Gå til innhold

En chattetråd om foto, eller en chattetråd for fotofolk?


Anbefalte innlegg

Ganske enig med olsen her.. Tråden blir ganske kjedelig til tider, når man må bla gjennom 2-3 sider med wiskey-talk. Er her for å snakke og lære foto, har ingen interresse i å høre hvilken wiskey som er best ol.

Det er vel å bra og ønske seg foto-prat her. Men da må jo noen komme med noen innspill som har med foto å gjøre. Ellers så er det stor sjanse for at det skjer ingenting her.

 

Jeg tror også at det er i ferd med skje enndring i brukermassen til Akam. Det er flere her som faktisk vet ha de holder på med. Og de er kanskje ikke like utstyrsfiksert. Dermed er det heller ikke så mye behov for foto-prat; en funskjon som denne tråden hadde tidligere (vise frem bilder uten behov for bildekritikk), er nå flyttet over i de månedlige bildetrådene.

 

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skrev få. Kan huske veeeldig mange her på akam snakke om ting som ikke er relatert til foto i denne tråden. Og det virker som de trives med det.

 

Refs? Voldsomme ord for ting som skjer på et brukerbasert forum.

 

Og, dette er chatte-tråden for oss på akam med interesse for foto. det blir et lite online miljø, hvor folk "kjenner" hverandre. Enkelte ganger snakker man om middagen, andre ganger om foto. dette tror jeg har gjort tråden så bra som den er. I tillegg så er det ikke så foreferdelig mye aktivitet her. Fjerner vi denne tråden tror jeg ikke det blir noe mer.

 

 

(btw, jeg kan ikke skrive stor s og d ;P )

 

At folk trives med en ting gjør det ikke rett. At en guttegjeng trives med mobbing gjør det ikke rett!

 

Nå ser vi at ikke alle trives med å scrolle gjennom 2-3 sider for å se ett fotoinnlegg.

 

Du sier det ikke er mye OT? Vel, det er nok til at jeg og andre reagerer på det, og da er det vel for mye, for vi hadde ikke reagert om det hadde vært for lite, ville vi?

 

Du sier at aktiviteten mest sannsynlig ikke øker om vi fjerner denne tråden, men hvem har sagt noe om å fjerne? jeg har bedt om å holde OT'n utenfor denne tråden, og så kan de som vil heller danne en OT-tråd, dedikert til OT.

 

At emnetittelen sender deg på villspor suger jo, men derfor kan det være en fordel å lese det som står først i posten, ikke alt får plass i tittelen.

Lenke til kommentar
Angrer holder ikke - du burde skamme deg :p

 

Tom

Jeg gjør det. Hjelper det om jeg sier ti ave maria og pisker meg selv med ledningen til kameraet?

Det holder; så lenge du ikke trenger ledningen til noe. Den kan bli ødelagt, vet du.

 

Den gode tonen endrer ikke det faktum at OT spres i feil tråd.
Og da er vi tilbake til sakens kjerne. Er det feil tråd eller ikke? Foreløpig så virker det som flertallet er fornøyd med status quo. En annen prinsippielt viktig ting er hvem som skal bestemme temaet på en så generell tråd. Skal trådstarter kunne definere det helt på egen hånd eller er det opp til brukerne å bestemme dette når tråden har blitt etablert? Selv om man står som trådstarter så bør man ikke ha uinskrenket makt synes jeg. Hvertfall ikke når dette er blitt en "community-tråd".

Det er min holdning også.

 

Jeg likte Kitekat bildet! :) Og om han som designer sine egne kameraer.. åhh, mange godbiter i det nummeret. Personlig skal jeg nyte tvkvelden.

Ikke ødelegg all moroa nå da ;)

 

Er det noe som helst på TV ikveld da?

 

Tom

 

Ikke egentlig :p men jeg syns at Golden Goal og Torsdag kveld fra Nydalen er morsomt, ellers er det sikkert en eller annen god film på Canal+.

 

Alta spiller sin siste hjemmekamp (fotball) med Vegard Braaten (en av de som scorte flest mål i årets 1. divisjon) i årets sesong. Også hans siste kamp for Alta, før han fra og med neste sesong skal spille for Tromsø. Den kampen skal jeg fotografere, og jeg gleder meg :D Jeg blir ikke å jobbe for noen avis eller noe lignende, mest for min egen del. Trening er bestandig godt.

