Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 (endret) Det er én utgang til kamera, og én utgang til blits, én til laser, én til bevegelsessensor og én til lys/lyd sensor. Ellers er også "fokussignal"(utløserknappen halvt nede) og "lukkersignal" delt opp, slik at den kan sende fokusere kameraet, vente en innstilt pause (1-65000ms) for å så ta bilde. I "blitsmodus" så er den stilt slik at dersom kamera og bevegelsessensor er koblet til, vil bevegelse på bevegelsessensoren utløse kameraet, mens brudd av laser/lys/brudd på kobberfiber utløse blitsen. Dette laget jeg med tanke på det sadistiske bildet: Mus som ser musefella slå over seg. Jeg har aldri prøvd å sette det opp for mus, men jeg har testet det med åpen felle, og spenna har vel gått 1/3 av veien før blitsen har lyst opp. Deretter er det bare å stille inn antall millisekunder forsinkelse fra signal til blitsen skal løse ut for å få det bildet en ønsker:) -Sebastian Stenmark Spennende! Hvordan går jeg frem for å bestille et sett? (Eller tar vi det pr PM?) Har loddekunnskapene på plass Endret 2. november 2009 av Freeload Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Jeg er også med på et sånt kit. Betaler deg selvsagt for delene, slik at du ikke går i noe tap her. Lodde skal gå greit, men jeg sitter også med et Nikon D90, kontakten kan jeg skaffe, men hva med tegningene på pinout etc? Lenke til kommentar
sebste Skrevet 2. november 2009 Forfatter Del Skrevet 2. november 2009 (endret) Igjen takk for hyggelige tilbakemeldinger. Jeg sitter nå og setter sammen et eksemplar mens jeg tar bilder og prøver å skrive litt tekst. Etter det tenkte jeg å legge ut fremgangen, slik at alle kan se hva loddingen innebærer. Det er tre stk SMD-transistorer, og de er som SMD-deler flest, små (De kan saktens jeg også kanskje montere først.) Spennende! Hvordan går jeg frem for å bestille et sett? (Eller tar vi det pr PM?)Har loddekunnskapene på plass Godt å få avklart dette. Jeg har fått et rekke PM'er, SMS'er og epost i tillegg til postene her om interesse. Det er utrolig hyggelig, men for å få oversikt tenker jeg å komme tilbake til en felles måte å levere. Det vil jo også bli litt forskjeller, ettersom jeg kun kan levere med overgang til noen av Canon sine kameraer, resten får bygge selv. Les litt lenger ned om dette. Ettersom jeg selger det som et byggesett (og til en viss grad fraskriver meg ansvar), så vil jeg i utgangspunktet kun ta betalt det jeg igjen har betalt for komponentene, med toll og porto. Uten å ha finregnet på det blir dette like rundt 300kr. Men, ettersom etterspørselen har vært over all forventning, og jeg må sette meg ned og lodde på mikrokontroller samt programmere hver enkelt på forhånd, følger jeg det er riktig å ta betalt litt for dette også. Om 400kr er en skremmende pris får en kjøpe programmerer og fin loddebolt, så skal jeg gjøre koden fritt tilgjengelig;) Husk at dette inkluderer LCD-display, kretskort, laser, batteriboks,kontakter, ledninger, PIR-bevegelsessensor + div komponenter. Lodde skal gå greit, men jeg sitter også med et Nikon D90, kontakten kan jeg skaffe, men hva med tegningene på pinout etc? Forutsatt at utløseren til Nikon fungerer på samme måte som canon sin, så er det veldig enkelt. Canon sin fungerer slik at det er tre ledere. Jord, "fokus" og "utløser". Når er trykker ned bryteren på den eksterne utløseren vil da først "fokus", så "utløser" kortsluttes til jord. Dette får kameraet til å ta bilde, og er akkurat dette prinsippet jeg har bygget eksponeringscomputeren rundt. Så, siden du er Nikonbruker og frivillig testpilot gjør du følgende: -Skru opp en trådutløser -bekreft at det er tre ledere, og ettersom bryteren presses ned går først "fokus", så "utløser" ned på jord. -Noter hva du observerer, og legg ut en rapport her;) Mvh Sebastian Endret 2. november 2009 av sebastian_stenmark Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Forutsatt at utløseren til Nikon fungerer på samme måte som canon sin, så er det veldig enkelt. Canon sin fungerer slik at det er tre ledere. Jord, "fokus" og "utløser". Når er trykker ned bryteren på den eksterne utløseren vil da først "fokus", så "utløser" kortsluttes til jord. Dette får kameraet til å ta bilde, og er akkurat dette prinsippet jeg har bygget eksponeringscomputeren rundt. Så, siden du er Nikonbruker og frivillig testpilot gjør du følgende: -Skru opp en trådutløser -bekreft at det er tre ledere, og ettersom bryteren presses ned går først "fokus", så "utløser" ned på jord. -Noter hva du observerer, og legg ut en rapport her;) Mvh Sebastian 200 / 400 pr byggesett er helt i orden for min del. Skal få tak i en fjernutløser og se hvordan det ser ut der. Det var i utganspunktet det å finne hvilken leder som er hva som kan bli problemet, uten en "pinout" tegning av porten på kamera. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Her er pinout for Nikon 10 pin: http://www.petermillerphoto.com/nikongps/d...ikon_10pins.gif Den fungerer likt med Canon, eneste spørsmålet er om eksponeringscomputeren bruker en åpen kollektor utgang. Nikon D90 og andre modeller lavere enn D200 bruker USB-porten uten at jeg vet hvordan det fungerer. I tillegg har de infrarød fjernkontroll. Nikon D70 har bare infrarød fjernkontroll. Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Her er pinout for Nikon 10 pin: http://www.petermillerphoto.com/nikongps/d...ikon_10pins.gif Den fungerer likt med Canon, eneste spørsmålet er om eksponeringscomputeren bruker en åpen kollektor utgang. Nikon D90 og andre modeller lavere enn D200 bruker USB-porten uten at jeg vet hvordan det fungerer. I tillegg har de infrarød fjernkontroll. Nikon D70 har bare infrarød fjernkontroll. D90 bruker GPS porten. MC-DC2 heter kabelen. Er redd denne er "digital" og ikke bare sender analoge pulser slik disse 3-leder kablene gjør. Lenke til kommentar
TheDarkListener Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Her er pinout for Nikon 10 pin: http://www.petermillerphoto.com/nikongps/d...ikon_10pins.gif Den fungerer likt med Canon, eneste spørsmålet er om eksponeringscomputeren bruker en åpen kollektor utgang. Nikon D90 og andre modeller lavere enn D200 bruker USB-porten uten at jeg vet hvordan det fungerer. I tillegg har de infrarød fjernkontroll. Nikon D70 har bare infrarød fjernkontroll. D90 bruker GPS porten. MC-DC2 heter kabelen. Er redd denne er "digital" og ikke bare sender analoge pulser slik disse 3-leder kablene gjør. Det tror jeg og at den er, og i såfall er vi vel tilbake på IR? Med mindre det kan gjøres noe kreativt med en ferdig MC-DC2. Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Her er pinout for Nikon 10 pin: http://www.petermillerphoto.com/nikongps/d...ikon_10pins.gif Den fungerer likt med Canon, eneste spørsmålet er om eksponeringscomputeren bruker en åpen kollektor utgang. Nikon D90 og andre modeller lavere enn D200 bruker USB-porten uten at jeg vet hvordan det fungerer. I tillegg har de infrarød fjernkontroll. Nikon D70 har bare infrarød fjernkontroll. D90 bruker GPS porten. MC-DC2 heter kabelen. Er redd denne er "digital" og ikke bare sender analoge pulser slik disse 3-leder kablene gjør. Det tror jeg og at den er, og i såfall er vi vel tilbake på IR? Med mindre det kan gjøres noe kreativt med en ferdig MC-DC2. Bruke en MC-DC2 som en analog->digital konverter? Burde vel gå ann å lodde "eksponeringskomputeren"s trigger utganger på "knapp"en til mc-dc2, slik at i stedet for en trykkknapp som slutter en krets så er det et relè o.l. Er rusten på slik små elektronikk, men det er sånn jeg ville gjort det i litt større skala. Lenke til kommentar
