Mydog Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 (endret) Jeg forsøker å sette opp raid 5 på en Adaptec 5405 med 4 stk Hitachi Deskstar 2TB men får denne feilkoden hele tiden hvorfor? Endret 30. oktober 2009 av Mas99 Lenke til kommentar
Anv Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Ta en screenshot av når du definerer raidet så er det lett og se om du gjør noe galt. Har du testet diskene forresten? Hvis du har testet, hva fikk du i max throughput på les og skriv, spør fordi jeg selv har en 2TB Hitachi som yter som en 5400rpm disk Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 30. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2009 (endret) Jeg er helt grønn på dette så jeg satte igang dette på alle diskene det tar vist litt tid så jeg skal ta screenshot når de er klare. Har ikke fått testet diskene, fikk ikke en gang til å sette opp single disk Lite spm til: på SAS(1) til SATA(4) kablen så er det også en "signalkabel" den skal ikke kobles til på HK så vidt jeg forstår? Endret 30. oktober 2009 av Mas99 Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 31. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2009 Her er screenshots av hele gangen når jeg prøver å sette opp diskene i raid 0 Starter med "create" Velger custom og raid 0 det er vel her jeg må gjøre noe feil, velger diskene og stripe str. og så feil Hva er det jeg gjør galt? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Prøv å sett opp raidet i biosen til adaptecen. Har du oppdatert til nyeste firmware? Lenke til kommentar
Anv Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Jeg kan ikke se at du gjør noe galt. Det du kan prøve er å lage et mindre raid, prøv med bare 1TB først og hvis det fungerer vet du i allefall at det virker. Hvis det virker prøver du å lage et større, øk gjerne med 1TB hver gang du prøver. (det kan være en begrensning i kontrolleren når diskene er så store) Jeg går ut i fra at du ikke har tenkt å kjøre 4 i raid-0 og at det bare er for testing? Sjekk også om du har en oppdatert FW som Nizzen sier. (du finner den installerte firmwaren i menyen når du "står" på adapteret) Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 31. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2009 Prøv å sett opp raidet i biosen til adaptecen. Har du oppdatert til nyeste firmware? Kommer ikke inn i biosen, ctrl a som skal brukes under post hjelper ikke. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Hvis du kommer inn i hovedkortbiosen, så kan du stille på usb settings i bios til enten bios eller os. Prøv å bytte på dette i hk biosen. Ellers så kan det være greitt å deaktivere andre diskkontrollere hvis du har det. Hadde du oppdatert firmware? Hvis ikkje så er det ikkje vanskelig i storagemanager iallefall Lenke til kommentar
Anv Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Jeg har hatt tilfeller hvor oppdatering av firmware på Adaptec har medført at Ctrl+A har sluttet å virke, irriterende men man kan gjøre det som trengs i ASM. (jeg nedgraderte for sikkerhets skyld da det i utgangspunktet betyr at det er en konflikt, jeg testet ikke ytelse så det kan hende den var upåvirket, foretrekker å ha tilgang til bios) Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 31. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2009 (endret) Jeg kan ikke se at du gjør noe galt.Det du kan prøve er å lage et mindre raid, prøv med bare 1TB først og hvis det fungerer vet du i allefall at det virker. Hvis det virker prøver du å lage et større, øk gjerne med 1TB hver gang du prøver. (det kan være en begrensning i kontrolleren når diskene er så store) Jeg går ut i fra at du ikke har tenkt å kjøre 4 i raid-0 og at det bare er for testing? Sjekk også om du har en oppdatert FW som Nizzen sier. (du finner den installerte firmwaren i menyen når du "står" på adapteret) Flasher inn siste firmware nå, har testet alle mulige kombinasjoner med str på raid og enkelt disk. Det går ikke engang å sette opp diskene en og en. Jeg går ut i fra at du ikke har tenkt å kjøre 4 i raid-0 og at det bare er for testing? Ja det er bare for testing, skal kjøre raid-5 Endret 31. oktober 2009 av Mas99 Lenke til kommentar
Anv Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Du får prøve på nytt etter at du har oppdatert firmware. Det er ikke utenkelig at 2TB disker kan skape problemer. Jeg kan prøve en 2TB på min 3805 og se hva den sier. Du har ikke tilfeldigvis en annen HDD du kunne prøvd om så bare i single mode? Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 31. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2009 (endret) Du får prøve på nytt etter at du har oppdatert firmware. Det er ikke utenkelig at 2TB disker kan skape problemer. Jeg kan prøve en 2TB på min 3805 og se hva den sier. Du har ikke tilfeldigvis en annen HDD du kunne prøvd om så bare i single mode? Har 2 intel x25 ssd får teste dem om det ikke går nå. neei f.. det hjalp ikke Endret 31. oktober 2009 av Mas99 Lenke til kommentar
Anv Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Jeg prøvde min Hitachi 2TB på 3805 og det gikk ikke. Status : Failed (0) GB (pokker, hadde tenkt å bruke 3805 til Seagate LP 2TB) Du får tross alt frem en størrelse så du er nærmere noe som virker enn meg. Jeg har da en eldre firmware og en eldre kontroller. Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 31. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2009 OK det funket med x25ene så 2TB diskene er for store Hva gjør jeg da, finner ingen dokumentasjon som sier noe om maks str på diskene hos Adaptec. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 (endret) Kan du prøve å finne ny driver til Adaptec, du har vel bare oppdatert firmware. Jeg finner noen tråder på nettet om dette og for en hjalp det med ny driver. (var ikke pga 2TB disker men >2TB logisk disk) edit: jeg ville ikke ha gitt opp så fort, det er ikke 100% sikkert at det er 2TB disker som er problemet men det kan ikke utelukkes. Endret 31. oktober 2009 av Anvil Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 31. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2009 Ny driver lagt inn nå skru av koble om i et j... trangt kabinett. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 (endret) Jeg fant et innlegg på Adaptec's forum. Spørsmålet var om 2TB WD disker fungerer på 5 og 2 serie kontrollerne og svaret var overraskende. Link til forum Man må sette de til 1.5G/s SATA for at det skal virke Spørsmålet er om det hjelper å gjøre det samme på Hitachi? Merkelige saker spør du meg. edit: Jeg glemte å nevne at de virker som 3Gb/s SATA enheter når de er tilkoplet via en expander, det er bare når de er direkte tilkoplet at de må stå som 1.5Gb/s Endret 31. oktober 2009 av Anvil Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 31. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2009 (endret) Vel det hjalp ikke med ny driver. Anvil har du din Hitachi 2TB fremme sli at du kan se om de har denne jumperen? Endret 31. oktober 2009 av Mas99 Lenke til kommentar
Anv Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Jeg må sjekke om det er en fysisk jumper eller om det kan settes via software. (det er en jumper på disken men vet ikke om det er dette den gjelder) Jeg testet forresten en 1.5TB Seagate med samme resultat på min kontroller, virker som om min stopper på 1TB. Kommer tilbake vedrørende jumper. Hvis du mot formodning tar ut en av dine disker, kan du sjekke hvilken FW de har. (mine er 10D) Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 31. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2009 Blæh These Deskstar products were tested withand found to be compatible with the following host bus adapters. Adaptec 31205 Adaptec 3805 Adaptec 4800 Adaptec 48300 Adaptec 58300 Adaptec 4805 Ciprico RC5152 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå