Datasmurfen Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Hei, har ikke fast ip hjemme så kjører dyndns mot ruteren min hjemme. Slik at jeg hele tiden har XX.dynds.org. Eneste her er at jeg kun når selve ruteren, og ikke pcene mine. Problemet er at jeg har en server som kjører lokalt inne i nettverkt som jeg vil nå fra utsiden. Har en helt standard Trådløst ruter som ikke støtter mulighet for å forwarde "names" mot en IP/server.. Ser etter en løsning som ville vært xx.dyndns.org/server f.eks... Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Spørsmålet er jo hvilke tilkoblinger du ønsker å videreføre mot serveren og åpne tilsvarende porter. Feks dersom du har en webserver gående på serveren din forwarder du alle innkommende tilkoblinger på port 80 mot routeren din (dyndns-adressen) til serveren din lokalt. Lenke til kommentar
Datasmurfen Skrevet 30. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2009 Spørsmålet er jo hvilke tilkoblinger du ønsker å videreføre mot serveren og åpne tilsvarende porter. Feks dersom du har en webserver gående på serveren din forwarder du alle innkommende tilkoblinger på port 80 mot routeren din (dyndns-adressen) til serveren din lokalt. Jau, det er jeg fullt klar over. Men da går alt mot den porten (pcen) Tenker mer på spesifkt/detaljert.. Lenke til kommentar
TAC-2 Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Jau, det er jeg fullt klar over. Men da går alt mot den porten (pcen)Tenker mer på spesifkt/detaljert.. Problemet ditt er at du har flere pc-er som du vil nå, og ikke bare en? Hjemme har jeg en pc som kjører en ssh-server. Jeg forwarder trafikk utenfra til denne maskinen, så dette er det eneste potensielle sikkerhetshullet. Fra denne kan jeg ssh'e meg videre til de andre maskinene, og hvis jeg vil f.eks. benytte vnc kan jeg sette opp en ssh-tunnel. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Problemet ditt er at du har flere pc-er som du vil nå, og ikke bare en? Han skriver at det er en server han først og fremst vil inn til. Vet ikke om jeg skjønner hva du mener med mer spesifikt. Du må konfigurere routeren og peke portene mot denne PCen. Sett serveren opp med fast IP Pek portene vdere mot denne IPen. Prøv å komme deg inn utenfra. Lenke til kommentar
TAC-2 Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Han skriver også : Eneste her er at jeg kun når selve ruteren, og ikke pcene mine. Men jeg er enig i det du (Ekko) sier. For å gi en grundigere beskrivelse må vi jo vite hva han prøver å få tilgang til og hva slags router det er snakk om. Lenke til kommentar
Hareide Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 "Jau, det er jeg fullt klar over. Men da går alt mot den porten (pcen) Tenker mer på spesifkt/detaljert.." Er ikke helt sikker på at du er fullt klar over hva du snakker om Det er mye mange ting du kan gjøre for å løse problemet ditt. (tunnel tjenester, dmz .. ) Det enkleste er derimot å sette opp portforward av de tjenestene du ønsker å benytte. http://www.portforward.com/ gir deg oppskriften på hvordan du går frem for en bestemt router og tjeneste. (For eks ftp, ssh, Remote Desktop) Hvis du går litt inn i detaljer på "hva" du vil nå på serveren din, så kan kanskje folk komme opp med annet en generelle råd. Lenke til kommentar
Datasmurfen Skrevet 31. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2009 (endret) Jau, Altså: Hjemme hos meg har jeg et modem fra Telenor som står i bridged mode (Det videresender alt inn mot den trådløse routeren min) Jeg har skjønt det med portforwarding. Men det jeg er intressert i er at istedenfor å forwarde porter f.eks. ftp, ssh, rdp osv.. Er det mulig å legge inn en dns kobling. Skriver jeg f.eks. datasmurfen.homeftp.net/serverB (som er Dyndns domenet mitt) så går den til serverB som kjører Linux, og skriver jeg datasmurfen.homeftp.net/serverA går den til serveren som Kjører Windows. Er dere med ? Jeg ønsker meg på en måte noe som kan håndtere slik trafikk inne i nettverket. Jeg vet ClarkConnect har vel en slik DNS tjeneste, men vil ikke bruke en hel pc bare på å kjøre CC. Windows server er jeg ikke sikker på om har en slik tjeneste.. Jeg har hatt en tråd om dette før, men vil ta et steg videre fra portforwarding.Til mer URL/DNS forwarding. Les tråden her! EDIT: Linux serveren må jeg nå SSH, FTP. Windows og øvrige pcer i huset er det RDP. Endret 31. oktober 2009 av Datasmurfen. Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Tror ikke du klarer å rute via datasmurfen.homeftp.net/serverA Kjører selv web på to servere, og har satt opp i stil: serverA.datasmurfen.homeftp.net og serverB.datasmurfen.homeftp.net Ordnet dette med interne tjenester i apache. De to domenene peker egentlig kun til samme server sett fra utsiden, men traffik blir omrutet internt av apache. Andre tjenester er troligt vanskelig å få til noe lignende med uten enten å bruke port-forward, eller ha flere ofentlige IP adresser, og bruke Cname oppslag i DNS serveren. Lenke til kommentar
texaco Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 (endret) Kjenner ikke til dyndns, men har erfaring med no-ip, og der kan man velge hvilken port man skal forwarde brukeren til. Internt i nettverket må du sette opp portforwarding, skjønner ikke helt hvordan du skal unngå dette når du har flere servere på samme eksterne ip. Endret 31. oktober 2009 av texaco Lenke til kommentar
TAC-2 Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Det høres ut som om det du ønsker ikke er teknisk mulig. La oss se bort fra at datasmurfen.homeftp.net/serverB egentlig forutsetter at man snakker om ekelte protokoller (web, ftp, ...) som angir adresser på denne måten. Det som skjer er at datasmurfen.homeftp.net resolves til din eksterne ip-adresse på internett. Når routeren din får trafikk inn vil den kun vite at trafikken kommer fra ip:port, og skal til ip:port (og er UDP/TCP). Den vet ikke noe om /serverB, og kan ikke bruke dette til å velge å sende pakka dit. Hvis det hadde vært snakk om en del webservere så kunne man funnet en løsning, men ikke for vilkårlige protokoller / porter. Lenke til kommentar
Datasmurfen Skrevet 31. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2009 Ok, men da er vel dette emnet løst.. Men hvilken løsning ville du vurdert om jeg skulle kjøre forskjellige webservere ? Lenke til kommentar
TAC-2 Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Ok, men da er vel dette emnet løst.. Men hvilken løsning ville du vurdert om jeg skulle kjøre forskjellige webservere ? Det finnes forskjellige muligheter, avhengig av hvordan man vil presentere innholdet (flere domener eller domene/server) og hvordan innholdet fordeles på flere servere. Jeg kan nevne noen alternativer. En squid server som cacher innhold fra flere webservere. http://wiki.squid-cache.org/SquidFaq/ReverseProxy Du kan registrere flere domener på no-ip eller dyndns og ha en redirect til forskjellige porter på din eksterne ip. datasmurfen1.homeftp.net kan redirigeres til dinip:8080, datasmurfen2.homeftp.net til dinip:8081, osv. Routeren din forwarder deretter riktig port til riktig server på ditt lan. Du kan bruke navnebasert virtual host på apache til å separere trafikk til forskjellige dns som peker på samme ip. Hvis datasmurfen1.homeftp.net og datasmurfen2.homeftp.net peker på samme ip vil browseren sende med hvilken som skal brukes i http-requesten, og webserveren kan settes opp til å levere innhold fra forskjellige kataloger på en server eller også hente innhold fra en annen server på lanet. datasmurfen1.homeftp.net/server kan benyttes på samme måte som foregående punkt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå