Gå til innhold

Test: Asus Radeon HD 5770

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er i og for seg det samme hva som flytter lufta ut , sålenge det ikke er radialvifter eller vifter mindre enn 80mm, samt at det er støysvake vifter.

Desverre har mange htpc kabinett 60mm vifter, dette lar seg ofte løse med overgang fra 60<80 som disse fra sharkon.

Desverre er det bare 2x60mm vifter i HTPC kabinettet mitt :p Og med tanke på at begge disse to er på siden av hverandre over IO panelet, helt øverst rett under toppen, så er det ikke plass til en 60>80mm overgang som går rett ut, ikke plass oppover. :/

Lenke til kommentar

At vifta er på baksida av psu løser vel i utgangspunktet ingenting, nå skyver den lufta gjennonm psu i stede for å dra den ut, som skulle være like greit.

Jeg har et eldre uåpna coolemaster htpc kabinett liggende fra gamle dager (kjøpte 5 stk på tilbud noen år tilbake) som skal bygges GHTPC i, men nesten like ille om ikke værre luftemulighter og vifteplasser, jeg har selvsagt endel ideer for hvordan løse dette. Er som på chiftech 2x60mm vifter samme plass som på ditt kabinett, og de viften er laget av fan sjøl slik de bråker.

Plan er som følger:

Denne skrudd bak kabinettet (utvending), montere denne 80mm 1500 rpm vifta for å dra luft ut av kabinettet. Jeg har brukt mange av disse viftene opp gjennom åra og vet de er stille, men jeg vurderer alikevel viftestyring. Det er garantert plass til 1 slik løsning bak, men mener det skal gå med to. Litt filing og varmluftpistol for å bende de fra hverandre, samt at hos meg er det nesten 20mm mellom viftene inne i kabinettet, slik at det skulle gi rom for 2 stk 80 mm vifter for utsuging av luft.

Ser det bra ut, vel ikke værre enn kabelrotet der bak, og forfra vil det ikke sees.

Vet ikke om du skjønte forklaringa.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Joda, jeg tror det vil hjelpe med PSU som har vifte bak i steden for inni. Jeg har ikke sjekket om den viften suger eller spredder ut luft. Men uansett, enten å bidrar den med å varme opp kabinettet, ellers å bruker den varm luft fra CPU og resten av kabinettet til å "kjøle ned" seg selv.

Hadde viften vært på bak siden hadde den enten tatt inn frisk luft fra utsiden eller dyttet sin varme luft ut av kabinettet. PSU'n ligger på 90-100 grader, dette vil uten tvil bidra på å varme opp kabinettet! Tviler på at viften er den meste stille gående.

Det å sette viftene på utsiden er ikke så dumt! Det budre hjulpe.

menne, litt off topic nå? :D

Lenke til kommentar

Vifta i psu skyver lufta ut, eller drar luft ut, kan ikke tenke meg noe annet og har heller aldrig sedd noe annet på noen psu.

Dersom du skal skifte psu, bør du gå til kompletts superweekend, de har seasonic sine psu fanden så billig, og de skal ifølge bolson være stille. Men sjekk nå at det er standard ATX på kabinettet ditt.

Næhæ, vi er ikke offtopic, dette handler jo om å sørge for at radeon 5770 ikke støyer og skaper for mye varme inne i et kabinett. Vel jeg skal ha 5850, men det vil bli kjølt på tilsvarende vis.

Lenke til kommentar

Som sagt, når vifta er inni kabinettet, så vil jo en PSU på 90-100 grader bidra ganske godt på tempen i kabinettet.

Desverre er det mATX PSU, så utvalget mitt er ganske begrenset.. :/

Jeg har HD5850 i "spill" pc'en min, og det blir uten tvil overkill, både strømforbruk og ytelse, i en HTPC. Tror det er forstor også.

Lenke til kommentar

Da var mitt HD5770 til 1090,- bestilt fra Komplett. Da blir det litt EyeFinity morro med 3 skjermer og en aktiv DP adapter.

Men jeg sitter med litt blandede følelser etter denne testen.

Benchene viser at kortet yter tett oppunder GTX285 som er meget imponerende, men samtidig sier dere at kortet er sterkt hemmet av minnebåndbredden og at kortet burde vært billigere? Er ikke 1099,- for ytelse rett oppunder GTX285 et knallkjøp eller er det jeg som leser helt feil her? HD 5850 er priset oppimot 2200,- og er vanskelig å få tak i.

En annen ting. 6600GT kostet i sin tid 1800-2100,- ved lansering, og sammenligner man hva man synes man fikk da og nå ift. hva som var vanlig i begge tidsperioder synes HD5770 er mye kort for pengene selv om man ikke skal benytte HD bit streaming lyd. Jeg får ikke akkurat noen 6400GS følelse av HD5770. Jeg skal hovedsaklig ha det pga. støtte for 3 skjermer(win7) på kontoret.

Hvor mange % bedre yter 5850 vs 5770 til å koste dobbelt så mye?

Leifeinar:

Hvordan undervolter man kortet? Kan godt tenke meg å gjøre det i OEM maskinen det skal kjøre i. Har du også moddet bios til HIS for høyere tempterskel etc?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

@biskop, ening med deg at i en HTPC så er 5850 overkill, men det er en G(aming)HTPC jeg skal ha under TV.

Konklusjonen baserer seg nok på at 5770 ikke yter bedre enn 4870, og 4870 koster ikke mer.

@theo

Hvor har du fådd tak i aktivt displayport til dvi adapter

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Hvor mye strøm bruker 4870? En annen ting er at 4870 ikke støtter 3 skjermer som er en av årsakene til at jeg kjøper 5770. To forskjellige kort i lavere prisklasse for 3 skjermer gir ikke den samme unisone og totale opplevelsen.

Ang. "Aktiv DP-DVI Adapter" så har "The Ghost" vært så vennlig å få sin bestefar til å kjøpe med noen fra USA. Det koster oss i forumet som har bestilt gjennom ham ca. 100,- mer enn pris for adapteret og var en god løsning for meg.

Ellers er det en bruker som har beskrevet metode for å bestille dette fra Dell til rundt 570,- ink. frakt.

Informasjon om hvordan å få bestillt Dell DP to DVI adapter i norge følger under:

Ring dell reservedelelagret på nr 23162303 og tast inn linjenr 6333.

Når du får snakke med en der, oppgi reservedelnr: XT 625

Dette er samme produkt som som det på følgende link:

http://accessories.us.dell.com/sna/product...mp;sku=330-5521

330-5521temp.jpg

(dette er bekreftet av dell)

Bestilling gjøres pr telefon og man kan betale med visa kort.

Total kost(for meg ihvertfall) 564.60.- dette er ink frakt o.s.v.

Antatt levering er den 18.11.2009(tar litt tid da de må få adapteret fra utlandet o.s.v)

Da er det bare å bestille for de som trenger :thumbup:

- Om mulig, legge denne forklaringen på første siden, så man har en liten mini guide der?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hvor mye strøm bruker 4870?

160W nøyaktig. men det idler på 70-80W hivs jeg husker rett. det er enorm forskjell fra et 5770

Leifeinar:

Hvordan undervolter man kortet? Kan godt tenke meg å gjøre det i OEM maskinen det skal kjøre i. Har du også moddet bios til HIS for høyere tempterskel etc

Har et powercolor, der funker msi afterburner helt genialt. beste klokke program jeg noen gang har sett. Det vil være meget fint for og hjelpe med og finne rette settings før en eventuell bios flash.

Min plan var at undervolting, skulle gi meg lavere viftehastighet. men syntes ikke viften holder mål så den er kassert. og da blir det bare flisespikk om kortet drar 98 eller 109W. merker det på 2-3 grader load.

Men en meget god grunn til bios flash er en anstendig vifte profil, kortet er programert til og idle på 43 grader, med 35 grader i kabinett må viften jobbe litt for og få det til.

men last ned RBE og en bios og åpne den så ser du hva jeg mener.

http://www.techpowerup.com/rbe/

http://www.techpowerup.com/vgabios/index.p...=&memSize=0

Lenke til kommentar
det funker ikke, jeg gjorde dette og måtte fjærne ene varmerøret helt får og få den på

Hadde mistanken, derfor skrev jeg "for nære bakplate". Jeg vet det er nødvendig å ta av plasten i bunn, samt kutte tre/fire finner på HD 5850. Jeg har sett monteringsbildene. Men Osse sitt alternativ er faktisk bra. Det kommer trolig også en revisjon av S2 versjonen.

Dersom du skal skifte psu, bør du gå til kompletts superweekend, de har seasonic sine psu fanden så billig, og de skal ifølge bolson være stille. Men sjekk nå at det er standard ATX på kabinettet ditt.

Ja, jeg har en S12 II 550W Energy+ kjøpt for kr 395,- hos Komplett. Den er stille, helt klart. Det eneste som i realiteten bråker på HTPC-en min er GTS 250 kortet når vifte hastighet er over 38 %. Ellers meget bra.

Tilbudene hos Komplett var glimrende, synd at jeg alt har kjøpt to stk Corsair (HX450 og CX400) for å bytte ut i server etc, om ikke hadde jeg kjøpt en M12 II SS-500 og en S12 II SS-430. En modulær 500 Watter til 545 kr er et råkjøp, særlig når man vet at denne tåler 500+ Watt.

Lenke til kommentar
Hm, fungerer kjølerne på minnet greit eller?

Om man f.eks. kjøper seg en Thermalright HR-03 GT, så kan man la disse sitte på? Såfremt HR-03 GT er kompatibel, selvsagt (noen som vet?).

Nå har jeg jukset litt, men hd5770 bruker samme monteringshull som hd4670. hd4670 er ikke kompatibel. der blir det annbefalt med HR-03 Rev.A

http://www.thermalright.com/new_a_page/pro..._rev_a2_MCL.htm

Lenke til kommentar
Uten at jeg har sjekket, er det mulig at Artic Cooling sin vifteløse Accelero S1 Rev. 2 kan brukes på dette, og da snakker vi lite støy. Jeg vet man får den til å passe på 5850 med noen små modifikasjoner. I og med at Accelero S1 Rev. 2 håndterer HD 4850, GTS 250 etc, så er det ikke problemer med for mye varme.

det funker ikke, jeg gjorde dette og måtte fjærne ene varmerøret helt får og få den på

Hvor måtte du fjerne? hadde du orket å poste ett bilde?

AtW

Lenke til kommentar
Hvor måtte du fjerne? hadde du orket å poste ett bilde?

klipte av ene varmerøret + 2-3 cm av finene. men kjøleren yter enda meget bra synest jeg.

bilde i denne tråden

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...953&st=2040

Hehe, tror faktisk jeg akkurat postet et spørsmål til deg på SPCR, kjenner igjen bildet :) Men kan poste det samme her, ser ut som kjøleren er festet på omtrent samme sted som på 4770, på 4770 holdt det å kutte finnene helt inntil ytterste heatpipe, og da klarerte man akkurat kabinettet. Prøvde du det i ditt tilfelle, eller var det for dårlig plass?

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...