Lenke til kommentar
Det er vel å bra og ønske seg foto-prat her. Men da må jo noen komme med noen innspill som har med foto å gjøre. Ellers så er det stor sjanse for at det skjer ingenting her.

 

Da burde vi ta det da, ikke forut. Det er vanskelig å komme fram med foto-innlegg når de begraves av OT-poster.

 

Jeg syns ikke tråder som ikke lenger har interesse skal reddes ved å endre dens formål. Da er det bedre å lage nye tråder, så trådene kanskje får en ny sjanse senere. Jeg VET at gamle tråder kan blusse opp og bli aktive igjen, og jeg er ganske sikker på at denne tråden ikke kommer til å bli gammel selv uten OT'n. Og om den blir det så viser det at vi ikke trenger den.

 

Jeg laget ikke tråden for å snakke om alt annet enn foto, og jeg syns innsatsen min i denne tråden skal gi respekt nok til å ikke bli endret ut ifra flertallets ønsker, det er ikke slik vi har gjort det tidligere med andre tråder, og jeg syns ikke det er fair å gjøre dette til et unntak.

 

Jeg ser virkelig ikke problemet med å lage en ny tråd om ønsket mitt om å ikke prate OT i denne tråden ikke faller i smak, "forumets-tråd" eller ikke.

Lenke til kommentar
Jeg skrev få. Kan huske veeeldig mange her på akam snakke om ting som ikke er relatert til foto i denne tråden. Og det virker som de trives med det.

 

Refs? Voldsomme ord for ting som skjer på et brukerbasert forum.

 

Og, dette er chatte-tråden for oss på akam med interesse for foto. det blir et lite online miljø, hvor folk "kjenner" hverandre. Enkelte ganger snakker man om middagen, andre ganger om foto. dette tror jeg har gjort tråden så bra som den er. I tillegg så er det ikke så foreferdelig mye aktivitet her. Fjerner vi denne tråden tror jeg ikke det blir noe mer.

 

 

(btw, jeg kan ikke skrive stor s og d ;P )

 

At folk trives med en ting gjør det ikke rett. At en guttegjeng trives med mobbing gjør det ikke rett!

 

Nå ser vi at ikke alle trives med å scrolle gjennom 2-3 sider for å se ett fotoinnlegg.

 

Du sier det ikke er mye OT? Vel, det er nok til at jeg og andre reagerer på det, og da er det vel for mye, for vi hadde ikke reagert om det hadde vært for lite, ville vi?

 

Du sier at aktiviteten mest sannsynlig ikke øker om vi fjerner denne tråden, men hvem har sagt noe om å fjerne? jeg har bedt om å holde OT'n utenfor denne tråden, og så kan de som vil heller danne en OT-tråd, dedikert til OT.

 

At emnetittelen sender deg på villspor suger jo, men derfor kan det være en fordel å lese det som står først i posten, ikke alt får plass i tittelen.

 

Kan oppfattes som litt arrogant. :roll:

 

spør du om fotorelaterte ting i denne tråden får du svar. den er ikke større enn at du kan sile ut litt "ot".

 

Eksemplet ditt om mobbing er forferdelig i denne sammenhengen (du tar reglene her litt for seriøst, ikke vær forumpoliti). spesielt når du siterer mitt innlegg.

 

Edit: Mr. Olsen, jeg ser at du har et slags eierskapsforhold til denne tråden. det er veldig merkelig, og jeg foreslår at du heller starter "den superseriøse chatte-tråden om bare foto"..

Endret av Ingardj
Lenke til kommentar
Ganske enig med olsen her.. Tråden blir ganske kjedelig til tider, når man må bla gjennom 2-3 sider med wiskey-talk. Er her for å snakke og lære foto, har ingen interresse i å høre hvilken wiskey som er best ol.

Det er vel å bra og ønske seg foto-prat her. Men da må jo noen komme med noen innspill som har med foto å gjøre. Ellers så er det stor sjanse for at det skjer ingenting her.

 

Jeg tror også at det er i ferd med skje enndring i brukermassen til Akam. Det er flere her som faktisk vet ha de holder på med. Og de er kanskje ikke like utstyrsfiksert. Dermed er det heller ikke så mye behov for foto-prat; en funskjon som denne tråden hadde tidligere (vise frem bilder uten behov for bildekritikk), er nå flyttet over i de månedlige bildetrådene.

 

Tom

 

Fotoprat trenger ikke bare handle om hva av utstyr som er best, og om et bilde er i fokus osv.

Nyheter, artikkler, foto"historier" ol er også ganske interessant.

Lenke til kommentar
Kan oppfattes som litt arrogant. :roll:

 

spør du om fotorelaterte ting i denne tråden får du svar. den er ikke større enn at du kan sile ut litt "ot".

 

Eksemplet ditt om mobbing er forferdelig i denne sammenhengen (du tar reglene her litt for seriøst, ikke vær forumpoliti). spesielt når du siterer mitt innlegg.

 

Det jeg mente var at det suger at emnetittelen ikke forklarer korrekt hva tråden går ut på, men det har det vel aldri vært meningen at den skal gjøre heller. Du bruker emnetittelen som definisjonen av hva tråden handler og det blri feil.

 

Jeg har silt ut OT siden jeg startet denne tråden, men siden jeg kom tilbake har det blitt for mye, det har vært i overkant de siste dagene, og er ikke i nærheten av det nivået OT lå på før.

 

Er ikke meningen å være forumpoliti, det skal vi ha moderatorer til, jeg prøver bare å få dere til å forstå at jeg ikke vil være starter av en OT-tråd, og ber dere derfor lage en egen OT-tråd. Det er ikke vanlig praksis å endre formålet for en tråd, hvorfor gjøre unntak nå?

Lenke til kommentar
Hva med å opprette to tråder? En foto-relatert og en GPP-relatert?

 

Har ikke tenkt så mye igjennom konsekvensene av dette forslaget, så jeg er åpen for argumenter for og imot. :)

Det er en forferdelig dårlig idé. Denne tråden er genial som et evigvarende kaffeslaberas for fotonerder. Denne tråden er nettsammfunnet Akam, så være så snille (alle sammen) å ikke ødelegge den med "regler".

Lenke til kommentar
Hva med å opprette to tråder? En foto-relatert og en GPP-relatert?

 

Har ikke tenkt så mye igjennom konsekvensene av dette forslaget, så jeg er åpen for argumenter for og imot. :)

Det er en forferdelig dårlig idé. Denne tråden er genial som et evigvarende kaffeslaberas for fotonerder. Denne tråden er nettsammfunnet Akam, så være så snille (alle sammen) å ikke ødelegge den med "regler".

 

Kunne ikke vært mer uenig.

Lenke til kommentar
Kan vi ikke krangle litt i stedet? Noen som er med?

 

Ta og gå en lang, lang tur på en kort brygge !

 

Ja, du forstod den posten godt ser jeg ;)

 

Hvis man vil ha et fotospesifikt tema, så har man resten av forumet med sine spesifikke tråder der man ikke tillater prat om alt mulig annet. Derfor har denne tråden blitt det den har blitt. Hvis denne tråden kun hopper fra et spørsmål/bilde/problem til det neste, så er jo poenget med resten av forumet borte da...

 

Jeg ser ikke problemet.

Lenke til kommentar
Hvis man vil ha et fotospesifikt tema, så har man resten av forumet med sine spesifikke tråder der man ikke tillater prat om alt mulig annet. Derfor har denne tråden blitt det den har blitt. Hvis denne tråden kun hopper fra et spørsmål/bilde/problem til det neste, så er jo poenget med resten av forumet borte da...

 

Jeg ser ikke problemet.

Et godt poeng; jeg synes faktisk det har blitt mindre OT i de andre trådene. Netopp fordi vi har fått denne sikkerhetsventilen.

 

Tom

Lenke til kommentar
Det er en forferdelig dårlig idé. Denne tråden er genial som et evigvarende kaffeslaberas for fotonerder. Denne tråden er nettsammfunnet Akam, så være så snille (alle sammen) å ikke ødelegge den med "regler".

Ved nærmere ettertanke er jeg egentlig helt enig (selv om jeg fortsatt synes at noen av de "tyngste" fototemaene med fordel kunne blitt diskutert i egne tråder).

Lenke til kommentar
Hva med å opprette to tråder? En foto-relatert og en GPP-relatert?

 

Har ikke tenkt så mye igjennom konsekvensene av dette forslaget, så jeg er åpen for argumenter for og imot. :)

Det er en forferdelig dårlig idé. Denne tråden er genial som et evigvarende kaffeslaberas for fotonerder. Denne tråden er nettsammfunnet Akam, så være så snille (alle sammen) å ikke ødelegge den med "regler".

 

du er ikke så dum..