Kris Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Høres kjempespennende ut og er definitivt med på å kjøpe et sett. +1 Er interessert jeg og. Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 (endret) Eksponerings komputer er et tungt og lite fengende navn, jeg kom frem til kallenavnet "ekko" (EKsponerings KOmputer). Og når man tenker over betydningen av et ekko så var det jo kanskje litt treffende. (en sak som echoer noe ut til kameraet ved en gitt hendelse) Endret 3. november 2009 av semtex Lenke til kommentar
sebste Skrevet 3. november 2009 Forfatter Del Skrevet 3. november 2009 D90 bruker GPS porten.MC-DC2 heter kabelen. Er redd denne er "digital" og ikke bare sender analoge pulser slik disse 3-leder kablene gjør. http://www.petermillerphoto.com/nikongps/d...ikon_10pins.gif Pin 4 og 9 er de du leter etter, som vil fungere med eksponeringscomputeren, så og si helt sikkert;) Det den gjør er å føre signalet i 4 og signalet i 9 tilbake til jord, og dersom dette mot all formodning skulle være digitalt, vil det fortsatt tilbakeføres;) Ellers semtex: har alltid vært på jakt etter noe en kan si, og EKKO var midt i blinken:) Akkurat for øyeblikket utgår Ultralyd (som benytter echo), men planene ligger klare Takk igjen til alle som synes dette er spennende, det hjelper på en som har mistet motivasjon! Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og er derfor slettet. Vennligst ikke skriv i tråden med mindre det er relevant til trådens tema. Les gjerne punkt 1 i retningslinjene. Dette innlegget skal ikke kommenteres. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Her er koden for å trigge utløseren med IR signal for Nikon. sendIR (int signal[]) { int i=1,j,on=signal[0],off=signal[1]; do { for (j=0;j<signal[i<<1];j+=1) { Sett pin høy wait(on); Sett pin lav wait(off); } j = signal[(i<<1) + 1]; wait((on + off) * j); i += 1; } while(j); } Den brukes sånn: int nikonRelease[] = {0x000C,0x000D,0x004B,0x0447,0x0014,0x003C,0x0014,0x008C,0x000F,0x09C4,0x0050,0x0000}; sendIR(nikonRelease); 0x000C er antall mikrosekunder pinnen skal være høy, 0x000D er antall mikrosekunder pinnen skal være lav. I tillegg trenger du en funksjon som heter wait som venter i et gitt antall mikrosekunder. Jeg har testet koden og den virker, alt etter hvor rask prosessoren er så er det mulig de to første tallene må reduseres noe for å nå 40 kHz. Lenke til kommentar
sebste Skrevet 3. november 2009 Forfatter Del Skrevet 3. november 2009 Her er koden for å trigge utløseren med IR signal for Nikon. Nice! Hvilken bølgelenge brukte du på IR-dioden? Det skulle være veldig enkelt å implementere dette i koden. Ettersom jeg har ferdiglaget PCB er det litt vanskeligere å implementere det fornuftig på en pinne, så det medfører å lodde en ledning på et ledig bein av mikroprosessoren, eventuelt benytte laser-utgangen. Utgangen til kamera og blits er satt opp som en digital bryter med en transistor, så denne blir det nok mer knot å benytte. Et annet problem er at jeg ikke har noe Nikon kamera, og jeg har lite tid (snart eksamener) til å teste og programmere dette inn i menyene. For skulle en først implementert IR, så hadde det vært pent å støttet både Canon, Nikon, Sony, Pentax med fler. -Sebastian Stenmark Lenke til kommentar
TheDarkListener Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 D90 bruker GPS porten.MC-DC2 heter kabelen. Er redd denne er "digital" og ikke bare sender analoge pulser slik disse 3-leder kablene gjør. http://www.petermillerphoto.com/nikongps/d...ikon_10pins.gif Pin 4 og 9 er de du leter etter, som vil fungere med eksponeringscomputeren, så og si helt sikkert;) Det den gjør er å føre signalet i 4 og signalet i 9 tilbake til jord, og dersom dette mot all formodning skulle være digitalt, vil det fortsatt tilbakeføres;) Ellers semtex: har alltid vært på jakt etter noe en kan si, og EKKO var midt i blinken:) Akkurat for øyeblikket utgår Ultralyd (som benytter echo), men planene ligger klare Takk igjen til alle som synes dette er spennende, det hjelper på en som har mistet motivasjon! Problemet er at det ikke er den kabelen der det er på D90, men derimot denne: http://photofan.jp/camera/html/uploads/img48b50ca442c90.jpg Googlet litt på det, og fant denne kabelen: http://www.pc-mobile.net/nikongps.htm , scroll litt ned så heter den GNG9. Når den virker, virker det på meg logisk at det faktisk er et analogt signal. Om du befinner deg i Trondheim, og trenger tilgang til Nikon, kunne jeg sikkert unvært mitt D90 et par dager:) Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Problemet er at det ikke er den kabelen der det er på D90, men derimot denne:http://photofan.jp/camera/html/uploads/img48b50ca442c90.jpg Nettop. D90 bruker ikke den runde 10pin kontakten. Skrev dette tidligere i dag, men den posten ble slettet Om det enkelt lar seg gjøre å bruke ir så den saken grei. Selv om jeg ville likt å kjørt kabel. Det må da være mulig på et vis å koble "ekko" inn på en nikon trådutløser? Slik at i stedet for å manuellt trykke på knappen så bruker man et elektrisk signal i stedet? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Nice! Hvilken bølgelenge brukte du på IR-dioden?Jeg brukte bare en tilfeldig valgt fra roteskuffen. Hverken dioden eller timingen er kritisk. Kodene for andre kameraermerker burde man kunne finne på internett. Det må da være mulig på et vis å koble "ekko" inn på en nikon trådutløser? Slik at i stedet for å manuellt trykke på knappen så bruker man et elektrisk signal i stedetDet er antakeligvis greit å få til så lenge du har en trådutløser som kan ofres. Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Det er antakeligvis greit å få til så lenge du har en trådutløser som kan ofres. Det har jeg snart, Dealextreeme tar 7$ for en slik. Men hva trenger jeg for å det til? Er vel ikke så enkelt som å koble utgangs "pinnene" på Sebastians inn på lederene ut fra knappen på trådutløser? Antar man må ha noe i mellom for å utjevne spennig/jord? (ja er ikke akkurat utdannet innenfor feltet) Lenke til kommentar
sebste Skrevet 3. november 2009 Forfatter Del Skrevet 3. november 2009 Det er antakeligvis greit å få til så lenge du har en trådutløser som kan ofres. Det har jeg snart, Dealextreeme tar 7$ for en slik. Men hva trenger jeg for å det til? Er vel ikke så enkelt som å koble utgangs "pinnene" på Sebastians inn på lederene ut fra knappen på trådutløser? Antar man må ha noe i mellom for å utjevne spennig/jord? (ja er ikke akkurat utdannet innenfor feltet) Det EKKO gjør er kun å elektronisk skru en bryter av og på, tegningen her viser dette. I tilfellet med EKKO er da den begge bryterne. Eks: Trykker du ned fokus, eller EKKO gir signal om å fokusere, så lukkes bryter på hvit ledning, nr 9, og signalet i hvit ledning føres til jord, gul, nr 6. Med mindre Nikon er svært kritisk på signalet den får tilbake (ikke leser det som logisk 0 og 1), så skal dette gå uten problemer. Lenke til kommentar
b4073 Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Hei. dette er meget interessant. enorme muligheter med den her ja. Hvordan kan jeg kjøpe en slik av deg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå