Martin HaTh Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Har hatt noen problemer med høytallerne mine med at de knitrer og "slår" gjerne om kveldene. Tar jeg høyere lyd på høytallerene blir det sterkere. Har også hatt noen smp slike problemer med summing osv. i elgitaren min. Så nå tok jeg den nærmere datan min, og da ble det plutselig veldig mye sterkere! Så er det noe med datamaskiner generellt, eller er det spesielt for min? Er det en alvolig feil, eller bare en liten bagatell? Går det an å fikse det? Og sist men ikke minst, hva kommer det av? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Forsvinner lyden om du fjerner lydkjelda eller slår av PC-en? Lenke til kommentar
Martin HaTh Skrevet 30. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2009 Da data'n var skrudd av var det helt stille. Jeg merket også at da jeg skrudde på data'n kom det en "stigende lyd", slik som THX greia på kino. Og så var det igang igjen. Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 er kontaktene pc'n og forsterkern for strøm fra jordet? Lenke til kommentar
weebl Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 er alt jordet på samme veggstøpsel/kurs? Og denne tråden passer vel bedre i elektronikk?? Lenke til kommentar
vonLime Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Minner om problemet jeg har i bilen min. Da er det jordinga som gjør at hvine-lyden i høyttalerne følger turtallet. Vet ikke om det gjelder det samme for vekselstrømmen i huset som for likestrømmen i bilen, men du kan jo prøve A) jordede ledninger, og prøv det i andre uttak(jordede og uten jord) B) koble opp PC-en i et annet hus. Kommer det samme lyd, er det PC-en, om det ikke er det, så kan det være noe galt med jordinga i huset ditt Lenke til kommentar
Martin HaTh Skrevet 11. november 2009 Forfatter Del Skrevet 11. november 2009 Noob spørsmål: hvordan ser man/kan man vite om noe er jordet? Lenke til kommentar
Lch Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Du kan se det på vegguttaket og ledningene du plugger inn i kontakten. Forutsetningen er da at det elektriske anlegget ikke er tuklet med eller satt opp feil (f.eks jordet uttak uten tilkoblet jord, morsomt når man oppdager slikt). Jordet støpsel, vanlig støpsel. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Jording har fint lite med saken å gjøre; problemet er billige forsterkerkretser uten skjerming. Ferrittringer kan fungere. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 (endret) Jeg har et annet problem ang. knitring i datamaskinen. Hvis jeg scroller på en nettside eller i et dokument så kommer det en høyfrekvent lyd i det jeg blar opp og ned. Noen som har peiling på hva det kan skyldes?. Det er forresten ikke hardisken, den lager en veldig sær lyd når den skriver/leser. Den lyden jeg snakker om kan minne litt om den lyden som kommer fra CRT-skjermer. Endret 14. november 2009 av Dj_eLmO Lenke til kommentar
gxi Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 (endret) Jeg har et annet problem ang. knitring i datamaskinen.Hvis jeg scroller på en nettside eller i et dokument så kommer det en høyfrekvent lyd i det jeg blar opp og ned. Noen som har peiling på hva det kan skyldes?. Det er forresten ikke hardisken, den lager en veldig sær lyd når den skriver/leser. Den lyden jeg snakker om kan minne litt om den lyden som kommer fra CRT-skjermer. Det er helt normalt på integrerte lydkort på hovedkort. Disse problemene er mindre på dyre hovedkort, og er helt ikke-eksisterende selv på helt billige eksterne lydkort (da inkluderer jeg også PCI/PCI-E-kort). Dersom du skal ha dette vekk installerer du et annet lydkort enn det integrerte kortet. Det er også ganske normalt med at slike lyder kommer direkte fra hovedkortet, altså ikke via høytalere. Det er ikke så mye man kan gjøre med det isåfall. Kommer av vibrasjoner direkte på komponentene på hovedkortet, spesielt på spoler. Endret 14. november 2009 av gxi Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Har selv hatt problem med lyd når jeg skroller på nettsider, irriterende lyd, hos meg forsvant det når jeg byttet skjermkort. Vet ikke om det er samme greia da, men ligner samme problemet. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Jeg hadde problemer med en datamaskin (en HP Compaq stasjonær) som laget (sinnsykt irriterende, veldig høye) pipelyder når den /ikke/ jobbet. En annen, identisk, maskin hadde ikke dette problemet. Problemet forsvant når jeg nappet ut kabelen til den innebyggde høytaleren... Ære være Dell Optiplex etc. arbeidsstasjoner Lenke til kommentar
Vain Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Har hatt noen problemer med høytallerne mine med at de knitrer og "slår" gjerne om kveldene. Tar jeg høyere lyd på høytallerene blir det sterkere. Har også hatt noen smp slike problemer med summing osv. i elgitaren min. Så nå tok jeg den nærmere datan min, og da ble det plutselig veldig mye sterkere! Så er det noe med datamaskiner generellt, eller er det spesielt for min? Er det en alvolig feil, eller bare en liten bagatell? Går det an å fikse det? Og sist men ikke minst, hva kommer det av? Er det masse pleksiglass på kabinettet? I så fall kan du dekke de områdene med gitter av metall. Det kan fange opp en del av strålingen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå