EirikO Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Jeg har to tabeller med folk (la oss si "id", "fornavn" og "etternavn" for å gjøre det enkelt). Hvordan kan jeg best mulig finne ut navnene som ikke er i begge tabellene? (Altså, hvem har ikke registert seg over i nytt system?) Prøvde meg med: SELECT tab1.fornavn FROM tab1, tab2 WHERE tab1.fornavn != tab2.fornavn AND tab1.etternavn != tab2.etternavn; men det fungerte dårlig. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Nå klarer jeg ikke fokusere 100% så et eksempel kan jeg dessverre ikke bidra med, men JOIN-syntaksen er løsningen på problemet ditt. Les litt i denne artikkelen eller se om du finner en bedre et annet sted. Du kan også slå opp i MySQL manualen hvis du er av de som foretrekker den. Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Sjekk ut FULL [OUTER] JOIN. Eks: ;select coalesce(#a.fn,#b.fn) as fn, coalesce(#a.en,#b.en) as en from #a full join #b on #a.fn=#b.fn and #a.en=#b.en where #b.en is null or #a.en is null Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå