Gå til innhold

Trådløst internett hjemme

usman93

Anbefalte innlegg

Fra å ha to stasjonære pcer i huset, har vi nå tenkt å gå over til trådløst hjemmenettverk.

Vi har for øyeblikket en stasjonær og en bærbar pc. Det kommer enda en ny bærbar pc, og da trenger vi hjemmenettverk.

For øyeblikket har vi internett gjennom kabel-tv fra Canal Digital. Men hva trenger vi for å få trådløst nettverk? Snart annkommer PS3 også, og da må det også tas til betraktning.

Hva er det vi trenger da? Er det bare å kjøpe en router, koble den til modemet og bruke den som signalspreder til enheter som skal bruke trådløst internett? Evt. noe annet som skal kjøpes?

Vi tenker oss også å kvitte oss med den stasjonære pcen seinere, men hva gjør vi da? Er det bare å bytte ut plassen til modemet med routeren, og bare levere tilbake modemet?

Og er det bare å kjøpe hvilket som helst router?

Er ganske så blank på dette området, så det hadde vært fint med en løsning. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle har et modem, enten har du modem med inngebygger ruter eller så har du modem + ruter.

jeg har Canal Sigital og har et modem så leverer interenett til rutern som igjen deler ut til alle pc-ene.

Du trenger ruter som har støtte for trådløst internet og er signal-sterk (fordel).

Ikke gå høyere enn 1000,-

Så kobler du kabel fra modemet til ruter også kobler du deg bare til ruteren med de pc-ene som skal ha internett, og det virket ;)

Når du har kjøpt ruter, opprett gjerne en tråd der du kanskje spør om trådløst passord osv.. eller PM meg hvis du lurer på det i fremtiden.

Lenke til kommentar

Med andre ord er det bare å kjøpe inn en router, koble den til modemet og bruke nettet på de trådløse enhetene gjennom routeren, og på den stasjonære gjennom modemet.

Følger det med ledninger og slikt med router, eller må det kjøpes separat?

Og skal jeg velge G eller N-router?

Endret av usman93
Lenke til kommentar

Alle veliledninger og ledninger følger med.

Du bør koble alt til ruteren.

Det skal gå en kabel fra modemet inn i rutereren og resten går ut fra ruteren, via trådløst eller kabel :)

Lenke til kommentar

Ok, takk for svar! :)

Og alt annet utstyr følger med? Og hva med PS3 spilling over nett med den routeren; vil det gå smertefritt?

EDIT: Ser i tilbakemeldinger på det produktet at det funker, så da går jeg nok til innkjøp av den!

Men et siste spørsmål, så tror jeg at jeg er i mål; Hva med denne; http://www.siba.no/Products/Product.aspx?id=1459281 ? I og med at jeg skal til Siba i morgen, så vil jeg bare se om det går greit med den også eller ikke.

Utrolig takknemlig for mange gode svar! :)

Endret av usman93
Lenke til kommentar

Den du linker til i sisteposten din er nødvendig for pc-er som ikke støtter trådløst internet, alle laptoper idag støtter det, men desverre ikke mange stasjonære støtter det.

Så du bør kjøpe en sånn om du vil ha stjæsjonære på TRÅDLØST INTERENETT i steden for kabel.

Det går somsagt litt tregere med trådløst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...