DasDiskusjonsDude Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Eg har hatt mange prøver. Eg har fått flest 4-ere, men nokre 5-ere. Ingen 3-ere eller under. Eg går i 8.klasse. Er dette veldig dårleg? Har eg jobbet for dårleg? Eg håper på ein godt betalt jobb i fremtiden, så eg lurer på om dette er gjennomsnitt, eller om det er bra eller dårleg. Kanskje eg må jobbe meire, eller kanskje eg klarer meg fint. Sett at eg f.eks ville bli pilot. Har eg då gode nok karakterer hittil? Takk for svar. Lenke til kommentar
Zevs31 Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 ville nok jobbet litt mer altså. hvis du nå har mest 4ere, så er det nok sannsynlig at de vil svekkes gjennom ungdomskolen, og så videre på videregående. hadde selv mest 6ere og 5ere i 8. klasse og gikk ut med 5 i snitt. på videregående har jeg nå mye 3 og 4. Så hvis du tenker på å bli pilot, så er det nok bare til å jobbe mer. Lenke til kommentar
Cxz Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 (endret) Det er aldeles ikke sikkert karakterene kommer til å svekkes senere på grunn av dine nåværende karakterer, det finnes rett og slett ikke noe grunnlag for å si noe slikt. For å motbevise Seves påstander, kan jeg ta et eksempel om meg selv. Hadde selv omtrent bare firere i åttende, men gikk ut av tiende med 5,6 i snitt. Karakterene mine har heller ikke falt noe mer enn jeg forventet på videregående, altså et hakk ned til omtrent fem i alt. Du burde absolutt jobbe mer med fagene hvis du skal bli flyger, slik at du skaffer deg gode arbeidsvaner, for de kan jeg love deg du får bruk for senere. Du må også huske at lærerne ofte er litt strenge i begynnelsen, og at de gjerne holder igjen karakteren de mener du har muligheten til å få. Bare stå på, les til prøver og vis innsats i timene, og alt kommer til å gå helt fint. Endret 30. oktober 2009 av Rotteh Lenke til kommentar
DasDiskusjonsDude Skrevet 31. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2009 Ok. Eg bør jobbe litt bedre. Eg håper ikkje på å få 3-ere. Gjennomsnitt håper eg på 5. Men eg veit at det da skal mykje meire arbeid til, kanskje det ikkje eingong er muleg no som eg allereie har mest firere. Lenke til kommentar
kjashd Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 4rere og 5ere er bra, har du 4,5 da du går ut av ungdomskolen kommer du inn NEsetn hvor du vil, det samme gjelder etter vidregående Lenke til kommentar
DasDiskusjonsDude Skrevet 31. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2009 Ok. Men eg har jo fortsatt resten av 8-klasse og 9 og 10-ende, så eg har ein god del tid igjen til å forbedre meg. Lenke til kommentar
RainbowLady Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Da er det berre å stå på! Eg hugser sjølv at eg fekk litt småpanikk i 8. klasse. Først termin fekk eg eit snitt på 5,0 på kortet. På vitnemålet mitt frå 10. klasse fekk eg 5,7 i snitt. Så det er heilt vanleg at ein har nokre utfordringar når ein går for syvande til åttande klasse, det er nok ein liten overgang, nemleg. Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Tja, nå har vel karakterene fra ungdomsskolen strengt tatt ikke noe å si. Men er en fordel å jobbe hardt likevel, slik at du kan opprettolde gode karrakterer på VGS. Vi ikke si du gjør det for dårlig, men et mål på 5,0 er bra. Lenke til kommentar
DasDiskusjonsDude Skrevet 31. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2009 Ok. Eg vil ikkje ha under fem. Bare for å sette eit mål med ein gong. Lenke til kommentar
RainbowLady Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Ok. Eg vil ikkje ha under fem. Bare for å sette eit mål med ein gong. Mitt mål i åttande var det óg; ikkje få eit snitt under 5. Frå derav berre steg det, så prøv å tenk på at dei karakterane du får i åttande har lite å si for fremtida di. Men hugs allikevel at det er lurt å gjere seg bemerka hos lærarane på ein positiv måte og læra seg stoffet skikkeleg allereie no. Eg angrar sjølv på ein del ting eg burde fått med meg bedre på ungdomsskulen no på VGS, fordi det blir ein slags grunnmur for mange VGS-pensum. Lenke til kommentar
DasDiskusjonsDude Skrevet 1. november 2009 Forfatter Del Skrevet 1. november 2009 Ja. Må få med meg alt. Det er mange på trinnet som f.eks svarer på prøvene feil med VILJE, og de får bare 1 og 2. De synes det er morosamt. De kommer verkjeleg til å slite med jobb i framtida. Lenke til kommentar
greiven Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 (endret) Slapp av. Hadde 3,8 i snitt i 8. klasse, 4,2 i 9. klasse. Skjerpet meg skikkelig i 10. klasse, og gikk ut med et snitt på rundt 5,1 Går nå VG2 Studiespesialisering og hadde et snitt på 5,27 i VG1, noe jeg tror var best i klassen. Moralen er: selv om karakterene kanskje ikke er så gode på ungdomsskolen, så er det faktisk bare å ta seg selv i skinnet, og stå på! Man innser til slutt at man gjør lekser for sin egen del, tro det eller ei. Endret 1. november 2009 av Kiimmeen Lenke til kommentar
--Tiaaa-- Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Eg har hatt mange prøver. Eg har fått flest 4-ere, men nokre 5-ere. Ingen 3-ere eller under. Eg går i 8.klasse. Er dette veldig dårleg? Har eg jobbet for dårleg? Eg håper på ein godt betalt jobb i fremtiden, så eg lurer på om dette er gjennomsnitt, eller om det er bra eller dårleg. Kanskje eg må jobbe meire, eller kanskje eg klarer meg fint. Sett at eg f.eks ville bli pilot. Har eg då gode nok karakterer hittil? Takk for svar. Jeg fikk også mest firere i 8.klasse, hvert fall en treer(minus(i naturfag)) og noen femmere også, men mest firere. Sommeren i 8.klasse hadde jeg 4.5 i snitt. Sommeren i 9.klasse fikk jeg 4,9 i snitt, og hadde gått opp en karakter i mange fag, i naturfag hadde jeg gått opp til 5. I 10.klasse gikk jeg ut med 5,3 i snitt, og hadde gått opp til mange 5'ere og flere 6'ere, nesten ingen 4'ere. Et tips kan jo være å skrive notater til prøvene du skal ha, om du ikke gjør dette allerede. Det har jeg alltid gjort, og selvom jeg ikke forstår det så godt, så pugger jeg det slik at jeg husker alt. Det har gjort at jeg har fått ganske gode karakterer. Pugg, pugg, pugg... Sett deg også mål for hvilken karakterer du ca. vil ha på den og den prøva, og når du faktisk ser at du får de karakterene du har jobbet for, så blir det morsomt(eller bedre da) å pugge på prøver og ikke minst få igjen prøvene. Jeg satt meg som mål å gå ut av ungdomsskolen med 6'er i naturfag og 5'er på begge eksamene, dette jobbet jeg veldig hardt for, men når jeg faktisk fikk det jeg hadde jobbet for, ga det meg masse motivasjon til å gjøre det like bra på vgs. Jeg tror ikke det er noe problem for deg å gå opp i karakterer dersom du jobber godt på skolen. Kjenner mange som hadde godt under 4 i snitt i 8 og 9.klasse, men som gikk ut av ungdomsskolen med godt over 4(noen også 5) i snitt. Lenke til kommentar
DasDiskusjonsDude Skrevet 2. november 2009 Forfatter Del Skrevet 2. november 2009 Det beste er spenningen når du får igjen ein prøve, og du får se resultatet av hardt arbeid:) Lenke til kommentar
ns07 Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Sånn passe... Hvis jeg var deg hadde jeg jobbet litt mer. Ta deg litt mer tid til å øve til prøver og spør læreren hvis du ikke skjønner no. Hvis du gjør det vil du klare deg dritbra på skolen Lenke til kommentar
HValder Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Det er jo veldig individuelt, men å jobbe hardt er alltid ei god anbefaling. Sjølv jobba eg hardt på ungdomsskulen og gjekk ut med eit snitt på 5,1, på VGS ga eg stort sett faen og endte opp på 4,67. Lenke til kommentar
Dr. Chaos Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Det er ikke noe fasitsvar på hva slags karakterer du har nå vil gi deg på VGS. Ungdomsskoler er mindre profosjonelle når det gjelder karakterer og mange får et sjokk når de kommer til VGS. Det jeg kan anbefale deg er å jobbe så mye som du føler er nødvendig (ikke overarbeid deg på ungdomsskolen, det har ingen hensikt fordi stoffet skal alltid bygges på og ikke trenger perfeksjon. Du ender opp med å bli ekstremt lei.) Hvis jeg skal trekke fram meg selv som eksempel har karakterene mine steget fra omtrent 4 i snitt i 8. til 5,125 i 10. De har steget jevnt oppover, og det har ikke gått ned på VGS. Ikke stress deg til høye karakterer, men jobb sakte og målretta med hele tida tanken om å gjøre det bedre, samtidig som du ikke overanstrenger deg. Lenke til kommentar
DasDiskusjonsDude Skrevet 4. november 2009 Forfatter Del Skrevet 4. november 2009 Hadde nettopp ein prøve. Fikk 5:) Ganske fornøgd med den, den enklaste prøven vi har hatt hittil. Overrasket meg litt at eg ikkje fikk 6, eg hadde ikkje noko eg ikkje kunne på denne. Det var RLE. Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Hvordan kan du være fornøyd hvis du hadde forventet noe bedre? Lenke til kommentar
DasDiskusjonsDude Skrevet 5. november 2009 Forfatter Del Skrevet 5. november 2009 Ganske førnøgd, ikkje heilt, men greit nok. Eg kan vere fornøgd sjølv om eg ikkje fikk full score:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå