ThePaintedCow Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Hei, jeg er ute etter en ny bærbar PC. Jeg er student, men får halvparten av prisen sposet, så den kan gå opp til 11 000. PCen bør ha: -Windows 7 (Home premium eller Professional) -lang batteritid -bør holde i noen år (ergo: skal ikke være utdaert med en gang) Jeg skal først og framst bruke den til skolearbeid (fint om en office versjon er inkludert), men har en del spill (halo 2, S.t.a.l.k.e.r) som ikke funker på XP maskinen min. Hadde vært utrolig kjekt å få prøvd ut spillene. Jeg kunne tenkt meg en sånn en: http://www.idg.no/pcworld/tester/pcogskjer...ticle144715.ece men avgjørelsen er langt ifra tatt. Lønner det seg med en av de nye i7 prosessorene? Jeg så de finnes nå for bærbare også og MULTICON tilbyr sånne. Lenke til kommentar
Data_Timon Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Viss det er til skole arbeid og spill ville jeg valgt en Dell. Har en Dell selv og er kjempe fornøyd. Ta en titt på dell.no og se hva du finner av innteresse. Lykke til Lenke til kommentar
..Bjørnar.. Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 (endret) Dinside.no har nettopp sett på pcer til 10.000 kr, ta en kikk her. Det er IKKE gjort noen tester av pcene, dette er ren spec-sammenligning og potensiell "bang-for-the-bucks"-faktor. Selv ville jeg gått for en pc med i7 og dernest tatt sikte på et så godt skjermkort som mulig. Asus X62J er for meg et helt ok alternativ. Det som ødelegger mest for meg er oppløsningen på skjermen, men det er en smakssak. Den har i7 720, GT240M skjermkort, 4GB ram, 1TB harddisk og BD-stasjon. Uten BD-stasjon (trur ikke det er noen annen forskjell?) kan du få den til 10.000 kr. Jeg er selv blitt veldig glad i Multicom og deres skreddersømsløsninger, men der vil en pc med i7 og et anstendig grafikkort (ikke et Radeon HD4570 med andre ord) fort koste 14.000 kr om du vil ha mer enn 1366x768 oppløsning, 2GB ram og en pc uten operativsystem. I forhold til om du MÅ ha i7 er svaret nei. De lærde strides jo alltid om hvorvidt man nå kan kjøpe gårsdagens teknologi til en litt rimeligere penge fremfor å måtte betale ekstra for det aller nyeste. Argumentet deres er at i dag og i den nærmeste framtid vil jo en av gårsdagens tokjerneprosessorer yte like bra som dagens i7. Grunnen til at dette er tilfelle i mange oppgaver er at dagens programvare ikke utnytter teknologien i i7 til fulle, her spesielt de to ekstra kjernene i7 tilbyr. Selv er jeg av typen som bruker litt mer for å minimere risikoen for at pcen min er totalt utdatert i morgen. Risikoen jeg tar er at jeg muligens betaler for ting jeg aldri vil ha noen nytte av så lenge pcen min lever, men det er en risiko jeg ønsker å ta. Pcen du linker til (Aceren) er ingen ytelseskiller. Dessuten betaler du litt ekstra for dockingport o.l. når du kjøper en Travel Mate kontra en tilsvarende Aspire, Travel Mate er i utgangspunktet tiltenkt bedriftsbrukere med ditto behov. Acers timeline-pcer er først og fremst (og egentlig kun) designet for god batteritid. Prosessoren ellers vil kunne oppleves som en flaskehals i medium til tunge arbeidsoppgaver, men den er god på lett applikasjonsbruk. Både prosessoren og grafikkløsningen gjør den desverre uegnet til spill. Ellers er det vel faktisk ikke cd/dvd/bd-stasjon på disse 13,3" og 14" timelinepcene? Jeg tror desverre det er vanskelig å kombinere batteritd på noe særlig mer enn 2,5-3 timer med medium/gode spillegenskaper. Hvilken skjermstørrelse, tyngde osv ser du for deg som mest ideelt? Endret 30. oktober 2009 av ..Bjørnar.. Lenke til kommentar
ThePaintedCow Skrevet 30. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2009 For det første: tusen takk for svarene. Føler jeg er blitt litt klokere på dette allerede Siden jeg leser mye på pc-skjermen kjøpte jeg en med 1680*1050 oppløsning. Jeg har sett at en del pcer har angitt maksimaloppløsning på 1600*960 eller lavere. Betyr det at det overhode ikke er mulig å bruke den eksterne skjermen min? Etter det jeg har lest virker det veldig fornuftig å holde seg unna alt som heter Timeline Dell høres alltid fornuftig ut, har egentlig bare hørt gode ting om de, men rykter bør kanskje ikke gi så stort utslag når man skal investere 11.000 i ny bærbar? Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 (endret) Man bør kanskje skjønne hva markeds gruppe og hvilket behov Timeline serien er før man kritiserer. Det er da merkelig at denne serien har fått terningkast seks i hele tekno Norge men så skjønner jo de selvsagt poenget og bruken for en slik maskin da...... EDIT! Man kjøper en Timeline maskin hvis man ønsker en lett, syltynn maskin, stor batterikapasitet, uten viftestøy og varme som kan gjøre stort sett alt uten om å dra tunge spill dette er int for mange. Ønsker man seg en murstein med skjerm og kraft nok til å dra Gardermoen så kjøper man seg en slik 35,000,- maskin som Bjørnar har men kjøp med ørepropper og vifte til å få bort støy og varmeeffekten :!: Nei fra spøk til revolver så er vel dette i hvert fall helgens beste tilbud, jeg kjøpte en slik i dag og den drar alt av spill i god kvalitet og koster heller ikke skjorta.... http://www.elkjop.no/product/data/barbar-p...5EO/hp-pavilion Endret 30. oktober 2009 av Jada-jada Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Maksimaloppløsningen er på skjermen på laptoppen, selvfølgelig kan man kjøre høyere oppløsning på ekstern skjerm. Hva er forresten problemet med en Acer Aspire Timeline? Fungerer jo glimrende og gir meg 8 timer på batteri. Noen gaming PC er det da ikke, men perfekt som lett skole-PC. Lenke til kommentar
..Bjørnar.. Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 (endret) ...Man kjøper en Timeline maskin hvis man ønsker en lett, syltynn maskin, stor batterikapasitet, uten viftestøy og varme som kan gjøre stort sett alt uten om å dra tunge spill dette er int for mange. Ønsker man seg en murstein med skjerm og kraft nok til å dra Gardermoen så kjøper man seg en slik 35,000,- maskin som Bjørnar har men kjøp med ørepropper og vifte til å få bort støy og varmeeffekten :!: ... :!: Moroklumpen! Hehe! ...Hva er forresten problemet med en Acer Aspire Timeline? Fungerer jo glimrende og gir meg 8 timer på batteri. Noen gaming PC er det da ikke, men perfekt som lett skole-PC. Til dere begge: Nå var aldri min mening å rakke ned på Timeline-pcene! Det er gode pcer som fortjener den skryten de får, men jeg personlig vil aldri kunne anbefale den til noen som har lyst til å bruke pc til spill som TS her sier han ønsker til en viss grad. Som lett og portabel skolepc og kontorapp-pc er den glimrende and then some! "Alt til sin bruk" er imidlertid stikkord her, og jeg skjønte det slik at TS ville ha en pc som var litt mer allround enn bare ekstrem batteritid i minst mulig pakke. Det fordi det ble snakk om i7 og mulighet for å spille spill, og da er vi vel enige om at Timeline ikke kvalifiserer? Er åpen for at jeg kan ha bommet på trådstarters ønsker. Hvilken pc endte du opp med TPC? EDIT: Gratulerer Jada-Jada, det var overraskende mye krutt for penga du fikk der! Endret 30. oktober 2009 av ..Bjørnar.. Lenke til kommentar
ThePaintedCow Skrevet 31. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2009 http://www.elkjop.no/product/data/barbar-p...5EO/hp-pavilion Hmm, denne ser interessant ut. Men det er fortsatt Vista på den. Hvordan er det med batteritiden? 8 seller høres overgjennomsnittlig bra ut Lenke til kommentar
ThePaintedCow Skrevet 31. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2009 http://www.elkjop.no/product/data/barbar-p...5EO/hp-pavilion Hmm, denne ser interessant ut. Men det er fortsatt Vista på den. Hvordan er det med batteritiden? 8 celler høres overgjennomsnittlig bra ut Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 (endret) http://www.elkjop.no/product/data/barbar-p...5EO/hp-pavilion Hmm, denne ser interessant ut. Men det er fortsatt Vista på den. Hvordan er det med batteritiden? 8 celler høres overgjennomsnittlig bra ut Ja den har Vista men du får med gratis oppgradering til Windows 7 Premium når du kjøper denne maskinen... Veldig god batteri tid blir et problem med en kraftig maskin med et godt skjermkort og raske prosessorer så jeg tipper rundt 4 timer på denne. Skal du ha en batterikonge 8-10 timer så må du dessverre kutte ned på prosessorkraft og skjermkort og da blir det maskiner lik Timelineserien det er dagens fakta Endret 31. oktober 2009 av Jada-jada Lenke til kommentar
MetalJens Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Ville styrt langt unna 17" hvis det er en BÆRbar maskin du er ute etter Men hvis du hovedsakelig skal ha den stående hjemme er det sikkert greit med 17" Lenke til kommentar
..Bjørnar.. Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 ...Siden jeg leser mye på pc-skjermen kjøpte jeg en med 1680*1050 oppløsning. ... ...Hvilken pc endte du opp med TPC? Med våkne øyne ser jeg nå at det var SKJERM du hadde kjøpt, ikke pc. Jiiz. The hunt is still on! Som Jada-jada skriver betyr ikke mange cellers batteri automatisk god batteritid. Jeg veit han vil elske dette eksempelet, tatt tidligere utsagn i betraktning; Jeg har 12 cellers batteri og en batteritid på ca 55 minutter. Hvor lang batteritid vil du minimum ha? Den pcen Jada-jada kjøpte er god og kraftig, og hvis den på toppen av det har ca 4 timer batteritid så føler jeg du får i pose og sekk! Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 55 min batteritid på monsteret ditt er da ikke dårlig ..Bjørnar.. Nei jeg vet ikke om maskinen jeg har kjøpt klarer 4 timer høyst sannsynlig nærmere 3 kanskje men det blir bare tipping uansett.. Jeg gir F for jeg har en Timeline i tillegg som dekker behovet ved laaang batteritid Som skrevet tidligere så får man ikke i både pose og sekk... Lenke til kommentar
ThePaintedCow Skrevet 1. november 2009 Forfatter Del Skrevet 1. november 2009 http://www.elkjop.no/product/data/barbar-p...5EO/hp-pavilion Hmm, denne ser interessant ut. Men det er fortsatt Vista på den. Hvordan er det med batteritiden? 8 celler høres overgjennomsnittlig bra ut Ja den har Vista men du får med gratis oppgradering til Windows 7 Premium når du kjøper denne maskinen... Jeg hørte fra ei veninne at W7 "nedarver" Vistas bugs dersom man oppgraderer direkte fra Vista. Hadde vært dumt om det hadde skjedd med en bærbar som blir oppgradert hos produsenten. Kan det være noe i det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå