Gå til innhold

Erfaringstråd Panasonic Lumix GF1

Anbefalte innlegg

Etter å ha blitt overbevist om mikro-4/3s fortreffelighet av Kaian og Tomsi på forrige Akam Oslo-treff har jeg anskaffet en GF1 og 20mm f1.7
Skummelt å drive å skryte av utstyret sitt, -håper du blir fornøyd!
Noen som har tips til programvare som støtter begge kameraenes raw-format

Har du forsøkt Picasa? Det er ikke så dumt for litt kjapp redigering, og det støtter i hvertfall .orf, regner med at det støtter rawfilene fra GF1 også? Canon går sikkert bra i hvertfall. Om du liker måten, det er en annen sak :roll: - men gjør en test :)

Ingen fare, Kaian, jeg lover å ikke banke Tomsi og deg selv om jeg av en eller annen grunn plutselig skulle bli kjempemisfornøyd! :!:

Jeg bruker Picasa i dag til å laste opp .jpg-bilder og dele dem. Jeg visste ikke at Picasa støtter raw-format. Foreløpig synes jeg kontrollene virker litt vel forenklet, men funker jo.

Jeg har forøvrig ikke noe i mot å betale noen kroner for å kjøpe programvare, bare det er noe jeg bruker.

Har installert trial for Light room, men med mitt relativt beskjedne antall av bilder, lurer faktisk på om Adobe Elements kan gjøre jobben også. :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har installert trial for Light room, men med mitt relativt beskjedne antall av bilder, lurer faktisk på om Adobe Elements kan gjøre jobben også. :hmm:

Jeg har stor tro på at Elements vil gjøre jobben. Det er når du får store mengder med bilder at Elements blir knotete.

Lenke til kommentar
Ingen fare, Kaian, jeg lover å ikke banke Tomsi og deg selv om jeg av en eller annen grunn plutselig skulle bli kjempemisfornøyd! :!:

Puh, det er bra! :p

Å kommentere kontrollene i Picasa som "litt vel forenklet" er raust av deg..., men ja, det fungerer jo.

Jeg har lyst på Lightroom, men det funker verken på Linux eller på prosessoren jeg har i pc'n, -det gjelder også for mange andre interessante programmer. Organisering blir et styr før eller seinere, så jeg vil anbefale å begynne å legge vekt på det tidlig... :roll:

Lenke til kommentar

Jeg har lyst på Lightroom, men det funker verken på Linux eller på prosessoren jeg har i pc'n, -det gjelder også for mange andre interessante programmer. Organisering blir et styr før eller seinere, så jeg vil anbefale å begynne å legge vekt på det tidlig... :roll:

Har du sett på Bibble 5? Fungerer like godt under Linux som under Windows.

Lenke til kommentar

Bibble krever også et instruksjonsett (SSE2? SEE2?) som jeg ikke har på min Latitude X200. Det er vel snart tre år siden jeg begynte å tenke på at jeg snart må bytte maskin, men den fungerer jo bra stort sett, flott størrelse, vekt - og 4:3 skjerm er mye bedre til alt untatt film. Hvem ser vel film på pc? :roll:

Lenke til kommentar

Bibble krever også et instruksjonsett (SSE2? SEE2?) som jeg ikke har på min Latitude X200. Det er vel snart tre år siden jeg begynte å tenke på at jeg snart må bytte maskin, men den fungerer jo bra stort sett, flott størrelse, vekt - og 4:3 skjerm er mye bedre til alt untatt film. Hvem ser vel film på pc? :roll:

Da er det på tide med ny maskin ;) Men det ser ut som om Bibble sliter litt med .ORF filer enda, så det er nok like greit å vente litt.

På linux, så bør kombinasjonen gThumb, ufraw og gimp la deg gjøre det meste.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har bestemt meg for å handle inn GF1 snart, får handlet i usa så da blir ikke prisen så aller verst. 20mm F/1.7 er jo et must så den skal jeg ha uansett, men hvordan er denne 14-45mm? Verdt å bruke penger på? Evt andre objektiver jeg burde se på?

Tenker også på optisk søker, er dette et "må ha" produkt? Og er det flere å velge i her eller er det kun panasonic sin LVF1 som gjelder?

Lenke til kommentar

Har bestemt meg for å handle inn GF1 snart, får handlet i usa så da blir ikke prisen så aller verst. 20mm F/1.7 er jo et must så den skal jeg ha uansett, men hvordan er denne 14-45mm? Verdt å bruke penger på? Evt andre objektiver jeg burde se på?

Tenker også på optisk søker, er dette et "må ha" produkt? Og er det flere å velge i her eller er det kun panasonic sin LVF1 som gjelder?

Kommentarer til annen optkk:

Pana sin 7 - 14mm kanskje? Jeg er veldig fornøyd med min, men den koster litt. Jeg sparte ca 3500,- på denne linsen ved å kjøpe den i USA. Ellers så er pana sin 45 - 200mm et ok teleobjektiv til prisen, dog litt soft på full tele. :whistle:

Lenke til kommentar

Etter å ha blitt overbevist om mikro-4/3s fortreffelighet av Kaian og Tomsi på forrige Akam Oslo-treff, har jeg anskaffet en GF1 og 20mm f1.7. Dette blir mitt "alltid ha i veska-kamera".

Oooh - misunnelig, nå - det der er det kuleste nr. 2 kamera-alternativet... :yes:

Edit: ..og oi oi, som jeg svarer på gamle poster! :D:p

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Selv venter jeg på Panasonic sin kommende 14mm/2.5 pancake som skal lanseres i løpet av året.

Om man skal ha søker eller ikke er veldig subjektivt. Jeg klarer meg godt uten for "sakte" fotografering. Men når det går litt raskere i svingene med lekende barn eller gatefotografering synes jeg det er et must. Jeg har dessuten savnet det de gangene jeg har fotografert i mørke omgivelser (LCD-skjermen lyser jo opp som et juletre).

Panasonic sin søker er ikke optisk, men elektronisk. Jeg har lest MYE negativt om den, spesielt mtp oppløsningen som er mye dårligere enn G1 sin innbygde. Jeg gikk etter litt om og men for Oly sin VF-1. Jeg har ikke prøvd den så mye enda, men jeg kan i hvert fall bekrefte at utstnittet passer perfekt til 20 mm, selv om den er laget for Oly sin 17 mm. Den må for øvrig slipes ned ørlite grann med sandpapir for å passe i blitsskoen på GF1.

Lenke til kommentar

Etter å ha blitt overbevist om mikro-4/3s fortreffelighet av Kaian og Tomsi på forrige Akam Oslo-treff, har jeg anskaffet en GF1 og 20mm f1.7. Dette blir mitt "alltid ha i veska-kamera".

Oooh - misunnelig, nå - det der er det kuleste nr. 2 kamera-alternativet... :yes:

Edit: ..og oi oi, som jeg svarer på gamle poster! :D:p

Hihi -- tid er relativt. ;)

Jeg har i mellomtiden blitt riktig sjarmert av GF1, har tatt flere bilder enn noen sinne tidligere. Lett å ta med, lett å ta frem, lett å ta bilder av akseptabel kvalitet.

Må si at tanken har slått meg, om jeg skal utvide objektiv-parken på GF1 og bare ha det. At det er klasseforskjell mellom FF og GF1 ser jeg godt. Men spørsmålet er om GF1 er bra nok til min bruk.

Og det beste kameraet er det man har med seg...

Lenke til kommentar

Selv venter jeg på Panasonic sin kommende 14mm/2.5 pancake som skal lanseres i løpet av året.

Om man skal ha søker eller ikke er veldig subjektivt. Jeg klarer meg godt uten for "sakte" fotografering. Men når det går litt raskere i svingene med lekende barn eller gatefotografering synes jeg det er et must. Jeg har dessuten savnet det de gangene jeg har fotografert i mørke omgivelser (LCD-skjermen lyser jo opp som et juletre).

Panasonic sin søker er ikke optisk, men elektronisk. Jeg har lest MYE negativt om den, spesielt mtp oppløsningen som er mye dårligere enn G1 sin innbygde. Jeg gikk etter litt om og men for Oly sin VF-1. Jeg har ikke prøvd den så mye enda, men jeg kan i hvert fall bekrefte at utstnittet passer perfekt til 20 mm, selv om den er laget for Oly sin 17 mm. Den må for øvrig slipes ned ørlite grann med sandpapir for å passe i blitsskoen på GF1.

Takker for svar :) har ikke satt meg helt inn i disse søkerene skjønner jeg. Skal lese litt rundt å tenke på det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...