 

;)

 

Ciryaher: Ironi funker ikke alltid på nettet :p

Endret av Ingardj
Lenke til kommentar

Det definitivt mest OT som har blitt diskutert her, er i hvert fall formålet til denne tråden på de siste ~150 postene... Vurderer sterkt å flytte det ut i en egen tråd med link i denne, men har ikke tid nå.

 

Personlig er jeg tilbøyelig til å være enig med Olsen - det er veldig mye utenomsnakk i denne tråden for tiden. Samtidig er jeg veldig usikker på om man skal gjøre så mye med det, det er en veldig trivelig stemning, tross alt. To tråder tror jeg blir litt håpløst å skille, for mye OT har sitt opphav i fotorelatert prat.

 

Jeg foreslår at vi prøver å styre inn litt mer fotosnakk en det har vært den siste tiden, og at folk tenker litt når de starter en OT-debatt. Jeg har ikke de helt store problemene med det så lenge opphavet er fra fotosnakk, men å starte med whisky-prat ut av intet har ikke fullt så mye for seg. I første omgang foreslår jeg at vi tar Olsens ord til etterretning, uten at noen skal vente seg reaksjoner om de går OT i denne tråden, men at vi forsøker å øke andelen fotosnakk. Om det blir på bekostning av annen prat eller i tillegg får tiden vise. Om dette betyr at førsteposten skal forandres, får jeg ta den diskusjonen med Hr. Olsen.

Lenke til kommentar
Det er en forferdelig dårlig idé. Denne tråden er genial som et evigvarende kaffeslaberas for fotonerder. Denne tråden er nettsammfunnet Akam, så være så snille (alle sammen) å ikke ødelegge den med "regler".
Jeg er fullstendig enig med denne trådens eksistensgrunnlag, men jeg er som sagt tilbøyelig til å være enig med Olsen om at andelen fotoprat godt kan økes en aldri så liten tanke...
Lenke til kommentar
Jeg ser virkelig ikke problemet med å lage en ny tråd om ønsket mitt om å ikke prate OT i denne tråden ikke faller i smak, "forumets-tråd" eller ikke.

For å sitere starten på tråden:

Har i lengre tid småirritert meg over hvor On Topic vi alltid må være på forumet.

..Det er vel det som satte tonen i starten, og har bidratt til at tråden har blitt som den har blitt. ..At man ikke nødvendigvis behøver være On Topic. Graden av On Topic er eventuelt noe annet man kan diskutere.

 

Tråden er stort sett fotorelatert, men at det er en del andre utbrudd her - at noen skriver "kjiper'n - jeg har mista lappen/brekki beinet/whatever" - har blitt en del av chattetråden, som den i alle fall har blitt/vært det siste året. Det er ofte andre ting som blir skravlet om, men fotorelatert snakk har alltid vært kjernen. Gjerne et bilde av en whiskyflaske, med et par etterfølgende poster om kvaliteten på nevnte flaske (og/eller kvaliteten mellom ørene på vedkommende som poster at en sånn og sånn whisky er av en viss kvalitet eller ikke), før det går over i diskusjon om hvordan man best bruker et polfilter. Eller noe.

 

Ja, det er en del off topic-snakk her; en del GPP. Om det er for mye kan diskuteres, men foto har alltid vært hovedtemaet. Om GPP og annet om foto, og GPP og annet om ikke-foto bør splittes ut i to forskjellige tråder er noe annet. Bør det gjøres? Vet ikke - kanskje. Hva synes dere andre?

 

Min personlige mening er at GPP har sin misjon i denne tråden, men at det godt kan tones litt ned, så det ikke bare[/i] blir alkam - at man innimellom kan kremte (denne diskusjonen er typisk et sånt kremt), så vi holder det litt mer on topic.

 

 

Ellers: Ansennitet og "sånn ting alltid har vært" er ikke alltid fullt så gjengbare argumenter på et dynamisk åpent forum. Formål, tråder, fora, og hele websites endres hele tiden. Du har vel også tross alt vært borte i halve trådens levetid. Skal tråden endres er det fordi brukerne er interessert i det, ikke fordi trådstarter, som har vært borte i et år, kommer tilbake og ser av den har utviklet seg til å bli noe annet enn det den kanskje var en gang i tiden. (Du skriver jo selv generelt med en krass, "rett på sak"-tone, så da antar jeg at jeg også kan skrive rett på sak hva jeg mener. :))

 

Ellers II: Hvis denne tråden skal være så ren og fotorelatert - burde ikke i så fall diskusjonen vært startet i en egen tråd? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...