LasseTheDude Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Hei. Jeg og min frue leier en leilighet på 100 kvadrat. Det sitter kun en panelovn montert i stua her, og den vanlige peisen blir fjernet innen noen uker fordi pipa er helt ødelagt... Er det utleier som skal skaffe nye panelovner og fyringsmuligheter her? Med hilsen Lasse. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Jøye meg. Loven har så vidt jeg ser ingen egne regler om hvem av utleier og leietager som skal besørge adekvate oppvarmingsmuligheter. Spørsmålet må bli om det er en "mangel" ved leiligheten at den kun har én panelovn. Dette kan du lese om selv i husleieloven. Kjapt og vågalt kan jeg imidlertid si dette: Utleier har plikt til å holde leiligheten i mangelfri stand, jf. § 5-3 første ledd, se imidlertid også annet ledd om leietagers vedlikeholdsplikt. Leiligheten har "mangel" bl.a. hvis den ikke "passer til de formål tilsvarende husrom vanligvis blir brukt til," jf. § 2-2 annet ledd bokstav a. En leilighet skal nok ha vanlig gode oppvarmingsmuligheter for at den skal anses å passe til alminnelige boligformål. Nå vet jeg ikke hvor kald leiligheten deres er, men én panelovn/100m^2 høres lite ut. Riktignok sier lovens § 2-6 at man ikke kan påberope seg som mangel noe man "kjente eller måtte kjenne til ved avtaleinngåelsen." Noe man burde oppdaget på visning, kan ikke påberopes. Innvendingen fra utleier kan således være at dere på visning måtte se at det kun var én panelovn i leiligheten. Motinnvendingen er selvsagt at dere ikke kunne vite at peisen var (eller senere ville bli) ubrukelig. Jeg ville derfor konkludere med at leiligheten deres nå er i mangelfull stand, og at utleier dermed har utbedringsplikt. Dere kan kreve at han installerer nye ovner som erstatning for den ubrukelige peisen, evt. avtale med ham at dere gjør de nødvendige innkjøp m.v. i så måte og sender regningen til ham. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Innvendingen fra utleier kan således være at dere på visning måtte se at det kun var én panelovn i leiligheten. Motinnvendingen er selvsagt at dere ikke kunne vite at peisen var (eller senere ville bli) ubrukelig. Jeg ville derfor konkludere med at leiligheten deres nå er i mangelfull stand, og at utleier dermed har utbedringsplikt. Dere kan kreve at han installerer nye ovner som erstatning for den ubrukelige peisen, evt. avtale med ham at dere gjør de nødvendige innkjøp m.v. i så måte og sender regningen til ham. Tja, de sier ikke noe om hvorvidt de kjente til at pipen/peisen var i ustand og skulle bli byttet, i det de inngikk kontrakt. Isåfall vil min konklusjon bli den motsatte: At man med viten og vilje har leid en leilighet med svake oppvarmingsmuligheter, og ikke har krav på at utleier kjøper flere ovner. Men det skader jo ikke å spørre. Alternativt kjøp dere et par oljeovner. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Tja, de sier ikke noe om hvorvidt de kjente til at pipen/peisen var i ustand og skulle bli byttet, i det de inngikk kontrakt. Isåfall vil min konklusjon bli den motsatte: At man med viten og vilje har leid en leilighet med svake oppvarmingsmuligheter, og ikke har krav på at utleier kjøper flere ovner. Men det skader jo ikke å spørre. Alternativt kjøp dere et par oljeovner. Ja, det er jeg enig i. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Kjøpe 2-3 helt flotte oljeovner er en kostnad på mellom 500 og 1000,- alt ettersom. Det synes jeg personlig er en helt grei sum å betale vs å krangle med utleier og risikere et dårlig forhold, og de kan også bli med dere når dere evt flytter . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå