Kongeskipet Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Installerte ubuntu 9.10 i går, men etter installasjonen var ferdig og jeg restartet så fikk jeg denne feilmeldingen i GRUB: error: no such device: (en lang kode med tall og bokstaver fra a-f, tror det er et navn på harddisken) Noen som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Boot med LiveCD og se om du kan fikse Grub derfra. Det kan være greit å bruke /dev/sdXY (der X er en bokstav a-z og Y et et tall fra 0-9) i stedet for UUID som Ubuntu bruker som default. UUID har nemlig en tendens til å bli forandret innimellom. Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 31. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2009 (endret) Jeg kjorer live-CDen, hva skal jeg gjore?. Virker ikke som kommandoene fra her fungerer. Og jeg finner ikke den konfigurasjonsfilen jeg har brukt i tidligere versjoner. Er UUID den lange koden? Edit. Den lange koden var en UUID ja. Endret 31. oktober 2009 av -TuX- Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Ubuntu har skiftet fra grub til grub2, og konfigurasjonen er dermed blitt annerledes. Jeg har ikke satt meg helt inn i grub2 enda, så jeg er ikke helt sikker på om du skal forandre noen filer, eller om det holder å bare kjøre et verktøy. Verktøyet skal nemlig kunne oppdage hvilke operativsystemer som ligger på disken, men jeg vet ikke hvor godt det fungerer. Du burde i hvert fall montere disken (det har du sikkert allerede gjort), og få grub-mkconfig til å lage en grub.cfg i /boot/grub-mappen på disken som skal boote. Jeg er litt usikker på hvor godt det gjøres fra en LiveCD siden den kanskje tar utgangspunkt i sine egne konfigurasjonsfiler (konfigurasjonsfilene i grub2 er /etc/default/grub og i mappen /etc/grub.d/) i stedet for konfigurasjonsfilene på den faktiske harddisken din. Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 31. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2009 Takker for svar. Det eneste operativsystemet som er paa pc-en er Ubuntu 9.10. Jeg provde dualboot med 8.10 forst, men jeg fikk feilmeldingen der. Derfor reinstallerte jeg 9.10 og valgte aa bruke hele disken, det hjalp desverre ikke. Skal forsoke det du sa etter jeg har spist. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Eventuelt kan du se på StartUp Manager. Og forøvrig ligger det en veldig god grub2-guide på Ubuntu-sidene. Det er den beste dokumentasjonen jeg har funnet hittil. Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 31. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2009 (endret) Fikk denne meldingen ubuntu@ubuntu:/media/UUID-en til disken$ sudo /usr/sbin/grub-mkconfig grub-probe: error: cannot find a device for /. edit. Eventuelt kan du se på StartUp Manager.Kan ikke installere noe fra live-CDen Endret 31. oktober 2009 av -TuX- Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Når du kjører /usr/sbin/grub-mkconfig, så kjører du vel grub2 fra CDen. Får du samme meldingen hvis du kjører noe ala /media/[uUID]/usr/sbin/grub-mkconfig ? Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 31. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2009 Faar samme feilmeldingen da ogsaa Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Ok. Da kan fu redigere grub.cfg manuelt som en nødløsning slik at du i hvert fall får bootet riktig system før du kjører grub-mkconfig. I /media/[uuid]/boot/grub/ finner du grub.cfg. Den likner litt på gamle menu.lst, så det skal ikke være så vanskelig å redigere den. Den begynner med noe drit i begynnelsen, og så kommer du til følgende litt lenger nede: ### BEGIN /etc/grub.d/10_linux ### menuentry "Ubuntu, Linux 2.6.31-14-generic" { recordfail=1 if [ -n ${have_grubenv} ]; then save_env recordfail; fi set quiet=1 insmod ext2 set root=(hd0,1) search --no-floppy --fs-uuid --set a8ece3fb-7174-4f7f-a7bd-09ae2842022b linux /boot/vmlinuz-2.6.31-14-generic root=UUID=a8ece3fb-7174-4f7f-a7bd-09ae2842022b ro quiet splash initrd /boot/initrd.img-2.6.31-14-generic } menuentry "Ubuntu, Linux 2.6.31-14-generic (recovery mode)" { recordfail=1 if [ -n ${have_grubenv} ]; then save_env recordfail; fi insmod ext2 set root=(hd0,1) search --no-floppy --fs-uuid --set a8ece3fb-7174-4f7f-a7bd-09ae2842022b linux /boot/vmlinuz-2.6.31-14-generic root=UUID=a8ece3fb-7174-4f7f-a7bd-09ae2842022b ro single initrd /boot/initrd.img-2.6.31-14-generic } ### END /etc/grub.d/10_linux ### Der kan du i første omgang se om begge uuid'ene er riktige, og hvis de ikke er det kan du bytte til riktig. Hvis det ikke fungerer kan du forsøke å skrive om til /dev/sda1, men da vet jeg ikke helt hva du skal gjøre med search-linjen. Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 31. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2009 Hvordan kan jeg finne ut hva den riktige UUID-en er? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 (endret) Det bør være den riktige som kommer opp som monteringsnavn. Ellers kan du dobbeltsjekke det med: ls /dev/disk/by-uuid Edit: Enda enklere er (men fungerer ikke uten sudo): sudo blkid Endret 31. oktober 2009 av endrebjo Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 31. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2009 Det navnet den monteres som, det jeg faar med de to kommandoene og det som staar i grub.cfg er identisk. Hva gjor jeg da? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Sleng ut grub.cfg her, så er det kanskje noen som ser noe lurt. Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 31. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2009 (endret) Ok, fikk ikke lov til aa laste opp det filtypen, saa det ble grub.txt grub.txt Endret 31. oktober 2009 av -TuX- Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 (endret) Her er det noen som har fikset det med å fjerne search-linjen i grub.cfg. Du kan forsøke det samme selv. Edit: Og innlegg #10 der sørger for at search-linjen ikke kommer tilbake ved kjerneoppdatering og slikt. Endret 31. oktober 2009 av endrebjo Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 31. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2009 Klarer ikke aa lagre endringene jeg gjor i grub.cfg, faar denne feilmeldingen You are trying to save the file on a read-only disk. Please check that you typed the location correctly and try again. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Du må være root (bruke sudo-kommandoen for å åpne editor og fil). Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 31. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2009 Ja, jeg kjorte denne kommandoen men det funker ikke sudo gedit /[UUID]/boot/grub/grub.cfg Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 (endret) Med eller uten /media foran filbanen? Endret 31. oktober 2009 av endrebjo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå