Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

En chattetråd om foto, eller en chattetråd for fotofolk?

Anbefalte innlegg

Dette er naturligvis bare min mening, dere står fritt til å si hva dere mener.

Jeg skulle i tillegg likt å høre moderatorenes holdning til OT'n i denne tråden. Er det akseptabelt?

Jeg tror overgangen har vært så myk at folk har vendt seg til OT'n, burde vi gjøre endringer? Moderatorer?

Snipper litt, ikke ta det ille opp. :)

Trådens rolle har på mange måter kommet dithen at den fungerer som et samlingspunkt for folk som er interessert i foto på vårt kjære forum. Men det virker på meg som om tråden og communitiet er tjent med den åpne atmosfæren som dominerer her. Å holde tråden igjen, og å regulere hva som kan skrives, er noe jeg helst vil unngå. Mye av apellen med denne tråden er at den holdes i nettopp den gode tonen den holdes i. Det er nok ikke en tilfeldighet at fotoforumet er et av få forum der det normalt holder å bruke tvangsmidler en gang i måneden, det er sjelden det er dårlig stemning her, noe som for min del i alle fall er udelt positivt.

For å være ærlig tror jeg tråden tjener mye på å være det den har blitt, et samlingssted der fotofolk kan diskutere, uten å eskludere andre temaer enn foto. Når fotointeresserte møtes i det virkelige liv er det ingen som reagerer på at folk snakker om andre ting enn foto. Man kan vel påpeke at det er andre tråder for de tematikkene som går utenom foto, men for min del er det helt utenkelig å debattere whisky i DNFK, fordi jeg ikke har noe forhold til den tråden. :)

Da burde førsteposten vært endret for lenge siden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg liker alt OT GPPet, og med litt googling klarer jeg å finne frem til det jeg leter etter, også i denne tråden...

Da er du flinkere til å google enn meg... Finnes det noen måte å begrense et google-søk til denne tråden?

Jeg pleier enkelt og greit å inkludere "chatte" i søket, men inkluderer du "Chatte-tråd for oss på Akam!", så er du jo rimelig bombesikker. :)

(bruker selvsagt site:diskusjon.no, men det regner jeg jo med at du skjønte)

Lenke til kommentar
Beklager, men jeg har ikke noe i mot deg. Jeg er fullstendig nøytral. Og hvis du ikke tåler litt kritikk, too bad.

Nå er du bare kjip og en tilfeldig fyr på et forum som prøver å lag et problem ut av ingenting.

Har sett veldig få som har klaget på "ot", men heller at folk har blitt lit lei av enkelte emner (les: whiskey :p ). da har det stort sett ordnet seg.

Jeg er den som har måtte tåle kritikk mest her inne av de som ennå er her, det burde du ha fått med deg med tanke på din lange erfaringstid her.

Jeg gjør heller ikke dette for å være kjip, men for å få klarhet i hvilken funksjon denne tråden har. At moderatorer og "alle" andre tilpasser seg OT'n endrer ikke det faktum at OT i utgangspunktet ikke burde være her, uavhenging av hva moderatorene har gjort den siste tiden.

At du velger en arrogant tone når du legger frem at du synes jeg lager en stor sak av ingenting syns jeg er upassende.

Det å påstå at jeg lager en stor sak ut av intet er upassende, om du ser hva som står skrevet i førsteposten. Jeg er ikke alene om å synes det er for mye OT, så selv om du mener det, så er det ikke rett. Ut ifra retningslinjene som står skrevet bryter all Whiskeysnakk med reglene, og refs for OT er på sin plass, og ettersom siden bør ledes av regler og retninglinjer burde dette vært tatt tak i mye tidligere, selv om folk har vendt seg til endringen. Folk må prate så mye skit de bare vil, men helst ikke i en tråd jeg laget for å diskutere foto, da kan det opprettes en OT-tråd.

Lenke til kommentar
Jeg føler for å nyte et lite glass Famous Grouse, akkurat nå. Flasken ble kjøpt i februar, men er enda halvfull. :)

Famous er en ok whisky for prisen, men tror jeg foretrekker Bell's i den prisklassen.

Det er en løsning om passer meg. Men det er viktig å si noe om den gode tonen vi har her.

Tom

Jepp, det sier seg selv.

Lenke til kommentar

Det kan være en ide. Men ærlig talt tror jeg ikke førsteposten har større betydning i en slik tråd enn teoriboka har for folk som har kjørt bil i fem år. :)

Vel førsteposten burde ha mer innflytelse enn den har i dag, akkurat som det gjelder for alle andre tråder. Du vet godt at dere modererer innlegg i en tråd som faller utenom temaet.

btw, følger du ikke teoriboka når onkel politi kjører bak deg får du smekk, og i dette tilfellet er du og alle andre moderatorer politi som skal få oss til å følge teoriboka.

Boka gjelder, selv om den ikke blir fulgt. Slik burde det være her også.

Det er en løsning om passer meg. Men det er viktig å si noe om den gode tonen vi har her.

Tom

Den gode tonen endrer ikke det faktum at OT spres i feil tråd.

Lenke til kommentar
Jeg pleier enkelt og greit å inkludere "chatte" i søket, men inkluderer du "Chatte-tråd for oss på Akam!", så er du jo rimelig bombesikker. :)

(bruker selvsagt site:diskusjon.no, men det regner jeg jo med at du skjønte)

Ja, jeg bruker både site:diskusjon.no og chatte-tråd i søkene, men har likevel ofte hatt problemer med å finne igjen enkelte poster. Jeg vet at google ikke indekserer alt, så det kan jo hende det rett og slett er for mye tekst på en plass?

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar
Angrer holder ikke - du burde skamme deg :p

Tom

Jeg gjør det. Hjelper det om jeg sier ti ave maria og pisker meg selv med ledningen til kameraet?

Og da er vi tilbake til sakens kjerne. Er det feil tråd eller ikke? Foreløpig så virker det som flertallet er fornøyd med status quo. En annen prinsippielt viktig ting er hvem som skal bestemme temaet på en så generell tråd. Skal trådstarter kunne definere det helt på egen hånd eller er det opp til brukerne å bestemme dette når tråden har blitt etablert? Selv om man står som trådstarter så bør man ikke ha uinskrenket makt synes jeg. Hvertfall ikke når dette er blitt en "community-tråd".
Lenke til kommentar
Beklager, men jeg har ikke noe i mot deg. Jeg er fullstendig nøytral. Og hvis du ikke tåler litt kritikk, too bad.

Nå er du bare kjip og en tilfeldig fyr på et forum som prøver å lag et problem ut av ingenting.

Har sett veldig få som har klaget på "ot", men heller at folk har blitt lit lei av enkelte emner (les: whiskey :p ). da har det stort sett ordnet seg.

Jeg er den som har måtte tåle kritikk mest her inne av de som ennå er her, det burde du ha fått med deg med tanke på din lange erfaringstid her.

Jeg gjør heller ikke dette for å være kjip, men for å få klarhet i hvilken funksjon denne tråden har. At moderatorer og "alle" andre tilpasser seg OT'n endrer ikke det faktum at OT i utgangspunktet ikke burde være her, uavhenging av hva moderatorene har gjort den siste tiden.

At du velger en arrogant tone når du legger frem at du synes jeg lager en stor sak av ingenting syns jeg er upassende.

Det å påstå at jeg lager en stor sak ut av intet er upassende, om du ser hva som står skrevet i førsteposten. Jeg er ikke alene om å synes det er for mye OT, så selv om du mener det, så er det ikke rett. Ut ifra retningslinjene som står skrevet bryter all Whiskeysnakk med reglene, og refs for OT er på sin plass, og ettersom siden bør ledes av regler og retninglinjer burde dette vært tatt tak i mye tidligere, selv om folk har vendt seg til endringen. Folk må prate så mye skit de bare vil, men helst ikke i en tråd jeg laget for å diskutere foto, da kan det opprettes en OT-tråd.

Jeg skrev få. Kan huske veeeldig mange her på akam snakke om ting som ikke er relatert til foto i denne tråden. Og det virker som de trives med det.

Refs? Voldsomme ord for ting som skjer på et brukerbasert forum.

Og, dette er chatte-tråden for oss på akam med interesse for foto. det blir et lite online miljø, hvor folk "kjenner" hverandre. Enkelte ganger snakker man om middagen, andre ganger om foto. dette tror jeg har gjort tråden så bra som den er. I tillegg så er det ikke så foreferdelig mye aktivitet her. Fjerner vi denne tråden tror jeg ikke det blir noe mer.

(btw, jeg kan ikke skrive stor s og d ;P )

Lenke til kommentar
Angrer holder ikke - du burde skamme deg :p

Tom

Jeg gjør det. Hjelper det om jeg sier ti ave maria og pisker meg selv med ledningen til kameraet?

Det holder; så lenge du ikke trenger ledningen til noe. Den kan bli ødelagt, vet du.

Og da er vi tilbake til sakens kjerne. Er det feil tråd eller ikke? Foreløpig så virker det som flertallet er fornøyd med status quo. En annen prinsippielt viktig ting er hvem som skal bestemme temaet på en så generell tråd. Skal trådstarter kunne definere det helt på egen hånd eller er det opp til brukerne å bestemme dette når tråden har blitt etablert? Selv om man står som trådstarter så bør man ikke ha uinskrenket makt synes jeg. Hvertfall ikke når dette er blitt en "community-tråd".

Det er min holdning også.

Jeg likte Kitekat bildet! :) Og om han som designer sine egne kameraer.. åhh, mange godbiter i det nummeret. Personlig skal jeg nyte tvkvelden.

Ikke ødelegg all moroa nå da ;)

Er det noe som helst på TV ikveld da?

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Med tanke på at tråden ble definert da den ble dannet mener jeg den ikke burde endres bare fordi flertallet mener det. Skal man gjøre slikt i andre tråder? Endre en tråd med fokus på Olympus til Nikon, bare fordi flertallet vil det?

Vil jeg diskutere Nikon blir jeg plent nødt til å lage en ny tråd.

Lenke til kommentar
Med tanke på at tråden ble definert da den ble dannet mener jeg den ikke burde endres bare fordi flertallet mener det. Skal man gjøre slikt i andre tråder? Endre en tråd med fokus på Olympus til Nikon, bare fordi flertallet vil det?

Vil jeg diskutere Nikon blir jeg plent nødt til å lage en ny tråd.

Det er ikke mulig å sammenligne på den måten. Her har vi en generell tråd, mens nikon/olympus-scenarioet er snakk om spesifikke tråder. Et bedre eksempel hadde vært om flertallet hadde ønsket at tråden om 4/3, MFT og olympus E-serie hadde blitt gjort om til en ren olympus-tråd. Og en slik justering hadde kunne vært forsvarbart i enkelt-tilfeller.

Hva med å opprette to tråder? En foto-relatert og en GPP-relatert?

Har ikke tenkt så mye igjennom konsekvensene av dette forslaget, så jeg er åpen for argumenter for og imot. :)

Tror det skillet hadde blitt for kunstig til å opprettholde.

edit: Korrigering.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...