Basusjernet Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Arralou, du glemte å svare på innlegget mitt, tror jeg. Lenke til kommentar
arralou Skrevet 11. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2009 For arralou er det ikke viktig med bevis, men påstander! Dersom historiebøkene sier at Jesus knapt hadde følgere, kirker eller organisasjon på sin tid, så hindrer ikke det arralou å komme med konspirasjonsteorier. Man kan jo forfalske historien, så da må en konspirasjon eksistere. Det er alle disse dumme forskerne og vitenskapsmennene som skriver om den historiske Jesus som dekker til konspirasjonen! Er det ikke åpenbart at alle ekspertene lyver til oss? Konspirasjon er ordet mange bruker for å avskrive muligheter de ser på som ubehagelige. Det er tydelig du har stor respekt for såkalte eksperter, og det er fint, de fleste må ha det slik at noen kan tenke selv og nytt. Lenke til kommentar
arralou Skrevet 11. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2009 Synet på at mennesket er syndig er ikke en moral, det er en virkelighetsoppfattning. Men angående det syndige menensket. Oppfatter mennesker som ikke er kristne seg selv som syndige? Jeg vil påstå at svaret er nei. Jeg føler meg ikke noe mer syndig enn jeg selv har gjort meg til. Arvesynden blåser jeg en lang marsj i, og det å påstå at mitt syn på meg selv blir påvirket av det du kaller samfunnets kristne påvirkning, kan jeg ikke annet enn å le av. Oppfatter du deg selv som en syndig skapning? Dette er, som jeg mener jeg allerede har påpekt, forbeholdt de religiøse. Kanskje har du formulert deg litt kronglete, og ikke mente arvesynden, men vår forståelsen av synd skam, og anger, i så tilfelle henviser jeg deg noen innlegg tilbake i tråden. Skam, synd og anger er noe man finner på tvers av samfunn, og er nødvendig for at samfunnet skal kunne holde sammen og fungere. Flokkmentalitet rett og slett. Så mange jeg kjenner og kjente har følt dypt inni seg at de var syndige eller ikke verdige til å leve et så lykkelig liv som mulig var og er. For det legger jeg mye av skylden på kristendommen. Så fordi alle ateistene du kjenner bærer rundt på en følelse av synd som de selv ikke har skyld i, så definerer du hele samfunnet som gjennomsyret av kristendom? Arvesynden smitter over på ikke-kristne. Men selvsagt er det menneskers uærlighet og mangel på ansvar som har skapt enhver religion. De vil ikke ta ansvaret selv, og legger det over på en gud, slik at de slipper å tenke mer selv. Utdyp! Nei, ikke derfor. Utdype var nettopp det jeg gjorde, hva mer skal jeg si, det er jo klart som glass. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå