Gå til innhold

Hva skal du gjøre med livet ditt?

Anbefalte innlegg

Det virker som om du ser på en jobb som noe som ikke er gøy og ikke hva det er(eller burde være), nemlig, din hobby. Ved å være en lege og like det, vil hun jo gjøre det hun synes er gøy?

Jobb er ikke alltid gøy. De fleste jeg kjenner liker jobbene sine, men de synes ikke alt er gøy med jobben sin. Hvis alt skal være så gøy vil man aldri komme langt, og det skader også samfunnet.

Hvordan kan du si at det ikke er noen som liker å være en søppeltømmer? Har dupratet med en søppeltømmer som gjør en effektiv jobb?

De fleste som er søppeltømmere er ikke søppeltømmere fordi det er alltid det de har drømt om. De blir det, fordi det er en godt betalt jobb som ikke krever kvalifikasjoner. Hvis du synes jobben er grei, har få kvalifikasjoner er det en god jobb hvis du ønsker å tjene litt mer penger.

Du mener altså at noen må gjøre drittjobbene og det er deres feil at de ikke tar utdanningen som alle andre har muligheten til. De som gjør disse jobbene vil altså gjøre "drittjobber" og derfor være ulykkelige. Så det du sier er altså, med mine ord: "jeg, og samfunnet, trenger de til å gjøre den jobben de gjør, derfor kan de bare være ulykkelige. Det er trossalt deres egen feil." Ja, det er deres egen feil, men det trenger ikke nødvendigvis være en "feil" å gjøre disse jobbene?

Folk som gjør drittjobber verdsetter jeg. De jobbene får høyere lønn, altså de blir belønnet for at de gjør en jobb som andre ikke liker. Allikavel, de har ingenting å klage på at de ikke får høyere lønn enn de som tar utdannelse. De kunne ha gjort det samme selv om de hadde giddet.

De jobbene krever kompetanse. De krever bare ikke de samme kompetansene som det trengs i en ingeniør jobb eller et legeyrke.

Hva slags kompetanse. For å si det på en annen måte. En ingeniør kan være en sekretær, en sekretær kan ikke være en ingeniør. Det er en jobb som netsen alle kan gjøre, det er et yrke som krever lite utdannelse. Altså, krever mindre kompetanse.

Du mener altså at man skal bli betalt for å gjøre en god jobb. Jeg er enig. Men burde det ikke være det samme for en sekretærer, og andre "dårlige" jobber? Burde ikke de også bli betalt for å gjøre en god jobb, og ikke fordi de gjør en "drittjobb"?

Ved å leve i nået vil du være lykkelig og gjøre de jobbene hobbiene du har lyst til. Hva samfunnet trenger, eller ikke trenger, vil komme av seg selv. Et lykkelig samfunn er trossalt når alle er lykkelige, no?

Sekretærer gjør ingen drittjobb. De har en vanlig lavtlønnet jobb. Hvis de jobber hardt kan de stige i rekkene (ikke i Norge siden vi gir lønn etter alder), rettferdighet fungerer over alt.

For å bli en sekretær trenger man ikke å jobbe hardt, derfor fortjener sekretærer lavere lønn.

jeg har sagt det samme hele tiden. Tenk på fremtiden, men også på nåtiden. Dette inkluderer å gjøre de hobbiene man har lyst til. Mitt mål er å skape et rettferdig samfunn, ikke et samfunn hvor folk er lykkligst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ha et rettferdig samfunn hvor folk ikke er lykkelige?

Er ikke lykke det viktigeste? Eller er rettferdighet det viktigste?

Og vil ikke rikdom, overflod og rettferdighet komme av seg selv, hvis folk er lykkelige, altså lever i nået?

Hvis lykke kun kan føles i nået, og du fokuserer på nået, vil du være lykkelig. Hvis du er lykkelig, altså liker det du holder på med, vil du gjøre en god jobb. Altså vil det bli skapt rikdom, overflod og rettferdighet.

