Gå til innhold

[Løst]Forbikjøring i høyre felt? Lovlig eller ulovlig?


Heffer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vare ute for en slik sak for en tid tilbake. Kjørte i venstre felt siden skiltinga tilsa at jeg skulle videre den veien lenger fremme. Det som så skjedde var at en bil kjørte forbi meg på høyre side og la seg inn foran meg igjen. 400 meter lenger fremme blir bilen stoppa av sivil UP. Så teknisk sett er det nok ulovlig, men ikke hvis trafikkflyten tilsier noe annet.

Lenke til kommentar
Vare ute for en slik sak for en tid tilbake. Kjørte i venstre felt siden skiltinga tilsa at jeg skulle videre den veien lenger fremme. Det som så skjedde var at en bil kjørte forbi meg på høyre side og la seg inn foran meg igjen. 400 meter lenger fremme blir bilen stoppa av sivil UP. Så teknisk sett er det nok ulovlig, men ikke hvis trafikkflyten tilsier noe annet.

og du vet at denne sjoføren ble tatt for å kjøre forbi deg på innsiden, ikke for å kjøre for fort?

eventuelt fordi sjoføren bedrev unnødvendig sikksakk-kjøring som politiet bestemte seg for at var trafikkfarlig?

 

Så hvis en person ligger i 75km/t i venstre fil, og fartsgrensen er 80km/t, kan jeg ikke kjøre forbi han i høyre felt? :O

så absolutt kan du det. vis en personen ligger i venstre fil uten nevneverdig grunn(forbikjøring eller fordi det er nesten stilsteånde kø og vi fyller opp alle felt) så kan du da kjøre forbi på høyre side. jeg tør faktisk påstå at i senarioet jeg nevner ville det være personen som lå i 75km/t som skal bli bøtlagt

Lenke til kommentar
Så hvis en person ligger i 75km/t i venstre fil, og fartsgrensen er 80km/t, kan jeg ikke kjøre forbi han i høyre felt? :O

 

Joda men merk at du selvfølgelig må kjøre forbi i 80, altså en dugelig lang forbikjøring :p

 

(For at det skal være lovlig)

 

Njaaa..

Slik jeg tror loven må forstås, kan man ikke kjøre forbi i høyre felt i en slik situasjon nei..

 

Forbikjøring skal skje til venstre, ergo er ikke forbikjøring til høyre lov - med visse unntak.

Ingen av unntakene nevnt i loven dekker eksempelet til Goggen90.

Lenke til kommentar
Så hvis en person ligger i 75km/t i venstre fil, og fartsgrensen er 80km/t, kan jeg ikke kjøre forbi han i høyre felt? :O

 

Joda men merk at du selvfølgelig må kjøre forbi i 80, altså en dugelig lang forbikjøring :p

 

(For at det skal være lovlig)

 

Njaaa..

Slik jeg tror loven må forstås, kan man ikke kjøre forbi i høyre felt i en slik situasjon nei..

 

Forbikjøring skal skje til venstre, ergo er ikke forbikjøring til høyre lov - med visse unntak.

Ingen av unntakene nevnt i loven dekker eksempelet til Goggen90.

Vis en bil ligger i 75km/t i 80km/t sonen vil jeg komme med påstanden at "trafikken er så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt."

eventuelt vis man kjører på vei med flere felter vær vei og feltene deles opp for å lede til forskjellige steder. som i oslo når man må velge mellom E6 og E18 blir for dumt at de som skal følge E6 må bremse ned til 40km/t for de en man/dame med hatt akkurat da er på vei til sverige via E18

*tas forbehold om geografiske og filbeligenhetsfeil i utalelsen over* :p

da kan man vel kanskje modifisere punkt a i paragraf 12 til å stemme

Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre.
Lenke til kommentar
Vis en bil ligger i 75km/t i 80km/t sonen vil jeg komme med påstanden at "trafikken er så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt."

eventuelt vis man kjører på vei med flere felter vær vei og feltene deles opp for å lede til forskjellige steder. som i oslo når man må velge mellom E6 og E18 blir for dumt at de som skal følge E6 må bremse ned til 40km/t for de en man/dame med hatt akkurat da er på vei til sverige via E18

*tas forbehold om geografiske og filbeligenhetsfeil i utalelsen over* :p

da kan man vel kanskje modifisere punkt a i paragraf 12 til å stemme

Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre.

 

Jo, men nå innfører du endel andre faktorer som ikke var med i utgangspunktet.

 

Si at jeg kjører på E6, motorvei, 4-felts, midt på natta, det er omtrent ingen trafikk. Jeg ligger selvfølgelig i høyrefila.

Så tar jeg igjen en dimling som synes det er gøy å daffe langt under fartsgrensa, i venstrefila.

 

Da har jeg per definisjon ikke lov til å kjøre forbi vedkommende til høyre. Jeg må legge meg ut til venstre, vente på at tullingen skal flytte seg til høyre, og så kjøre forbi.

 

Jeg kan i den situasjonen ikke påberope meg noen av unntakene nevnt i loven. Jeg kan for eksempel ikke si at "alle kjørefelt i kjøreretningen" er fulle av biler, og samtidig si at farten min bestemmes av bilen foran. Det blir enten eller. Enten ligger du bak bilen foran, eller så gjør du det ikke.

Jeg er fullstendig enig i at det høres helt fjollete ut i et slikt eksempel, men det er nå slik det står "skrevet".

 

Dog støtter jeg denne regelen fullt ut, den forhindrer mange dumme, unødvendige og ikke minst farlige situasjoner.

 

EDIT

Er det skiltet, evt merking i asfalten, at veien deler seg lengre framme, kan man nok helt sikker passere biler på høyresiden, men en ren forbikjøring vil fortsatt være forbudt.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
Vis en bil ligger i 75km/t i 80km/t sonen vil jeg komme med påstanden at "trafikken er så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt."

eventuelt vis man kjører på vei med flere felter vær vei og feltene deles opp for å lede til forskjellige steder. som i oslo når man må velge mellom E6 og E18 blir for dumt at de som skal følge E6 må bremse ned til 40km/t for de en man/dame med hatt akkurat da er på vei til sverige via E18

*tas forbehold om geografiske og filbeligenhetsfeil i utalelsen over* :p

da kan man vel kanskje modifisere punkt a i paragraf 12 til å stemme

Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre.

 

Jo, men nå innfører du endel andre faktorer som ikke var med i utgangspunktet.

 

Si at jeg kjører på E6, motorvei, 4-felts, midt på natta, det er omtrent ingen trafikk. Jeg ligger selvfølgelig i høyrefila.

Så tar jeg igjen en dimling som synes det er gøy å daffe langt under fartsgrensa, i venstrefila.

 

Da har jeg per definisjon ikke lov til å kjøre forbi vedkommende til høyre. Jeg må legge meg ut til venstre, vente på at tullingen skal flytte seg til høyre, og så kjøre forbi.

 

Jeg kan i den situasjonen ikke påberope meg noen av unntakene nevnt i loven. Jeg kan for eksempel ikke si at "alle kjørefelt i kjøreretningen" er fulle av biler, og samtidig si at farten min bestemmes av bilen foran. Det blir enten eller. Enten ligger du bak bilen foran, eller så gjør du det ikke.

Jeg er fullstendig enig i at det høres helt fjollete ut i et slikt eksempel, men det er nå slik det står "skrevet".

 

Dog støtter jeg denne regelen fullt ut, den forhindrer mange dumme, unødvendige og ikke minst farlige situasjoner.

 

EDIT

Er det skiltet, evt merking i asfalten, at veien deler seg lengre framme, kan man nok helt sikker passere biler på høyresiden, men en ren forbikjøring vil fortsatt være forbudt.

kanskje ikke du ser det slik men hva omjeg ser det slik: vis du ligger i høyre fil og du tar igjen en som ligger i venstre fil, ja da er trafikken tydeligvis så tett at den opptar begge felt, og du kan trygt kjøre forbi i høyre felt.

sånn vis du skal argumentere for at det er lov iallfall.

 

men ja du skal i teorien legge deg pent bak personen og avvente at denne oppdager sin blemme helt på egenhånd og lar deg slippe forbi, eller eventuelt ringe til politiet og spør om lov til å foreta forbikjøringen :D

 

personlig har jeg kjørt forbi på høyre siden av uniformerte politibiler som har ligge å lunka i ti under fartsgrensa i venstre felt uten at det finnes kø, de var vel heller med på å skape en. uten at det har medført noen straffereaksjon.

Lenke til kommentar

Må ikke sette likhetstegn med at alt du har gjort i nærheten av politi er lovlig. Politiet har sine oppgaver, og de vil ikke sånn helt uten videre avbryte et oppdrag for å ta alle lovbryterne langs veien (spesielt ikke når de er lovbrytere selv da med å ligge og sinke i venstrefeltet..).

Lenke til kommentar

En liten tanke... tenk at du ligger langt under fartsgrensen bak en "idiot" fordi du ikke kan "kjøre forbi" til høyre på en flefelts veg. Dette vil vel føre til at en bryter følgende:

 

§ 3. Grunnregler for trafikk.

 

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

 

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

 

 

Ved å ikke kjøre forbi er man med på å hindre annen trafikk, og kan skape farlige situasjoner. Eks, mann med hatt ligger i 70 i venstre felt på 2-felts motorvei med fartsgrense 90 og fine forhold. Om du da også legger deg i 70 er du til unødig hinder for andre.

 

 

Hva er andres tanker om dette... ?

Lenke til kommentar
Hva er andres tanker om dette... ?

 

Det er ganske vanlig å forsøke å innføre et rangordningssystem i trafikkretten fordi det man har lyst til å gjøre strider mot visse regler. Man forsøker seg da gjerne på å påstå at å følge reglene vil stride mot regler av høyere rang, slik at man burde få lov til å slippe.

Lenke til kommentar
Hva er andres tanker om dette... ?

 

Vel, jeg tror det skal ganske gode begrunnelser til før man kan tillate seg å bryte loven med overlegg.

At du, på grunn av andres lovbrudd, ufrivillig må bryte enkelte regler, tror jeg ikke er grunn nok - med mindre man kan påberope seg en eller annen form for nødverge eller fare for eget eller andres liv eller noe i den duren.

 

Men det er min oppfatning, jeg aaaner ikke hva rettspraksis og/eller politiets oppfatning av dette er. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...