CellularDude Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Da min sønn i går skulle åpne lokket på sin 9 måneder gamle HP DV5-1190 laptop. Da lokket var nesten helt åpnet, brakk et pyntedeksel på baksiden av maskinen av. Da han skulle ta dekslet, bøyde han lokket litt framover, og plutselig knakk begge hengslene. Maskinen sto på et bord da det skjedde. Han prøvde ikke å lukke dekslet, men bøyde det som nevnt litt framover. Jeg var ikke hjemme da dette skjedde, men min kone var i samme rom, og selv om hun ikke så akkurat da hengslene knakk, hørte hun det, og kunne bekrefte at maskinen sto på et bord, og f.eks ikke hadde falt i gulvet. Jeg syntes det høres merkelig ut, og da vi var innom butikken i dag, syntes de også det hørtes helt merkelig ut. Til overmål var begge hengslene brukket. I butikken hevdet de at maskinen måtte ha falt i gulvet, og jeg synes ikke det var så rart at de trodde det. Selv har jeg tre Acer-maskiner, og de har en annen hengsel-løsning enn HP'en til sønnen min. Jeg tenkte på materialtretthet og om hengslene kunne være laget av lettmetall. Men det er også en mulighet at det løse dekslet min sønn skulle ta opp, var kommet i klem mellom lokket og kabinettet, og at hengslene brakk på grunn av det. Har for øvrig en del Acer- Lenovo- og Fujitsu-Siemens-maskiner på jobb, og slikt har aldri skjedd. Er det noen som selv har erfart dette med nyere HP-maskiner, enten som brukere eller folk innen bransjen? Jeg føler det er vanskelig å kjøre noen reklamasjon så lenge det hele høres utrolig ut, men dersom andre kan bekrefte at de har opplevd/vært borti lignende, basert på normal bruk. Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 dv5 serien har vert kjent for dårlige hengsler og hadde flere tilfeller av dette på gamlejobben.. kontaktet HP og de sa de var klar over det og at vi bare skulle sende den inn på rep.. men forstår at man tror den har gått i bakken... var jo selvfølgelig det jeg også trodde da kunden kom, men HP bekreftet svakheten Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 30. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2009 Tusen takk for tilbakemelding! Som du har lest, hadde jeg mine bange mistanker, selv om det høres vilt ut at begge hengslene røk. Imidlertid er det overhodet ikke utøvet så mye press at hengslene skal ryke. I butikken sa de at maskinen, eller HPs maskiner, hadde solide hengsler, men jeg så fort at selve mekanikken var helt annerledes enn på de tidligere nevne maskinene fra Acer, Lenovo og Fujitsu-Siemens. For øvrig er det ikke først gang det har vært trøbbel med HP-maskin. Min sønn fikk ny PC til jul i fjor. Den hadde et tastatur som var "buet" fra dag 1, samtidig som den ble forferdelig varm. Dessuten løsnet en tast. Butikken var lite samarbeidsvillig etter ukevis med venting på PCen, som ble sendt til verksted. Men HP var meget samarbeidsvillige, og ordnet det slik at vi fikk pengene igjen. Ny PC ble kjøpt i en annen butikk. Siden HP hadde ordnet saken på en eksemplarisk måte, ble det en ny HP-maskin, den som denne saken gjelder. Den nye maskinen ble også meget varm, men holdt noen måneder, helt til harddisken røk. Dette ble ordnet på garantien uten noe om og men. Så skjer dette. Maskinen er pent behandlet, og det som er skjedd kom som et sjokk. Imøteser flere tilbakemeldinger fra folk som har erfaringer. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 (endret) Jobber på servicesenter, primært mot HP, og har enda til gode å se brukne hengsler på dv5 (har ikke sjekket om dette er et kjent problem hos HP tho). Vet at dv9000 og dv6000 hadde store problemer med hengslen på venstre side. Har skrudd litt i både dv5 og dv7 og dem ser ut til å ha mye bedre festemekanisme enn overnevnt problemserie. Dog, kan være misvisende og er godt mulig at dette er et problem HP sliter med også på denne serien. Som vesleengen foreslo ville jeg kontaktet HP for å få bekreftet dette, og avtalt videre service. Endret 30. oktober 2009 av Eksentron Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 30. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2009 (endret) Takker så mye for svaret! Har søkt på nettet, og til nå fått flere bekreftelser på problemer med DV900-maskiner, venstre side. Har sett nøye på hengslene, og det virker som metallet er porøst, noe som kan indikere at de er av lettmetall. Bruddflaten er ikke så stor, det vil si at det er mye belastning på liten flate, ved gjentatte åpninger og lukkinger av lokket, og at det muligens kan føre til materialtretthet med tiden. Kan jeg som kunde/sluttbruker kontakte HP direkte? Har tidligere vært i kontakt med HP, men da var det faktisk de som kontaktet meg. Endret 30. oktober 2009 av CellularDude Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 er ikke noe problem kontakte hp direkte, går ofte raskere går du rett til produsent istedenfor butikk. da du ofte sender vare til butikk som så sender videre til hp selv, sparer et forsinkende ledd i forsendelsen begge veier. Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 30. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2009 Ok, flott! Da kontakter jeg HP. Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 30. november 2009 Forfatter Del Skrevet 30. november 2009 HP ble kontaktet, og først ba de om å få tilsendt noen bilder av PCen. Tok en del nærbilder, men man kunne ikke ut fra de tilsendte bildene avgjøre noe i saken. Derfor ble maskinen sendt inn, og etter et par dager kom tilbakemeldingen: Det var etter deres utsagn ikke noen skade som ble dekket av garantien, fordi skaden var blitt fysisk påført. Vedlagt var et prisoverslag for hva det ville koste dersom jeg ville de skulle reparere den. 4800 kroner inkl mva og frakt. I prisen inngår også bytte av skjermen. Jeg er ikke lysten på å gi meg på dette. Skaden er vel fysisk påført i den forstand at man må bruke fysisk kraft for å åpne lokket. Men det kan komme av at det løse dekslet har kommet i klem og vært med å forårsake hengselbruddet. Likeledes stiller jeg spørsmål ved hvorvidt det er nødvendig å bytte hele skjermen. Det er vel nok å bare skru av hengslene og bytte ut disse. Uansett er det helt uaktuelt å betale nesten 5000 kroner for reparasjon. Da kjøper vi heller en ny maskin, denne gang med forsikring!!! Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Det kommer an på hvilken type skjerm det er snakk om. På modellene med en glassplate over hele fronten må alt byttes, men om det er en plastramme rundt kan man bare bytte hengslene... Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 30. november 2009 Forfatter Del Skrevet 30. november 2009 @ Eksentron: Her er noen bilder av skaden. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Utifra bildene ser det ut til å være en fysisk skade som ikke er forårsaket av en produksjonsfeil ettersom selve metallet er brukket. Problemet med HP sine hengsler har vært at det ryker i festet til plasten. Dog kan jeg ikke si dette med sikkerhet, men jeg hadde nok konkludert den skaden med det samme som verkstedet du leverte maskinen til. Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 30. november 2009 Forfatter Del Skrevet 30. november 2009 Mekanismen virker jo uansett ikke spesielt solid, i alle fall sammenlignet med løsninger som f.eks på mine Acere. La ved noen bilder av to av mine Acere nederst i denne posten. Enig med deg i at det ikke dreier seg om en produksjonfeil fra HPs side, men konstruksjonen virker sårbar. En ting er i alle fall helt sikkert: Hadde jeg tegnet forsikring da den ble kjøpt, hadde dette vært unngått. Hadde en annen HP-maskin et par-tre uker før denne (den ble kjøpt for et lite år siden), men den røyk, og det var en garantisak. Den gang hadde vi forsikring. Så fikk vi pengene igjen, og kjøpte denne i en annen butikk. Vi takket nei til forsikring. I mai røyk harddisken, også det ble en garantisak. Men så skjer dette... Denne maskinen kostet nesten 9000 kr. Siden den var såpass dyr, kunne det kanskje vært en ide å bruke hjem-/innboforsikringen. Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 1. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2009 Har nå lagt inn skademelding til mitt forsikringsselskap, og avventer svar fra dem. Med en egenandel på kr 2000,- vil jeg komme greit fra det, dersom selskapet dekker reparasjon. Selskapet vil også komme greit fra det (kr 2800,-). Men om jeg heller kan velge en ny maskin er usikkert. Reparasjonskostnadene utgjør over 50% av det ny maskin kostet i februar. Det er uforholdsmessig mye. Dessuten får man fint en ny PC til 4800 kroner, om enn ikke med så gode spesifikasjoner som den som er ødelagt. Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 poengløst med en rep til flere tusen når man feks kan kjøpe noe slikt som erstatning... http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...campaign=301109 Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 4. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2009 (endret) poengløst med en rep til flere tusen når man feks kan kjøpe noe slikt som erstatning... http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...campaign=301109 Reparasjon til flere tusen er poengløst, ja, så det blir en ny PC. Fikk i går melding fra forsikringsselskapet om at de dekker reparasjonsbeløpet, minus en egenandel, som blir på 1500 kr. Beløpet blir utbetalt, så det er opp til oss hva vi vil bruke det til. Endret 4. desember 2009 av CellularDude Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå