Gå til innhold

[Løst]Forbikjøring i høyre felt? Lovlig eller ulovlig?


Heffer

Anbefalte innlegg

Min tolkning:

 

post-56083-1257391666_thumb.jpg

Ulovlig.

 

post-56083-1257391684_thumb.jpg

Lovlig.

 

Rød bil kjører i 60, blå kjører i 80. Fartsgrensen er 80.

 

 

Man kan jo holde på å slakke ned farten og ødelegge flyten i trafikken fordi man ikke kan kjøre fortere enn de i venstre felt!

 

Vel, i det første eksempelet der er det ganske soleklart et lovbrudd vil jeg påstå.

 

Den andre er mer diffus i mine øyne, og vil nok komme an på situasjonen. Er det rushtrafikk? Deler veien seg? Sånne ting..

Tror nok de som er ute og loker langs veiene og følger med på slikt også ser an situasjonen.

 

Det er vel en viss forskjell på å "passere" pent og pyntelig, og å skamskifte filer uforsiktig og feks i høy fart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Min tolkning:

 

post-56083-1257391666_thumb.jpg

Ulovlig.

 

post-56083-1257391684_thumb.jpg

Lovlig.

 

Rød bil kjører i 60, blå kjører i 80. Fartsgrensen er 80.

 

 

Man kan jo holde på å slakke ned farten og ødelegge flyten i trafikken fordi man ikke kan kjøre fortere enn de i venstre felt!

jeg vil si at tegning 1 er en vurderingssak om den er ulovlig. vis de gule bilene også holder 60 og det er plass til å trygt gi signal og skifte felt mellom gule og og rød bil, vil jeg si det er lovlig. vis det ikke er så god plass vil jeg si det er ulovlig.

vis den forrerste gule bilen holder 80 og den bakerste 60 vil jeg si meg enig i at den illustrerte kjøringen er ulovlig da også.

Lenke til kommentar
og den relevante paragrafen er paragraf 12 i veitrafikkloven punkt c:
Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

Denne paragrafen slår ihjel alle teorier om at det er lov til å kjøre forbi i høyre felt som ved tegning 2. Den sier at det er ulovlig dersom ikke trafikken er så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i retningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran(...). Feltet på tegning 2 er helt fritt, altså er det ikke lov til å kjøre forbi til høyre.

 

Tegning 1 ligger litt i grenseland, situasjonen avgjør hva som er lovlig i denne situasjonen. Jeg tolker reglene slik at begge felter må være hastighetsbestemt av et forankjørende kjøretøy, altså vil det i denne situasjonen ikke være lov til å kjøre forbi til høyre fordi trafikken i høyre felt flyter fint. Løsningen er at kjøretøyet som sperrer venstre felt må bytte fil.

 

For øvrig skulle alle som sperrer venstre felt hatt i ræva med øks.

Lenke til kommentar
og den relevante paragrafen er paragraf 12 i veitrafikkloven punkt c:
Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

Denne paragrafen slår ihjel alle teorier om at det er lov til å kjøre forbi i høyre felt som ved tegning 2. Den sier at det er ulovlig dersom ikke trafikken er så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i retningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran(...). Feltet på tegning 2 er helt fritt, altså er det ikke lov til å kjøre forbi til høyre.

 

Tegning 1 ligger litt i grenseland, situasjonen avgjør hva som er lovlig i denne situasjonen. Jeg tolker reglene slik at begge felter må være hastighetsbestemt av et forankjørende kjøretøy, altså vil det i denne situasjonen ikke være lov til å kjøre forbi til høyre fordi trafikken i høyre felt flyter fint. Løsningen er at kjøretøyet som sperrer venstre felt må bytte fil.

 

For øvrig skulle alle som sperrer venstre felt hatt i ræva med øks.

du har helt rett i forhold til den paragrafen, det finnes ingen paragraf som dekker det nøyaktige forholdet som er vist i tegning 2.

i den situasjonen kan du enten.

1. tenke at vis man bare ligger bak sjoføren så tar han vel hintet til slutt og bytter felt.

 

2. gi et hint ved å kanskje blinke med lysene eller tute litt med hornet, men dette kan vel kanskje betraktes som lovbrudd?

 

3. tenke jaja for en dust og kjøre forbi på høyre side vis ikke bilen byter felt når du nærmer deg. men igjen strengt tatt kanskje ulovlig.

 

4. ringe politiet og be om tillatelse om å kjøre forbi på høyreside.

Lenke til kommentar
Hva er andres tanker om dette... ?

 

Politiet gir ikke forenklet forelegg (ff) ved overtredelse av vegtrafikkloven § 3, det anmeldes. Terskelen for det er naturlig nok (litt for) høy. Derfor er jeg for dusteparagrafen der man kan gi ff for å være idiot i trafikken, for eksempel slik du skisserer.

 

Tips til å få diskusjonen inn på rett spor: Finn ut om det er forskjellige regler på forbikjøring i høyre felt, og passering i høyre felt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...