Gå til innhold

[Løst]Ubuntu 9.10 starter ikke etter installering, feilmelding i GRUB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ubuntu har skiftet fra grub til grub2, og konfigurasjonen er dermed blitt annerledes. Jeg har ikke satt meg helt inn i grub2 enda, så jeg er ikke helt sikker på om du skal forandre noen filer, eller om det holder å bare kjøre et verktøy. Verktøyet skal nemlig kunne oppdage hvilke operativsystemer som ligger på disken, men jeg vet ikke hvor godt det fungerer.

Du burde i hvert fall montere disken (det har du sikkert allerede gjort), og få grub-mkconfig til å lage en grub.cfg i /boot/grub-mappen på disken som skal boote. Jeg er litt usikker på hvor godt det gjøres fra en LiveCD siden den kanskje tar utgangspunkt i sine egne konfigurasjonsfiler (konfigurasjonsfilene i grub2 er /etc/default/grub og i mappen /etc/grub.d/) i stedet for konfigurasjonsfilene på den faktiske harddisken din.

Lenke til kommentar

Ok. Da kan fu redigere grub.cfg manuelt som en nødløsning slik at du i hvert fall får bootet riktig system før du kjører grub-mkconfig.

I /media/[uuid]/boot/grub/ finner du grub.cfg. Den likner litt på gamle menu.lst, så det skal ikke være så vanskelig å redigere den. Den begynner med noe drit i begynnelsen, og så kommer du til følgende litt lenger nede:

### BEGIN /etc/grub.d/10_linux ###
menuentry "Ubuntu, Linux 2.6.31-14-generic" {
	recordfail=1
	if [ -n ${have_grubenv} ]; then save_env recordfail; fi
set quiet=1
insmod ext2
set root=(hd0,1)
search --no-floppy --fs-uuid --set a8ece3fb-7174-4f7f-a7bd-09ae2842022b
linux	/boot/vmlinuz-2.6.31-14-generic root=UUID=a8ece3fb-7174-4f7f-a7bd-09ae2842022b ro   quiet splash
initrd	/boot/initrd.img-2.6.31-14-generic
}
menuentry "Ubuntu, Linux 2.6.31-14-generic (recovery mode)" {
	recordfail=1
	if [ -n ${have_grubenv} ]; then save_env recordfail; fi
insmod ext2
set root=(hd0,1)
search --no-floppy --fs-uuid --set a8ece3fb-7174-4f7f-a7bd-09ae2842022b
linux	/boot/vmlinuz-2.6.31-14-generic root=UUID=a8ece3fb-7174-4f7f-a7bd-09ae2842022b ro single 
initrd	/boot/initrd.img-2.6.31-14-generic
}
### END /etc/grub.d/10_linux ###

Der kan du i første omgang se om begge uuid'ene er riktige, og hvis de ikke er det kan du bytte til riktig.

Hvis det ikke fungerer kan du forsøke å skrive om til /dev/sda1, men da vet jeg ikke helt hva du skal gjøre med search-linjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...