TobiasG Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Hei, får ikke æøå på websiden =/ bruker UTF-8 ATM, og både banner / header får æøå men ikke content. Om jeg bytter til ISO-8859-1 (western) eller ISO-8859-10 (nordic) så går det, men da får jeg rare tegn, virker som ved include commandene i PHP fila slike som " " og "ïŧŋ" Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Ligger noe data i en database og har denne databasen riktig tegnsett? Lenke til kommentar
TobiasG Skrevet 30. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2009 Ligger noe data i en database og har denne databasen riktig tegnsett? Tegnsettet fra DB er UTF-8.. Men er ikke der problemet ligger tror jeg, siden hvis jeg endrer i Browser så får jeg som sagt æøå. Men da får jeg disse rare tegnene etterpå =/ Lenke til kommentar
TobiasG Skrevet 30. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2009 Har på UTF-8 nå, alt ser som sagt bra ut, virker som det bare er resultatet av en ECHO som bli "fucked" noen som aner hva det kan være? i DB og alt står det på UTF-8_danish Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 (endret) jeg hadde et lignende problem(kanskje). ta og sjekk det samme som jeg gjorde: poster infoen fra queryen(mysql) "show variables like '%character%';" 'character_set_client', 'utf8' 'character_set_connection', 'utf8' 'character_set_database', 'latin1' 'character_set_filesystem', 'binary' 'character_set_results', 'utf8' 'character_set_server', 'latin1' 'character_set_system', 'utf8' jeg googla og fikk satt alt til latin1 som løste mine problemer Endret 30. oktober 2009 av South_Bridge Lenke til kommentar
TobiasG Skrevet 30. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2009 jeg hadde et lignende problem(kanskje). ta og sjekk det samme som jeg gjorde: poster infoen fra queryen "show variables like '%character%';" 'character_set_client', 'utf8' 'character_set_connection', 'utf8' 'character_set_database', 'latin1' 'character_set_filesystem', 'binary' 'character_set_results', 'utf8' 'character_set_server', 'latin1' 'character_set_system', 'utf8' jeg googla og fikk satt alt til latin1 som løste mine problemer Skal jeg ta dette i echo? eller skal jeg skrive det inn i db? Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 du skriver inn show variables like '%character%'; i mysql klienten din(svarte cmd boksen om du ikke har phpmyadmin eller mysql adminprogrammet) Lenke til kommentar
TobiasG Skrevet 30. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2009 du skriver inn show variables like '%character%'; i mysql klienten din(svarte cmd boksen om du ikke har phpmyadmin eller mysql adminprogrammet) Unnskyld at jeg virker dum nå, men den svarte cmd boksen til mySQL aner jeg ikke hvor jeg finner =P Bruker xampp btw =) Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 du skriver inn show variables like '%character%'; i mysql klienten din(svarte cmd boksen om du ikke har phpmyadmin eller mysql adminprogrammet) Unnskyld at jeg virker dum nå, men den svarte cmd boksen til mySQL aner jeg ikke hvor jeg finner =P Bruker xampp btw =) NP, finnes ingen dumme spm :D googla og fant xampp, den har phpMyAdmin. les å se hvordan du kommer deg inn på phpMyAdmin. der kan du kjøre SQL commandoer Lenke til kommentar
TobiasG Skrevet 30. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2009 Ah, i sql query på phpmyadmin ja =P Fikk leste litt feil, fikk inntrykk av at det var en CMD boks et sted =P får følgene; character_set_client utf8 character_set_connection utf8 character_set_database latin1 character_set_filesystem binary character_set_results utf8 character_set_server latin1 character_set_system utf8 får prøve å sette alt på latin1 da, bare.. ehmm, hvordan gjør jeg det =P? Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 (endret) jeg husker ikke i farten åssen man gjorde jeg... tror jeg brukte MySQL Administrator som er et program du kan laste ned. Det er en windows program som gjør det samme som phpmyadmin men med mer performance. du kan sjekke rundt i databaseconfiggen i phpmyadmin om den har noe slikt. et PROBLEM du kan ende opp med er at dataen da du lagra den ble lagret med UFT-8, og du endrer da til latin1... aner ikke hvordan det blir. da jeg gjorde det ble æøå seende veldig rart ut. feks "Ã," for "ø" osv. Det jeg gjorde da var at jeg lagde et script som gikk igjennom være eneste celle i databasen min og lette etter "Ã," og endret det til "ø". Selv om databasen hadde over 4000 rader med ca 30 kolonner tok det ikke mer en 4-5 sec Endret 30. oktober 2009 av South_Bridge Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 NP, finnes ingen dumme spm :D ...bare spørsmål som blir stilt uten å ha blitt googlet først. Lenke til kommentar
TobiasG Skrevet 2. november 2009 Forfatter Del Skrevet 2. november 2009 Ingen av løsningene virket uansett men byttet ut æøå med æ ø og å i content og da virker alt bra ;D Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå