Gå til innhold

Begynne og trene styrke. hva trenger jeg?

Rocky1

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er 18 år og har tenkt og begynne og trene styrke. (spesielt armer,bryst og mage)

Jeg veier 70kg og er rundt 178cm høy.

Jeg har noen få apparater jeg kan bruke hjemme:

Benkpress

Olympiastang.

En god del Manualer-

og en situpsbenk.

Lurer på hvilke øvelser jeg bør gjøre med de forskjellige apparatene, og hvor mange reps. eventuellt hvor mye jeg skal begynne med. Fokuserer mest på Armer,bryst og mage.

vet jeg må trene bein også, på benkpressen går det ann og trene bein også ved å legge på vekter på sidene.

Når det gjelder kosthold så vet jeg litt siden jeg har spillt fotball før, og har vært på ett lite "kurs" om det.

Men jeg lurer på hva jeg trenger i starten for å øke muskelmassen. Da tenker jeg på proteinpulver og sånt siden jeg ikke har så veldig god tid til å lage skikkelig mat hverdag får å få i meg nok proteiner og karbohydrater samt umettet fett.

Jeg lurte på om dette kunne være en god startpakke nå når jeg skal begynne og trene.

Technutrition pakke for muskeløkning.

Har ikke peiling på om jeg trenger proteinpulver, gainer eller hva. men dette var bare noe jeg trodde kunne være bra. Så jeg er åpen for forslag :) ps: penger er ikke noe problem i starten hvertfall :p

Tar imot tips og hjelp med glede.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil anbefale http://www.myrevolution.no/artikkel/nybegynnerprogram/21/

+

RYP PDF , lastes ned gratis.

Les begge to så forstår du mer av kostholdet, vekter + progresjon.

Om du "trenger" proteinpulver kommer an på kosten din.

Opp i muskelmasse er ca 2g pr kg kroppsvekt pr dag, dvs 140g for deg.

Får du i deg 90g protein i kosten betyr det 50g fra pulver ELLER spise mer protein fra andre kilder.

Les begge to, ryp er i seg selv en guide som skal forklare alt.

Programmet på myR er "ryp 2" En oppdatert utgave fra samme forfatter.

Lenke til kommentar

Man kan da få masse billig kreatin, pf er litt dyr. Supplemts-discount.co.uk har en god kreatin, 250g for 50kr.

Protein pulver = Hvis du har for lite protein i kosten

Gainer = Hjelper deg å gå opp i vekt, en miks av protein og karbohydrater

Karbohydrater = Folk bruker det til masse rart, noen til å gå opp i vekt andre for å få energi påfyll før/etter trening.

Kreatin = Hjelper deg å holde ut lengre på treninger.

Lenke til kommentar

Poenget med gainer er at du får i deg de ekstra kaloriene du trenger for å faktisk bygge muskler, ikke bare ligge på stedet hvil. Kroppen din trenger daglig en viss mengde energi for å holde deg i live, samt en variabel mengde energi for å dekke det du bruker i løpet av dagen (når du går/sykler/løper til jobb/skole, bærer handleposer, går i trapper, etc.). Om kroppen din trenger 2500 kalorier for dette hver dag, og du tilfører 2500 kalorier via mat, kommer du ikke til å bli særlig større. Hiver du i deg en gainer som tilsvarer 500 ekstra kalorier per dag, går du opp i vekt, og siden du faktisk trener, ser du den ekstra vekten som muskler.

Lenke til kommentar
Poenget med gainer er at du får i deg de ekstra kaloriene du trenger for å faktisk bygge muskler, ikke bare ligge på stedet hvil. Kroppen din trenger daglig en viss mengde energi for å holde deg i live, samt en variabel mengde energi for å dekke det du bruker i løpet av dagen (når du går/sykler/løper til jobb/skole, bærer handleposer, går i trapper, etc.). Om kroppen din trenger 2500 kalorier for dette hver dag, og du tilfører 2500 kalorier via mat, kommer du ikke til å bli særlig større. Hiver du i deg en gainer som tilsvarer 500 ekstra kalorier per dag, går du opp i vekt, og siden du faktisk trener, ser du den ekstra vekten som muskler.

ja, ok :). men hva synest dere om denne pakken her? http://www.tn.no/shop/produkt.aspx?id=949 er den bra? Visst ikke så er jeg åpen for forslag til andre pakker.

eller denne fra PF: http://www.proteinfabrikken.no/aspx/produk....aspx?plid=4728.

Endret av Rocky1
Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar, setter stor pris på det :yes:

Har ett siste spørsmål:

Skal som sagt begynne og trene nå, kommer til å trene benk,mark og knebøy mest. I tillegg kommer jeg til spise en del mer enn hva jeg gjør nå, og sunnere, og bruke sportilskudd som Protein og kreatin.

En kompis av meg sa at jeg ikke kunne trene armer(bulke meg opp) samt redusere fettprosenten rundt magen samtidig. og at jeg måtte fokusere på en av delene. stemmer dette? har hørt om folk som kun trener benk, men alikevell har six pack.

Blir vell litt vanskelig å redusere fettprosenten når jeg trener armer og bryst, siden jeg spiser mye mer?

Lenke til kommentar
Skal som sagt begynne og trene nå, kommer til å trene benk,mark og knebøy mest. I tillegg kommer jeg til spise en del mer enn hva jeg gjør nå, og sunnere, og bruke sportilskudd som Protein og kreatin.

Dropp kreatin, det kan du begynne med seinere når du trener tungt.

En kompis av meg sa at jeg ikke kunne trene armer(bulke meg opp) samt redusere fettprosenten rundt magen samtidig. og at jeg måtte fokusere på en av delene. stemmer dette? har hørt om folk som kun trener benk, men alikevell har six pack.

Du kan dessverre ikke bulke og gå ned i fettprosent. Men har du en god del fett på magen, så vil du nok se forandringer etter noen månder.

Men jeg skjønner ikke poenget, trene armer og redusere fettprosenten? Trene KROPPEN og redusere fettprosent? Han fyren som bare trener benk må ha noen rygg problemmer tipper jeg :roll:

Men skal du ta mark og knebøy, kommer du dessverre ikke til å bare trene armer og bryst.

Lenke til kommentar

Dropp kreatin, det kan du begynne med seinere når du trener tungt.

Du kan dessverre ikke bulke og gå ned i fettprosent. Men har du en god del fett på magen, så vil du nok se forandringer etter noen månder.

Men jeg skjønner ikke poenget, trene armer og redusere fettprosenten? Trene KROPPEN og redusere fettprosent? Han fyren som bare trener benk må ha noen rygg problemmer tipper jeg :roll:

Men skal du ta mark og knebøy, kommer du dessverre ikke til å bare trene armer og bryst.

Dropper kreatin.

Nei har ikke mye fett på magen. kan se de 2 første absne, og litt av de 2 andre.

Poenget var at jeg vil trene til sixpack samt og trene armer og bryst. er jo mange som har mye muskler OG sixpack :p

er klar over at jeg ikke bare trener armer og bryst ved mark og knebøy. og det er IKKE noe desverre det :)

Endret av Rocky1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...