Lenke til kommentar
Hvorfor ha et rettferdig samfunn hvor folk ikke er lykkelige?

Er ikke lykke det viktigeste? Eller er rettferdighet det viktigste?

Og vil ikke rikdom, overflod og rettferdighet komme av seg selv, hvis folk er lykkelige, altså lever i nået?

Hvis lykke kun kan føles i nået, og du fokuserer på nået, vil du være lykkelig. Hvis du er lykkelig, altså liker det du holder på med, vil du gjøre en god jobb. Altså vil det bli skapt rikdom, overflod og rettferdighet.

Generelt sett er folk lykkelige i et rettferdig samfunn. Det er ikke noe problem. Det kan godt være at folk blir mer lykkelige av at vi har noen slaver. Selvfølgelig blir de slavene ulykkelige, men hvis det er få vil det påvirke den nasjonale lykken i liten grad. Forstår du hvorfor rettferdighet er viktigst?

Absolutt ikke. Mens folk er lykkelige kan samfunnsmoralen bli ødelagt. Dette kan ødelegge for økonomien i fremtiden. For å gi et eksempel, Singapore begynner å bli svært rike selv om de ikke er lykkeligere enn dansker.

Slutt å bruke ordet nået, du mener noe helt annet enn hva mange andre vil tolke det som. Du har definert å leve i nået som å bry seg om nåtiden og fremtiden. Jeg er ikke enig i den tolkningen og ønsker ingen diskusjon omkring hva nået burde bety. Kan du vær så snill bare skrive hva du mener. Jeg har sagt om og om igjen at ikke alt er morsomt i verden. Hvis alle skal ha det morsomt hele tiden raserer samfunnet sammen og alle blir ulykkelige. Det blir ingen overflod av rikdom hvis ingen gjør drittjobber, hvis ingen gidder å gjøre noe som er tøft.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Generelt sett er folk lykkelige i et rettferdig samfunn. Det er ikke noe problem. Det kan godt være at folk blir mer lykkelige av at vi har noen slaver. Selvfølgelig blir de slavene ulykkelige, men hvis det er få vil det påvirke den nasjonale lykken i liten grad. Forstår du hvorfor rettferdighet er viktigst?

Nei. Slik jeg ser det vil et rettferdig samfunn være en effekt av lykke og ikke omvendt. Du sier jo selv at ikke alle kommer til å være lykkelige hvis vi setter fokus på rettferdighet. Jeg ser ingen poeng i at folk ikke skal være lykkelige. Og det er skremmende at du synes folk bør være ulykkelige slik at du kan være "lykkelig", når det er helt unødvendig å ha en slik holdning.

Hvis vi derimot setter fokus på lykke, som kun kan oppfattes i nået, vil rettferdighet komme som en følge av det. En lykkelig person vil ikke handle urettferdig og dermed ikke skape urettferdighet. Hvis personen derimot jakter en lykke i fremtiden kan hun nok handle urettferdig og umoralsk i veien mot denne lykken.

Absolutt ikke. Mens folk er lykkelige kan samfunnsmoralen bli ødelagt. Dette kan ødelegge for økonomien i fremtiden. For å gi et eksempel, Singapore begynner å bli svært rike selv om de ikke er lykkeligere enn dansker.

Jeg sier ikke at et land ikke kan bli rikt selv om folk ikke er lykkelige, men at rikdom vil komme som en følge av at folk er lykkelige. Og rikdom er vel strengt tatt ikke det viktigste? Rikdom vil ikke gjøre deg, eller noen andre, lykkelig. Det har historien vist gang på gang og du trenger bare se den videoen på første side for å få det forklart av en psykolog.

Slutt å bruke ordet nået, du mener noe helt annet enn hva mange andre vil tolke det som. Du har definert å leve i nået som å bry seg om nåtiden og fremtiden. Jeg er ikke enig i den tolkningen og ønsker ingen diskusjon omkring hva nået burde bety. Kan du vær så snill bare skrive hva du mener. Jeg har sagt om og om igjen at ikke alt er morsomt i verden.

Nået = nærværende øyeblikk ifølge ordboka. Jeg setter ingen annen betydning på det.

Jeg har dertimot definert det å leve i nået, eller leve livet, som å ha fokus på det som skjer nå - og at det å ha fokus på det som skjer nå ikke vil bety at du kaster bort en fremtid, bare at hva som skjer i fremtiden ikke er i fokus.

Man mister ikke sin fremtid ved å leve i nået og de ferreste mennesker vil gjøre handlinger som fører til at de ikke kan leve i morgen, selv om de lever i nået. Det er nok heller du som har en feil, og fordomsfull, betydning av ordene.

Hvis alle skal ha det morsomt hele tiden raserer samfunnet sammen og alle blir ulykkelige.

Samfunnet raser ikke sammen hvis folk gjør det som for dem er gøy. Tvert imot, det vil blomstre. Grunnene har jeg gitt ovenfor.

Det blir ingen overflod av rikdom hvis ingen gjør drittjobber, hvis ingen gidder å gjøre noe som er tøft.

Folk vil jo gjøre disse "drittjobbene" da det finnes mennesker som liker de jobbene.

Resten av ditt liv formes nå, og jeg ser ingen grunn til å ikke være med, og føle prosessen.

Lenke til kommentar
Nei. Slik jeg ser det vil et rettferdig samfunn være en effekt av lykke og ikke omvendt. Du sier jo selv at ikke alle kommer til å være lykkelige hvis vi setter fokus på rettferdighet. Jeg ser ingen poeng i at folk ikke skal være lykkelige. Og det er skremmende at du synes folk bør være ulykkelige slik at du kan være "lykkelig", når det er helt unødvendig å ha en slik holdning.

Hvis vi derimot setter fokus på lykke, som kun kan oppfattes i nået, vil rettferdighet komme som en følge av det. En lykkelig person vil ikke handle urettferdig og dermed ikke skape urettferdighet. Hvis personen derimot jakter en lykke i fremtiden kan hun nok handle urettferdig og umoralsk i veien mot denne lykken.

Leste du en gang eksemplet mitt? Du får ha slaver da siden rettferdighet ikke betyr noe for deg. Dette har ingenting med meg å gjøre, dette handler om at å skape et rettferdig samfunn er faktisk like viktig som å skåre høyest på lykkestatistikkene. I tilegg er det verdt å nevne at det er en fremtid som man må tenke på.

Som sagt, hvis slaver skaper lykke, kommer rettferdighet etterpå? En lykkelig person kan absolutt handle urretferdig (hitler?), men tenk hvor grusomt det er å jakte etter lykke i fremtiden, ja la oss alle drite i fremtiden og se ned på de som jobber. Din holdning er hva som er galt med Norge, det er en råtten holdning hvor innsats blir sett ned på. Det eneste man skal gjøre er å drikke seg full, snakke om alt annet enn fremtiden sin, forvente at alt sammen kommer på et sølvfat til seg selv betalt av fattige arbeidere i utlandet, kjøpt av skitne oljepenger.

Nået = nærværende øyeblikk ifølge ordboka. Jeg setter ingen annen betydning på det.

Jeg har dertimot definert det å leve i nået, eller leve livet, som å ha fokus på det som skjer nå - og at det å ha fokus på det som skjer nå ikke vil bety at du kaster bort en fremtid, bare at hva som skjer i fremtiden ikke er i fokus.

Man mister ikke sin fremtid ved å leve i nået og de ferreste mennesker vil gjøre handlinger som fører til at de ikke kan leve i morgen, selv om de lever i nået. Det er nok heller du som har en feil, og fordomsfull, betydning av ordene.

Nå betyr plutselig å leve i nået noe helt annet. Nei, det er ikke sånn at hvis man fokuserer på livet sitt nå vil alt gå flott i fremtiden. Jeg vet ikke hvor du har fått den idiotiske ideen i hodet ditt om at alt skal være morsomt og gøy. Beklager, men slik fungerer ikke verden. Skal du bli lege må du jobbe. Noen ganger må du gjøre ting som ikke er morsomt. Du kan prise deg lykkelig for at forsatt noen i Norge gjør ting som er nødvendige, men ikke alltid så morsomme. Hadde de ikke gjort det ville Norge vært et fattig land.

Folk vil jo gjøre disse "drittjobbene" da det finnes mennesker som liker de jobbene.

Ærlig talt. Sitter du her og tror at noen drømmer om å plukke opp søppel? Sier du det samme om de som vasker døde kropper? Hva med å tømme flyttbare toaletter? Det handler om penger, cash. Det er ingenting galt i at man ikke elsker jobben sin, fordi noen må faktisk gjøre de jobbene. Du minner meg på hvorfor jeg hater Norge, fordi svært mange nordmenn har dine holdninger. :sick:

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Ved å leve i nået tenker du ikke på en fortid som har hendt eller en fremtid som kan skje. Du har en 100% fokus på det som skjer akuratt nå. Hvis du har 100% fokus på det som skjer nå, vil du ikke sette merkelapper på ting du ser som du har blitt fortalt er ikke-gøy. Du vil handle kun etter ditt eget behov etter overlevelse(ikke tilfredsstillelse).

For å overleve må du ha penger og dermed gjøre en jobb. Denne jobben du gjør vil ikke være kjedelig fordi du ikke tenker på hva du kunne gjort isteden(fremtid/fortid). Du har 100% fokus på det du gjør og tiden som er nå. Du vil med andre ord ha det gøy på jobben. Ved å ha det gøy på jobben vil du gjøre en god jobb. Ved å være lykkelig og gjøre en god jobb, vil du bli belønnet deretter. Gjennom jobben vil du skaffe deg mer kunnskap om det du gjør og bli flinkere til å gjøre det. Men jobben vil ikke gjøre deg lykkelig. Du er lykkelig og derfor vil du gjøre en bra jobb.

Hvis du ser på søppeltømming, vasking av lik, og tømming av utedoer som noe fælt er det bare fordi du har en oppfatning, eller en tanke, om at det er det. Hvis du derimot lever i nået, er 100% tilstede, vil denne tanken være borte. Det du gjør vil da være gøy, fordi du er lykkelig.

Ved å leve i nået vil du ikke ha noen oppfatning av noe som kan bringe deg lykke. Du er lykkelig og det vil vises i alt du gjør.

Ved å leve i nået vil du være lykkelig. Er du lykkelig vil du gjøre gode handlinger. Du vil med andre ord ikke ha slaver, du vil ikke utføre massemord og jobbe deg oppover for å få makt. Disse handlingene vil ikke gjøre deg mer lykkelig enn det du er nå og derfor vil du ikke se nødvendigheten i å gjøre det.

Hvis du derimot setter deg mål om å bli verdenshersker slik at du kan bli lykkelig, vil du gjøre alt i din makt for å bli det. Setter du deg mål om eige mest mulig og ha mest mulig penger for å gjøre deg lykkelig vil du ofte handle umoralsk og urettferdig. Du vil utsette lykken din til et senere tidspunkt og det vil ikke føre noe som helst bra med seg.

Ved å ruse deg vil du ikke leve i nået. Du forsøker å komme deg til nået, men ødelegger deg selv i prosessen. En som lever i nået vil ikke ruse seg. Da en som lever i nået er lykkelig og trenger ingen substanser for å gjøre seg selv "lykkelig".

Ser du nå hvorfor lykke og det å leve i nået er viktig? Ser du nå hva det innebærer, og hvordan samfunnet vil bli bedre, og ikke værre, av å leve i nået?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...