Gå til innhold

Erfaringstråd Panasonic Lumix GF1

Anbefalte innlegg

@arnold_layne

Har ikke erfaring med søkeren, men jeg ville ikke kjøpt den kun for bruk på GF1. Det er visstnok en glimrende søker, lys og fin (optikken er glass, selvsagt - ikkeno plastikkræl) - men:

* Den blokkerer for den innebygde blitsen på GF1 (intet problem for oss E-P1-eiere :p )

* Den er beregnet for 3:2, ikke 4:3

* Den er litt forskjøvet ift senter av objektivet, ikke noe stort problem

* Den koster 128 USD + frakt (og MVA og gebyr om du er uheldig)

Fant forresten et par posealternativer til; Zing Drawstring pouch. Både small og medium er stor nok i diameter, men jeg er usikker på om small er akkurat for kort for min E-P1 - de er jo litt elastisk, så kanskje det går bra?

Endret av a_aa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, kanskje Oly sin VF-1 er et like greit alternativ da. Leste en plass at den passer bedre til 20/1.7 enn 17/2.8! Den er både billigere og med et passende format, men den blokkerer fortsatt for blitsen (men nå kommer ikke jeg til å bruke den blitsen særlig ofte akkurat).

Zing'en så forresten ikke så dum ut. Kanskje jeg skal gamble på en Small.

Lenke til kommentar

Hahaha ;)

Skal på butikken og titte på dette kameraet på mandag. Jeg er begrenset til en stk optikk, og er litt skeptisk til å kun ha 20mm-objektivet. En kompis av meg som er en RÅ fotograf sier han er skeptisk, mens så mange andre sier det er helt perfekt.

Hva tror dere - er en fast linse på 20mm (40mm) nok for en amatørfotograf som ikke kan så fryktelig mye om fotografering?

Lenke til kommentar
Hahaha ;)

Skal på butikken og titte på dette kameraet på mandag. Jeg er begrenset til en stk optikk, og er litt skeptisk til å kun ha 20mm-objektivet. En kompis av meg som er en RÅ fotograf sier han er skeptisk, mens så mange andre sier det er helt perfekt.

Hva tror dere - er en fast linse på 20mm (40mm) nok for en amatørfotograf som ikke kan så fryktelig mye om fotografering?

Strengt tatt, så er det nok. I gamle dager (dvs. når jeg var ung), så var det vanlig å selge kameraer med fast brennvidde (vanligvis 50mm) og så utvidet man etter hvert.

Men i dag er det zoomer som rår, og de er som oftest meget gode. Så i ditt tilfelle så er det nok den vanlige zoomen (14-45mm) du bør satse på. Jeg vil tippe at 14-140mm-en blir for dyr.

Lenke til kommentar
For meg er 20mm den perfekte kombinasjon til et slikt kamera, lyssterk og kompakt. Skulle du angre deg er den nok lett omsettelig på bruktmarkedet.

+1

Kanskje med en 14 mm pancake i lommen i tillegg :innocent:

Hehe, denne har jeg ikke hørt om... Pris? :p

Strengt tatt, så er det nok. I gamle dager (dvs. når jeg var ung), så var det vanlig å selge kameraer med fast brennvidde (vanligvis 50mm) og så utvidet man etter hvert.

Men i dag er det zoomer som rår, og de er som oftest meget gode. Så i ditt tilfelle så er det nok den vanlige zoomen (14-45mm) du bør satse på. Jeg vil tippe at 14-140mm-en blir for dyr.

Money talks, og jeg kan dessverre ikke kjøpe begge selv om det hadde vært uhyre greit. Men det er et par argumenter mot zoom'en;

1. Det gjør kameraet til å se nærmest ut som et speilrefleks

2. Jeg hører det bli omtalt som "plastikk"

3. Jeg ønsker å ha et kamera som ikke vekker oppmerksomhet.

Fastoptikken er dritliten, får kameraet til å være nærmest "usynlig" i forhold til større optikk, og kvaliteten er super!

Argh, jeg blir ikke enig med meg selv her :/

Lenke til kommentar
Fastoptikken er dritliten, får kameraet til å være nærmest "usynlig" i forhold til større optikk, og kvaliteten er super!

Det er riktig. Det er derfor jeg ville ha kjøpt begge. Slik at du har en zoom som du kan bruke i de tilfellene du ikke trenger å være diskret. I de tilfellene du ønsker å være diskret, så er det sannsynlig at 20mm en god brennvidde.

Lenke til kommentar

Det er riktig. Det er derfor jeg ville ha kjøpt begge. Slik at du har en zoom som du kan bruke i de tilfellene du ikke trenger å være diskret. I de tilfellene du ønsker å være diskret, så er det sannsynlig at 20mm en god brennvidde.

Må desverre sitere meg sjæl;

Money talks, og jeg kan dessverre ikke kjøpe begge selv om det hadde vært uhyre greit.
Lenke til kommentar
http://farm5.static.flickr.com/4023/432699..._83b9141116.jpg

Modifisert med "leatherette" kit fra Aki-Asahi.com og en lærstropp fra Gordy's (link).

Å herlighet, det så rett og slett fantastisk bra ut! Ser dette lær-kitet like bra ut i levende live? Nå ble jeg utrolig fristet til å invistere i GF1 her...

Pga lær-kitet? ;)

mmmm... Lær :D Tror nesten jeg må ha et slikt selv. Men det var ikke mye forståelig info å få på den websiden da. aki-asahi.com - sender de til Norge, eller er det noen forhandlere andre steder?

Endret av Misantropen
Lenke til kommentar
Hvis du kan leve med epileptiker-AF-assist så... En av grunnene til at jeg ALDRI skal ha Olympus mer (før de skjerper seg).

Den skjønte jeg ikke. Jeg snakker om å bruke Oly sin optiske søker på GF-1 med 20mm. Hva snakker du om?

Vedr Olympus VF-1, så passer den ikke i blits-skoen på Panasonic GF-1. Jeg har tilgang på begge kameraene og har selv prøvd dette. Selve skoen på VF-1 er for tykk så den må evt files ned for å passe til Panasonic. Blitser fra olympus derimot er fullt kompartibel med panasonic.

Jeg har prøvd Olympus FL-14 på Panasonic GF-1 og den virket perfekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...