HValder Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Strengt tatt er det irrelevant når du ser på det faktum at dei verdiane kristne følger er stort sett dei same som vi andre følger, sjølv om vi sluttar å kalle dei for kristne verdiar, vil dei framles ha nogenlunde same ordlyd. Det du sei om at vi som ikkje er kristne lenger videreførar kristne verdiar stemmer/stemmer ikkje avhengig av ståsted, berre ein som faktisk er kristen og/eller ikkje har noko kunnskap om religions-/samfunnshistorie vil kunne påstå at dei verdiane faktisk er spesfikt av eit kristent opphav. Lenke til kommentar
arralou Skrevet 2. november 2009 Forfatter Del Skrevet 2. november 2009 Strengt tatt er det irrelevant når du ser på det faktum at dei verdiane kristne følger er stort sett dei same som vi andre følger, sjølv om vi sluttar å kalle dei for kristne verdiar, vil dei framles ha nogenlunde same ordlyd. Ja, det du sier er at alle følger kristne verdier, selv om de ikke vet det og kaller det noe annet? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Nei, omvendt, det er de kristne som følger resten av samfunnets regler men innbiller seg at dette er kristne regler og normer... Hadde vi skulle levd etter de kristne normer og verdier hadde vi fremdeles moret oss med å se folk bli lagt på steile og hjul på torget hver lørdag og kanskje vi kunne spyttet på en stakkar i gapestokk også Lenke til kommentar
Lionel_Luthor Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Nei, omvendt, det er de kristne som følger resten av samfunnets regler men innbiller seg at dette er kristne regler og normer... Hadde vi skulle levd etter de kristne normer og verdier hadde vi fremdeles moret oss med å se folk bli lagt på steile og hjul på torget hver lørdag og kanskje vi kunne spyttet på en stakkar i gapestokk også Nei, det tror jeg ikke.. Det går ann og ta hensyn til utviklingen og ikke henge seg opp i åssen man skulle oppføre seg for mange, mange år siden.. Kristendommen består ikke av og leve slik de gjorde før, bibelen består mer av retningslinjer. Lenke til kommentar
arralou Skrevet 3. november 2009 Forfatter Del Skrevet 3. november 2009 Nei, omvendt, det er de kristne som følger resten av samfunnets regler men innbiller seg at dette er kristne regler og normer... Hadde vi skulle levd etter de kristne normer og verdier hadde vi fremdeles moret oss med å se folk bli lagt på steile og hjul på torget hver lørdag og kanskje vi kunne spyttet på en stakkar i gapestokk også Nei, det tror jeg ikke.. Det går ann og ta hensyn til utviklingen og ikke henge seg opp i åssen man skulle oppføre seg for mange, mange år siden.. Kristendommen består ikke av og leve slik de gjorde før, bibelen består mer av retningslinjer. Hva er det du mener her egentlig? Lenke til kommentar
Lionel_Luthor Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Nei, omvendt, det er de kristne som følger resten av samfunnets regler men innbiller seg at dette er kristne regler og normer... Hadde vi skulle levd etter de kristne normer og verdier hadde vi fremdeles moret oss med å se folk bli lagt på steile og hjul på torget hver lørdag og kanskje vi kunne spyttet på en stakkar i gapestokk også Nei, det tror jeg ikke.. Det går ann og ta hensyn til utviklingen og ikke henge seg opp i åssen man skulle oppføre seg for mange, mange år siden.. Kristendommen består ikke av og leve slik de gjorde før, bibelen består mer av retningslinjer. Hva er det du mener her egentlig? Det jeg tror angående det RWS sa, er at man kan følge bibelske normer og verdier uten og ta avstand fra det samfunnet vi lever i, i dag.. Og at det ikke er nødvendig å gå tilbake til hvor vi var for ett par tusen år siden. Lenke til kommentar
arralou Skrevet 3. november 2009 Forfatter Del Skrevet 3. november 2009 Nei, omvendt, det er de kristne som følger resten av samfunnets regler men innbiller seg at dette er kristne regler og normer... Hadde vi skulle levd etter de kristne normer og verdier hadde vi fremdeles moret oss med å se folk bli lagt på steile og hjul på torget hver lørdag og kanskje vi kunne spyttet på en stakkar i gapestokk også Nei, det tror jeg ikke.. Det går ann og ta hensyn til utviklingen og ikke henge seg opp i åssen man skulle oppføre seg for mange, mange år siden.. Kristendommen består ikke av og leve slik de gjorde før, bibelen består mer av retningslinjer. Hva er det du mener her egentlig? Det jeg tror angående det RWS sa, er at man kan følge bibelske normer og verdier uten og ta avstand fra det samfunnet vi lever i, i dag.. Og at det ikke er nødvendig å gå tilbake til hvor vi var for ett par tusen år siden. I stedet for å prøve å tilpasse kristendommen til dagens samfunn, bør vi fjerne kristendommen og glemme den helt. Lenke til kommentar
Lionel_Luthor Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Nei, omvendt, det er de kristne som følger resten av samfunnets regler men innbiller seg at dette er kristne regler og normer... Hadde vi skulle levd etter de kristne normer og verdier hadde vi fremdeles moret oss med å se folk bli lagt på steile og hjul på torget hver lørdag og kanskje vi kunne spyttet på en stakkar i gapestokk også Nei, det tror jeg ikke.. Det går ann og ta hensyn til utviklingen og ikke henge seg opp i åssen man skulle oppføre seg for mange, mange år siden.. Kristendommen består ikke av og leve slik de gjorde før, bibelen består mer av retningslinjer. Hva er det du mener her egentlig? Det jeg tror angående det RWS sa, er at man kan følge bibelske normer og verdier uten og ta avstand fra det samfunnet vi lever i, i dag.. Og at det ikke er nødvendig å gå tilbake til hvor vi var for ett par tusen år siden. I stedet for å prøve å tilpasse kristendommen til dagens samfunn, bør vi fjerne kristendommen og glemme den helt. Du om det.. Jeg er ikke enig.. Jeg ser mye positivt i Kristendommen og tror kristendommen gjør mer godt i ett land som Norge enn den gjør vondt.. Det finnes mange tilfeller i media hvor høytstående religiøse personer gjør kriminelle handlinger, mange her inne er veldig gode til og rette fingeren mot Kristendommen da og ikke mot mennesket som står bak handlingene.. Det mener jeg er like idiotisk som at jeg skal si Lommemannen ikke ville gjort det han gjorde vist han hadde vært Religiøs og lært gjennom Bibelen at man ikke skal misbruke barn seksuelt. Vet du noe negativt om kristendommen som det har blitt gjort undersøkelser på og som ikke er blitt skrevet av kun sysing eller lignende i media? Hadde vært interessant og sett noe, kanskje jeg hadde hatt lettere for og se litt mer negativt på religionen.. Vist du kommer på og ha lest noe i farten.. Lenke til kommentar
arralou Skrevet 3. november 2009 Forfatter Del Skrevet 3. november 2009 Nei, omvendt, det er de kristne som følger resten av samfunnets regler men innbiller seg at dette er kristne regler og normer... Hadde vi skulle levd etter de kristne normer og verdier hadde vi fremdeles moret oss med å se folk bli lagt på steile og hjul på torget hver lørdag og kanskje vi kunne spyttet på en stakkar i gapestokk også Nei, det tror jeg ikke.. Det går ann og ta hensyn til utviklingen og ikke henge seg opp i åssen man skulle oppføre seg for mange, mange år siden.. Kristendommen består ikke av og leve slik de gjorde før, bibelen består mer av retningslinjer. Hva er det du mener her egentlig? Det jeg tror angående det RWS sa, er at man kan følge bibelske normer og verdier uten og ta avstand fra det samfunnet vi lever i, i dag.. Og at det ikke er nødvendig å gå tilbake til hvor vi var for ett par tusen år siden. I stedet for å prøve å tilpasse kristendommen til dagens samfunn, bør vi fjerne kristendommen og glemme den helt. Du om det.. Jeg er ikke enig.. Jeg ser mye positivt i Kristendommen og tror kristendommen gjør mer godt i ett land som Norge enn den gjør vondt.. Det finnes mange tilfeller i media hvor høytstående religiøse personer gjør kriminelle handlinger, mange her inne er veldig gode til og rette fingeren mot Kristendommen da og ikke mot mennesket som står bak handlingene.. Det mener jeg er like idiotisk som at jeg skal si Lommemannen ikke ville gjort det han gjorde vist han hadde vært Religiøs og lært gjennom Bibelen at man ikke skal misbruke barn seksuelt. Vet du noe negativt om kristendommen som det har blitt gjort undersøkelser på og som ikke er blitt skrevet av kun sysing eller lignende i media? Hadde vært interessant og sett noe, kanskje jeg hadde hatt lettere for og se litt mer negativt på religionen.. Vist du kommer på og ha lest noe i farten.. En undersøkelse som skal undersøke om kristendom er bra eller dårlig, vurdert på grunnlag av kristne verdier? Det ville jo være helt absurd. Kristendom er et maktmiddel slik det alltid har vært. Det lurer folk til å leve i en framtid de ikke aner om kommer, i "himmelriket". På den måten er det lettere for dem å leve et miserabelt liv nå. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Vet du noe negativt om kristendommen som det har blitt gjort undersøkelser på og som ikke er blitt skrevet av kun sysing eller lignende i media Har du lest historien til kristendommen? Eller vil du kanskje påstå at alt det som oppover årene har blitt gjort i "guds navn" er blitt gjort av enkelt mennesker som brukte kristendommen til egen vinning? I så fall, er det ikke da noe galt med kristendommen som tillater enkeltmennnesker å gjøre slikt? Syntes dere er fryktelig flinke til å sette peke fingeren på enkelt mennesker jeg og ikke på hva blind tro på noe ofte kan få folk til å gjøre. Bare se på noe så groteskt som katolikkene i irland, der politiet rullet opp den reneste pedofil ligaen i for av prester som har forgrepet seg på tusenvis, kanskje ti tusenvis av smågutter og småjenter.... Kirken i irland visste om dette og har visst om dette i åresvis, men fordi det er en voldsom prestemangel og det faktum at de ikke ville ha noen skandale valge de som skalter og valter og flytte prestene til andre sogn, vel vitende om at forgripelsene ville fortsette... Dette er jeg sikker på er en indirekte av den sykelige kroppsfikseringen i kristendommen, som katolikkene har i langt større grad enn protestanter, der sex er forbundet med synd, skam og skittengjøring.... Det er i så måte ikke så lenge siden at kirken anså avholdenhet, sølibat, som en dyd (de gjør det kanskje enda i all hemmelighet?) og jeg husker at min religiøse tante (tanta til min mor egentlig) ville at jeg og fetteren min skulle ligge med hendene oppå dyna, så slapp vi å bli fristet som hun sa. (Vi skjønte ikke da hva hun mente, men forsto etter noen år og dro aldri til henne mer da vi oppfattet henne som fryktelig rar og skremmende som hadde mye rart for seg...) Dette med synd er jo helt hvordan hver og enkelt ser på synd, men bibelsk synd er i de fleste tilfeller bare rør og har ikke noe i et moderne samfunn å gjøre. I dag kan en del kristne slå seg på brystet og si at kristendommen ikke sier et ord om onani, men gud hjelpe meg hvor mange som har fått ødelagt sexlivet sitt totalt av kristendommen, som ser på dette som noe skittent, syndig og fordreid. Sex er noe av det mest naturlige som finnes det og det finnes ikke noe galt i det så lenge det blir praktisert frivillig av begge parter. Men den dag i dag vet jeg om gamle kristne mennesker som anser jenter som har hatt sex før ekteskapet som horer og løssluppne mens gutter som har hatt sex før ekteskapet er bare kjekke og tiltrekkende.... Blir ikke dummere enn dette i så måte.... Lenke til kommentar
arralou Skrevet 3. november 2009 Forfatter Del Skrevet 3. november 2009 Godt innlegg RWS. Det er nøyaktig slike historier og opplevelser mange sitter igjen med fra oppvekst, og som ofte gir folk forkrøplede forhold til sex og egen kropp. Og det er ondskapsfullt å gjøre slikt mot barn, lære dem ting som har gjort deres egne liv til sorg. Historien er vår beste kilde til å finne ut hva kristendommen har gjort og fører til. Skal vi finne ut hva kommunisme gjør og fører til leser vi ikke Marx, men vi ser hvordan det gikk med land hvor kommunisme ble satt ut i praksis! Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 (endret) Jeg mener kristendommen er sjøen vi fortsatt svømmer i. Vi klarer ikke å se vannet før vi kommer oss på land og blir tørre. Til og med folk som ikke er kristne viderefører kristen tro, eneste forskjell er at de kaller det "moral". Det er nå bare slik det er, føler mange, og klarer ikke å se hvor røttene kommer fra. Selv om jeg ikke kom fra et spesielt kristent hjem, visste jeg veldig godt hvordan man kom til helvete om man syndet mye når jeg var 6 år gammel. Det samme visste alle andre barn som jeg kjente, og de kom heller ikke fra såkalte kristne familier. Alle sammen hadde vi lært det likevel, som en sum av ulike påvirkninger. Det mener jeg du burde utdype. Hvilke deler av den bibelske moralen mener du henger igjen i samfunnet, som ikke er fornuftig moral? Endret 3. november 2009 av Basus Jernet Lenke til kommentar
arralou Skrevet 3. november 2009 Forfatter Del Skrevet 3. november 2009 Jeg mener kristendommen er sjøen vi fortsatt svømmer i. Vi klarer ikke å se vannet før vi kommer oss på land og blir tørre. Til og med folk som ikke er kristne viderefører kristen tro, eneste forskjell er at de kaller det "moral". Det er nå bare slik det er, føler mange, og klarer ikke å se hvor røttene kommer fra. Selv om jeg ikke kom fra et spesielt kristent hjem, visste jeg veldig godt hvordan man kom til helvete om man syndet mye når jeg var 6 år gammel. Det samme visste alle andre barn som jeg kjente, og de kom heller ikke fra såkalte kristne familier. Alle sammen hadde vi lært det likevel, som en sum av ulike påvirkninger. Det mener jeg du burde utdype. Hvilke deler av den bibelske moralen mener du henger igjen i samfunnet, som ikke er fornuftig moral? For eksempel slikt som RWS tar opp i innlegget før. Et syn om at mennesket er syndig. Det fører ikke til noe godt. Mennesker er like uskyldige som planter, og det er kun ondskap og makt som får folk til å overbevise hverandre om at det er annerledes. Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 (endret) Synet på at mennesket er syndig er ikke en moral, det er en virkelighetsoppfattning. Men angående det syndige menensket. Oppfatter mennesker som ikke er kristne seg selv som syndige? Jeg vil påstå at svaret er nei. Jeg føler meg ikke noe mer syndig enn jeg selv har gjort meg til. Arvesynden blåser jeg en lang marsj i, og det å påstå at mitt syn på meg selv blir påvirket av det du kaller samfunnets kristne påvirkning, kan jeg ikke annet enn å le av. Oppfatter du deg selv som en syndig skapning? Dette er, som jeg mener jeg allerede har påpekt, forbeholdt de religiøse. Kanskje har du formulert deg litt kronglete, og ikke mente arvesynden, men vår forståelsen av synd skam, og anger, i så tilfelle henviser jeg deg noen innlegg tilbake i tråden. Skam, synd og anger er noe man finner på tvers av samfunn, og er nødvendig for at samfunnet skal kunne holde sammen og fungere. Flokkmentalitet rett og slett. Endret 3. november 2009 av Basus Jernet Lenke til kommentar
arralou Skrevet 3. november 2009 Forfatter Del Skrevet 3. november 2009 Synet på at mennesket er syndig er ikke en moral, det er en virkelighetsoppfattning. Men angående det syndige menensket. Oppfatter mennesker som ikke er kristne seg selv som syndige? Jeg vil påstå at svaret er nei. Jeg føler meg ikke noe mer syndig enn jeg selv har gjort meg til. Arvesynden blåser jeg en lang marsj i, og det å påstå at mitt syn på meg selv blir påvirket av det du kaller samfunnets kristne påvirkning, kan jeg ikke annet enn å le av. Oppfatter du deg selv som en syndig skapning? Dette er, som jeg mener jeg allerede har påpekt, forbeholdt de religiøse. Kanskje har du formulert deg litt kronglete, og ikke mente arvesynden, men vår forståelsen av synd skam, og anger, i så tilfelle henviser jeg deg noen innlegg tilbake i tråden. Skam, synd og anger er noe man finner på tvers av samfunn, og er nødvendig for at samfunnet skal kunne holde sammen og fungere. Flokkmentalitet rett og slett. Så mange jeg kjenner og kjente har følt dypt inni seg at de var syndige eller ikke verdige til å leve et så lykkelig liv som mulig var og er. For det legger jeg mye av skylden på kristendommen. Arvesynden smitter over på ikke-kristne. Men selvsagt er det menneskers uærlighet og mangel på ansvar som har skapt enhver religion. De vil ikke ta ansvaret selv, og legger det over på en gud, slik at de slipper å tenke mer selv. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Nei, det er lenge siden jeg følte noen synd på noen som helst områder, men jeg har også vært ateist i snart førti år.... Men jeg husker jeg brukte tid på å komme meg mentalt vekk fra det jeg kallte, og enda kaller, tankefengslet ja... Det var deilig å kunne respondere naturlig på egne følelser, å kunne se på ei dama for eksempel og syntes at hun var råfin og leke med tanken på å hoppe i høyet med henne UTEN å føle en kunstig angst for at jeg hadde syndet.... Jeg ville ALDRI, og har aldri, innvadert et annet menneskets sfære, et nei har for meg alltid vært nei og end of story! For meg er det himmelvidt langt mellom å tenke på dama og hva jeg kunne tenkt meg å gjøre med henne (en naturlig reaksjon for en sunn og frisk mann når en ser et pent eksemplar av det motsatte kjønn) og faktisk gjøre det, men det var, og er, godt å kunne respondere naturlig på slike ting og ikke føle seg som en dritt bare en tenkte på dette, slik jeg gjorde som kristen. Jeg brukte lang tid på å overbevise meg om at gud ikke kom til å slå meg dø da jeg begynte å tvile, slikt sitter igjen lenge. I dag husker jeg nesten ikke følelsen det var å sitte i tankefengslet, men misunner ingen den følelsen. Det er nok en følelse du ikke skjønner før du har kommet ut av tankefengslet som kristendommen er... Lenke til kommentar
arralou Skrevet 3. november 2009 Forfatter Del Skrevet 3. november 2009 Nei, det er lenge siden jeg følte noen synd på noen som helst områder, men jeg har også vært ateist i snart førti år.... Men jeg husker jeg brukte tid på å komme meg mentalt vekk fra det jeg kallte, og enda kaller, tankefengslet ja... Det var deilig å kunne respondere naturlig på egne følelser, å kunne se på ei dama for eksempel og syntes at hun var råfin og leke med tanken på å hoppe i høyet med henne UTEN å føle en kunstig angst for at jeg hadde syndet.... Jeg ville ALDRI, og har aldri, innvadert et annet menneskets sfære, et nei har for meg alltid vært nei og end of story! For meg er det himmelvidt langt mellom å tenke på dama og hva jeg kunne tenkt meg å gjøre med henne (en naturlig reaksjon for en sunn og frisk mann når en ser et pent eksemplar av det motsatte kjønn) og faktisk gjøre det, men det var, og er, godt å kunne respondere naturlig på slike ting og ikke føle seg som en dritt bare en tenkte på dette, slik jeg gjorde som kristen. Jeg brukte lang tid på å overbevise meg om at gud ikke kom til å slå meg dø da jeg begynte å tvile, slikt sitter igjen lenge. I dag husker jeg nesten ikke følelsen det var å sitte i tankefengslet, men misunner ingen den følelsen. Det er nok en følelse du ikke skjønner før du har kommet ut av tankefengslet som kristendommen er... Sant! Og de som har levd i fengselet hele sitt liv, vil ikke tro at det fins noe på utsiden. Og selv om de fikk muligheten til å gå ut, ville de ikke turt. Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 arralou: Ser mange likheter med førsteposten din og en dårlig konspirasjonsteori. I tillegg til at du generaliserer over en lav sko. 1. Det virker som at du er overbevist at Kristendommen er en stor organisasjon. Som organisert går inn for å undertrykke samfunnet. Du tror vel at paven sitter i Italia i Don Corleone-stil og organiserer hele dritten. 2. Du kommer med skremmende mange faktafeil. Det mest hårreisende påstanden din er nok at Jesus ble drept av Kristne for at de skulle kunne utføre sine "master plan" med å ta kontroll over milliardær av mennesker. 3. Dine påstander om at Kristendommen er roten til alt som får deg til å føle deg dårlig. Jeg er ikke kristen selv, men dine påstander er latterlige. Lenke til kommentar
arralou Skrevet 4. november 2009 Forfatter Del Skrevet 4. november 2009 arralou: Ser mange likheter med førsteposten din og en dårlig konspirasjonsteori. I tillegg til at du generaliserer over en lav sko. 1. Det virker som at du er overbevist at Kristendommen er en stor organisasjon. Som organisert går inn for å undertrykke samfunnet. Du tror vel at paven sitter i Italia i Don Corleone-stil og organiserer hele dritten. 2. Du kommer med skremmende mange faktafeil. Det mest hårreisende påstanden din er nok at Jesus ble drept av Kristne for at de skulle kunne utføre sine "master plan" med å ta kontroll over milliardær av mennesker. 3. Dine påstander om at Kristendommen er roten til alt som får deg til å føle deg dårlig. Jeg er ikke kristen selv, men dine påstander er latterlige. 1. Nei, det tror jeg ikke. Men resultatet av religionen på verdensbasis øver et enormt stort press på kristne samfunn. Vi sitter gjerne her i Norge og sier at "nei, så religiøse de er i araberland som styrer alt etter sin religion", mens vi sitter her i Norge og feirer kristen jul hvert år uten å være bevisst på det. 2. Nei, det var ikke det jeg sa. Jeg sa at Jesus død ble utnyttet av andre maktsyke mennesker i etterkant, ikke at han ble drept som resultat av en plan av noe slag. 3. Ikke alt, men veldig mye. Dine "motargumenter" eksisterer ikke, men er kun et svakt personangrep på meg. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Hva mener du egentlig med "feirer kristen jul"? Den nåværende julefeiringen er riktig nok et resultat av kristendommen (selv om jul ikke er en kristen skikk), men det er få som ser på julen som en religiøs høytid og bruker den til å feire Jesu fødsel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå